מצות פריה ורביה ודברי המנ''ח עם הערות בדבריו | בית המדרש – דיונים תורניים מצות פריה ורביה ודברי המנ''ח עם הערות בדבריו | בית המדרש – דיונים תורניים

אברך קלאסי

משתמש חדש
gem
פרסם מאמר
הודעות
9
תודות
40
נקודות
53
מצות פריה ורביה ודברי המנ''ח עם הערות בדבריו

לשון החינוך במצות פריה ורביה ''מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה – בְּרֵאשִׁית יֵשׁ בָּהּ מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: (בראשית א כח) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ.מִשָּׁרְשֵׁי מִצְוָה זוֹ, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה הָעוֹלָם מְיֻשָּׁב (גיטין מא, ב במשנה), שֶׁהַשֵּׁם בָּרוּךְ הוּא חָפֵץ בְּיִשּׁוּבוֹ, כְּדִכְתִיב: (ישעיהו מה יח) לֹא תֹהוּ בְרָאָהּ לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ. וְהִיא מִצְוָה גְּדוֹלָה שֶׁבְּסִבָּתָהּ מִתְקַיְּמוֹת כָּל הַמִּצְוֹת בָּעוֹלָם, כִּי לִבְנֵי אָדָם נִתְּנוּ וְלֹא לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת (ברכות כה, ב).דִּינֵי הַמִּצְוָה, מָתַי חַיָּב אָדָם לַעֲסֹק בָּהּ, וְכַמָּה בָּנִים יִהְיֶה לוֹ וְיִפָּטֵר, וּמֵאֵיזוֹ מִצְוֹת הוּא פָּטוּר בְּעִסְקוֹ בָּזוֹ, וְיֶתֶר פְּרָטֶיהָ מְבֹאָרִים בִּיבָמוֹת בְּפֶרֶק ו' (דף סא, ב וסב, ב) וּבִבְרָכוֹת (דף טז, א). (שו"ע אבן העזר סימן א ואו"ח סימן ע סעיף ג).וְנוֹהֶגֶת בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן (קדושין לו, ב) וְחַיָּב אָדָם לְהִשְׁתַּדֵּל בָּהּ מִשֶּׁהוּא רָאוּי לָהּ, וְהוּא הַזְּמַן שֶׁנָּתְנוּ חֲכָמִים ז"ל (אבות פ"ה מכ"א) לִשָּׂא אִשָּׁה. וּמִצְוָה זוֹ אֵינָהּ מֻטֶּלֶת עַל הַנָּשִׁים, וְהַמְּבַטְּלָה בִּטֵּל עֲשֵׂה וְעָנְשׁוֹ גָּדוֹל מְאֹד, (קדושין כט, ב) שֶׁמַּרְאֶה בְּעַצְמוֹ, שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לְהַשְׁלִים חֵפֶץ הַשֵּׁם לְיַשֵּׁב עוֹלָמוֹ.''

ותוספת ביאור בזה הוא דמטרת הבריאה הוא להעמיד את כבוד ה' בעולם וזה ע''י בני אדם המקימים המצוות וכל שמוליד בניו מוסיף בתכלית העולם.
ויל''ע באינו שותמ''צ אם יצא ידי מצות פו'''ר אם בניו ג''כ אינם שותמ''צ ויל''ע.

ודיני ועניני מצות פריה ורביה מבוארים בסוגיא יבמות דס''ב ובטוש''ע אהע''ז ס''א ועיקר הכלל שצריך שיהא בן ובת ושיהיו שניהם ראוים להוליד.

ושם מתבאר גם ממתי מחיב לישא אשה ואיך הואר הדין ברוצה ללמוד, ובאמת כבר זמן רב שאני תוהה בגדרי המצוה להינשא דלא מצינו עוד מצוה שיהא לה היתר לדחותה אם רוצה ללמוד וכפי גילו וכמבואר בסוגיא בקידושין בסופ''ק.

וכנראה הכיוון בזה הוא דאין מצוה קום הינשא אלא המצוה היא במה שיהא לו בנים וכפי שית' להלן דאין כאן מצוה על עשיה אלא המצוה היא להעמיד תוצאה של בנים בעולם והוא מחויב להשתדל בזה וגם חיובו להעמיד התוצא הזו אינו בזמן מסוים אלא במהלך חייו ורק צריך להשתדל בזה, ולכך שיכא בזה שיהא מחויב להשתדלות בזו כפי מצבו ויש להרחיב בזה.
 
מצות פרו ורבו הערות בגדרי המצוה

מצות פרו ורבו הערות בגדרי המצוה

מצות פריה ורביה ודברי המנ''ח עם הערות בדבריו לשון החינוך במצות פריה ורביה ''מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה – בְּרֵאשִׁית יֵשׁ בָּהּ מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: (בראשית א כח) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ.מִשָּׁרְשֵׁי...
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אשכול זה מיועד לדיון כללי על ה-מאמר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה