קרח - מקום נתבצר להם בגיהנם - בציני הר ברזל | במדבר קרח - מקום נתבצר להם בגיהנם - בציני הר ברזל | במדבר

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,824
תודות
4,723
נקודות
485
וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר

בתנחומא (ישן פ' ויצא): "והנה סלם מצב ארצה" אמר רבי שמעון בן חלפתא הראה לו קרח שנאמר ותפתח הארץ את פיה, "וראשו מגיע השמימה" הראה לו משה שנאמר ואל משה אמר עלה אל י"י.

והנה כתב הרשב"ם כלל (בפסוק והנה היא לאה) שכל מקום שכתיב "והנה" זה מורה על דבר תימה ופלא, וגם כאן נרמז והנה סלם מצב ארצה, דבר תימה, קרח שפקח היה מה ראה לשטות זו, עינו הטעתו (רש"י טז, ז). סלם בגי' עין.

ואי' בשיח שרפי קודש (ח"א עמוד ט) שקרח היה זקן בן ק"ל שנה, וגם זה נרמז סלם בגי' ק"ל.

מצב ר"ת מקום ציני ברזל, מרמז לחידוש גדול שחידשו הראשונים (מושב זקנים, פי' רבינו אפרים) במה שאמרו חז"ל מקום נתבצר להם בגיהנם, דקאי גם על קרח בעצמו, והמקום הוא בציני הר ברזל, וכתבו רמז בן יצהר אותיות בצני הר.

ואפשר בדרך ע' פנים לתורה, "וראשו מגיע השמימה" הראה לו בזה את תיקונו של קרח, שלבסוף נתקן וראשו מגיע השמימה כמ"ש חנה מוריד שאול ויעל, וכמ"ש האריז"ל צדיק כתמר יפרח ס"ת קרח, היינו שבסוף נתקן, ולכן נרמז דווקא בסופי תיבות.​
 
הועתק כאן
ובשער הפסוקים להאריז"ל בתהלים:

הנה ס"ת צדיק' כתמר' יפרח' הוא קרח, לרמוז אל שמואל הנביא שהיה צדיק הבא מזרעו של קרח, כי כל תיקונו של קרח פריחתו ועלייתו מן גיהנם היה ע"י שמואל בן בנו וכו'.

עיי"ש, ובליקוטי תורה להאריז"ל.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון