מה המקור? - מקור השם זאת חנוכה | אוצרות התורה - מקורות מה המקור? - מקור השם זאת חנוכה | אוצרות התורה - מקורות
  • מדור זה נועד לסייע לחו"ר הפורום באיתור מקורות תורנים ומראי מקומות רלוונטיים. שימו לב: המדור לא מיועד לדיונים בנושא המקורות עצמם. דיונים אלה מתאימים למדורים אחרים.

  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

עצם היום וקריאתו כ'זאת חנוכה' קיים כבר בדבר רבותינו, כדוגמת הדרכי משה (או"ח תרפ"ד):
"בשבת שנייה שהיא זאת חנוכה וכו'".
והיינו על שם הקריאה באותו היום.

יש נוהגים ביום זה להרבות קצת בסעודה ובשירות ותשבחות, ומקורו על פי דברי המדרש (שה"ש א ט) "שעושין סעודה לגמרה של תורה" (עיין רמ"א סי' תרס"ט ומשנה ברורה סק"ו), והוא הדין לגמרה של מצוה.​

ובעיקר סגולת היום:
ה'בני יששכר' (כסלו מאמר ב') כותב: "בחנוכה יש מקום לעורר פקודת עקרים ועקרות כעין ראש השנה, הנה לדעתי עיקר העניין עיקר הסגולה ביום האחרון הנקרא בפי כל 'זאת חנוכה'".
כמו כן יום זה הוא עת רצון לקבלת תפילותינו לפרנסה בכבוד. וכ"ה לבעל 'אמרי נועם' מדזיקוב (חנוכה ח"א): "ידוע מה שהצדיקים אומרים אשר עת מוכשר להמשיך פרנסה טובה לישראל הוא 'זאת חנוכה', וכמו כן בשמיני עצרת שהוא שמיני של חג, מברכים הגשם הרומז על גשמיות ופרנסה, כי 'זאת חנוכה' (שהוא גם יום שמיני) הוא במלכות".​

אומרים בשם ר' חיים שמואלביץ (בבדיחותא): שיום זה נקרא זאת חנוכה, זאת לאפוקי שאר ימים משום שביום זה כבר אין ביטול תורה של ההדלקה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה