קידושין - מקור לדין גזילה באשת איש | ים התלמוד | פורום אוצר התורה קידושין - מקור לדין גזילה באשת איש | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
נוסף ללוח שנה: 05-01-25

צריך ביאור

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
209
תודות
329
נקודות
96
ידועים דברי הרשב"א שהגונב את אשת חבירו עובר בלאו ד"לא תגזול" אשמח לדעת היכן כתב הרשב"א דברים אלו
 
ידועים דברי הרשב"א שהגונב את אשת חבירו עובר בלאו ד"לא תגזול" אשמח לדעת היכן כתב הרשב"א דברים אלו
מצאתי בחינוך
ספר החינוך פרשת יתרו מצוה לה
מלבד שיש בענין הניאוף עם אשת איש צד גזל שהוא דבר ברור שהשכל מרחיקו
 
אולי הכוונה לדברי הרשב"א בריש פרק המגרש בענייני חוץ שכתב שם שאותו אדם שלא אסר הבעל את האשה עליו מ"מ אסור לבוא עליה משום דאריא דאיסורא רביע עליה
 
יש שביארו את דברי הרשב"א האלו שזה מדין איסור גזילה ולא מדין איסור אשת איש
מי אמר? אולי איסור לא שייך כי היה שיור אבל סו"ס גוזל את אשתו
מדוע שיהיה גזילה אם שייר בקניינו כלפי אדם זה?
והלא אם אחד יקנה חפץ חוץ מלגבי פלוני (אי נימא ששייך כן) ברור שיהיה מותר לאותו פלוני להשתמש בחפץ

ואדרבה, רק לומר שזה מדין איסור א"א אפשר להבין, דסו"ס חל עלה דהאשה שם א"א ואריא דאיסורא רביע עלה
 
בפשטות החוץ הוא באיסור ולא בקניין
כיון שבבעלות לכאו' לא שייך שהדבר שלו כלפי פלוני ולא כלפי אלמוני, כיון שזה נושא אחד האם זה שלו או לא שלו,
מאידך באיסור א"א שאסרה אכו"ע כהקדש אפשר לחלק שמפלוני מופרשת ומאלמוני לא
וכמו שמפורסם להוכיח, מהא דאמרו שם [פד ע"א] היכן מצינו אסור לזה ומותר לזה [ובאו לומר שא"א לעשות חוץ], והתשובה למסקנא שמצינו בא"א עצמה שכל א"א אסורה לעולם ומותרת לבעלה, והדברים מתמיהין עד מאד, דאין זה אסור לזה וכו' כיון שכל איסורה לאחרים היא מחמת שמיוחדת לו, ואיך אפשר לקרוא לזה אסור לזה ומותר לזה הלא כל סיבת האיסור לא קיימת אצלו,
ומוכח מזה שהאיסור שנאסרת הא"א אכו"ע הוא איסור שמצד מהותו היה יכול להיות אסור גם לבעלה,
וא"כ האיסור שדיבר בו הרשב"א בהכרח הוא מעין גזל שזה מה שנשאר למי שעשו לו חוץ
 
יכול להיות, אבל אח"כ נהיה איסור גם על השיור כיון שיש עליה שם א"א לכל דבר, וזהו פשטות לשון הרשב"א
אתה אומר משהו קצת תמוה הרי כלפיו היא לא א"א
זה כמו לומר שאם ראובן אסר ע"ע משהו בקונם זה יאסר לשמעון כי שם קונם על הדבר לכל דבר
 

הודעות מומלצות

קראתי באיזה מקם שביום ט"ו בשבט משה רבינו התחיל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון