פסח, חודש ניסן - מרור כורך | פורום אוצר התורה פסח, חודש ניסן - מרור כורך | פורום אוצר התורה

פסח, חודש ניסן מרור כורך

שלומי

משתמש רגיל
הודעות
101
תודות
256
נקודות
56
ברשותכם 2 הערות.
1. מי ש[עדיין] אוכל חריין מפורר למרור, איך מטבלים פירורים בחרוסת?
2. בכורך, המנהג אצלנו וכך מוכח בראשונים, שהחסה מבחוץ והמצה בפנים,
אבל שמעתי הרבה שעושים להיפך, החסה בפנים והמצה בחוץ, אשמח לשמוע מקורות.
 
ברשותכם 2 הערות.
1. מי ש[עדיין] אוכל חריין מפורר למרור, איך מטבלים פירורים בחרוסת?
2. בכורך, המנהג אצלנו וכך מוכח בראשונים, שהחסה מבחוץ והמצה בפנים,
מעניין איך מוכח בראשונים,
אבל לכאורה לדינא אין חילוק, וכל שאוכלם כשהם כרוכים ביחד יצא.
 
מעניין איך מוכח בראשונים,
אבל לכאורה לדינא אין חילוק, וכל שאוכלם כשהם כרוכים ביחד יצא.
החינוך מצוה כא וז'ל: ואחר שאוכלים מן המרור בטבול כורכין ממנו על גבי מצה ואוכלים.
וכן הוא ברבינו חננאל פסחים דף קטו עיי'ש
 
החינוך מצוה כא וז'ל: ואחר שאוכלים מן המרור בטבול כורכין ממנו על גבי מצה ואוכלים.
וכן הוא ברבינו חננאל פסחים דף קטו עיי'ש
ובהגדה שלי איתא, שהלל היה כורך מצה ומרור ואוכלן ביחד.
 
וכ''מ בערוה''ש [תעה ס''ז]
וב' הספרים האלו [קיצושו''ע וערוה''ש] המה בד''כ צורת המנהג המקובלת אצל ארצות אירופה [אם בתורת סימן אם בתורה סיבה ואכ''מ].
 
לא הודה לו,
אין שום חילוק איך כורך המצה והמרור, והדבר פשוט.
העיקר הוא שאוכלם ביחד.
יעיין כת'ר החכימא ברב ילקוט יוסף פסח חלק ג' כמדומה בדף תרנ'ו
מה שהאריך בנושא. ו[אקווה ש]תרווה נחת..
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
החינוך מצוה כא וז'ל: ואחר שאוכלים מן המרור בטבול כורכין ממנו על גבי מצה ואוכלים.
לכאו' אינו מוכרח, שהרי כשהוא בין ב' המצות, הרי הוא על גבי מצה, והמצה השניה על גביו.
 
ובהגדה שלי איתא, שהלל היה כורך מצה ומרור ואוכלן ביחד.
בעצם מנהג הכורך מבוסס על צורת אכילת קרבן הפסח בזמן שביהמ"ק היה קיים ע"י הלל הזקן, שהיה כורך במצות הרכות שהיו להם אז והיה מכניס בפנים פסח ומרור וכך היה אוכלם, וע"כ נראה לי שאין להביא ראי' מכאן למצות דילן שהם קשים וא"א לכרוך באמת
 
חזור
חלק עליון