חוקת - נוֹצִיא לָכֶם מָיִם - "נוקש בעשר" | במדבר חוקת - נוֹצִיא לָכֶם מָיִם - "נוקש בעשר" | במדבר

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,951
תודות
4,947
נקודות
485
הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם

בדעת זקנים: ולפי הפשט העונש ממה שאמר "נוציא", והיה להם לומר "יוציא", דמשמע יוציא הקב"ה, וכן ייסד הפייט "נוקש בעשר" והיינו היו"ד דיוציא עשר. עכ"ל.

וראיה לדבר לקמן הִוא הַבְּאֵר אֲשֶׁר אָמַר ה' לְמֹשֶׁה אֱסֹף אֶת הָעָם וְאֶתְּנָה לָהֶם מָיִם, שידעו שאני הוא הנותן להם מים.
 
בדעת זקנים: ולפי הפשט העונש ממה שאמר "נוציא", והיה להם לומר "יוציא", דמשמע יוציא הקב"ה, וכן ייסד הפייט "נוקש בעשר" והיינו היו"ד דיוציא עשר. עכ"ל.
וכבר הובא כן ברמב''ן בשם רבינו חננאל-
והקרוב מן הדברים שנאמרו בזה והוא טוב לדחות השואל הם דברי רבינו חננאל שכתב כי החטא הוא אמרם (פסוק י) המן הסלע הזה נוציא לכם מים וראוי שיאמרו יוציא ה' לכם מים כדרך שאמרו (שמות טז ח) בתת ה' לכם בערב בשר לאכול וגו' וכן בכל הנסים יודיעום כי ה' יעשה עמהם להפליא ואולי חשבו העם כי משה ואהרן בחכמתם הוציאו להם מים מן הסלע הזה וזהו לא קדשתם אותי (דברים לב נא) ומעשה הראשון בצור אמר (שמות יז ו) הנני עומד לפניך שם על הצור בחורב ושבעים הזקנים רואים עמוד הענן עומד על הצור והנס מתפרסם כי מעשה ה' הגדול הוא אבל בכאן לא ראו דבר וטעו במאמר משה ואהרן ויתכן שיאמר בזה "מעלתם בי" (דברים לב נא) כי הנהנה מן ההקדש נקרא מעילה וכן "מריתם פי" (להלן כז יד) שהוא צוה ודברתם אל הסלע לעיניהם והטעם שאתקדש לעיניהם או שניתם דברי מן ותמר את משפטי (יחזקאל ה ו) כי לא צויתי שתאמרו ככה ויהיה "לא האמנתם בי" (פסוק יב) יוצא אל בני ישראל או הוא לשון חזוק לא התחזקתם להקדישני לעיניהם מן ואמנה על המשוררים (נחמיה יא כג) היתד התקועה במקום נאמן (ישעיהו כב כה)
 

הודעות מומלצות

צריך לשמוח ולמעט בהספד ובתענית (שבלי הלקט...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון