חושן משפט - נפל הבית עליו ועל אביו - קים לי? | הלכה ומנהג חושן משפט - נפל הבית עליו ועל אביו - קים לי? | הלכה ומנהג
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,792
תודות
8,953
נקודות
447
כתב בספר קצות החושן (סי' קד ס"ק טו)

אמנם היכ' דנפל הבית עליו ועל אביו ותפס מלו' מפקינן מיניה דהא משנה ערוכה שנינו נפל הבית עליו ועל אביו בפ' מי שמת ומשמע דאינו גובה וע"כ הטעם או משום דאין בע"ח נוטל בראוי או משום דתחת אבותיך יהיו בניך דא"כ לא מצי מלו' לומר קים לי דבע"ח נוטל בראוי וקים לי דלא אמרינן תחת אבותיך יהיו בניך דא"כ הרי הוא חולק על המשנ' וזה פשוט וברור אלא שראיתי במשנ' למלך פ"ה מנחלות שהבי' בשם מוהר"מ ח"א סי' צ"ט דיכול בע"ח לומר תרי קים לי דבע"ח נוטל בראוי וגם קים לי דלא אמרינן תחת אבותיך יהיו בניך ע"ש והוא דבר בלתי אפשר בדין המפורש במשנ' אלא שנאמרו בו שני טעמים ולומר קים לי להאי טעמי ליתיה דאם כן המשנ' איך תפרנס.

ובעיני יפלא, שנעלם ממנו שדעת הרא"ש מלוניל שהביא בספר התרומות שאינו גובה, והוזכר בב"י (סי' קז)

וביאור המשנה מבואר הוא בגמ' (בבא בתרא קנט א) שניתן להעמידו באחים, שלא ירש המת כלל, וצ"ע.​
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה