נשים נשואות מגלחות שיער ראשן צ"ע מהרע"ב | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 נשים נשואות מגלחות שיער ראשן צ"ע מהרע"ב | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
איני מונח כלל בסוגיות אלו, אבל:
א. מה"ת, הולכים אחר האישה עצמה. אישה שתיסע לבקר בג'ונגל שכולם שם מטונפים - לא יהיה לה דין חציצה?
ב. חציצה שייך בגוף האדם?! אם יהיה עיר שינהו להוריד את הידיים, היד תחצוץ?
כ"ה דעת הרשב"א שהולכים אחרי מנהג הרוב, והביאו השו"ע (השו"ע מביא את שני השיטות),
ובהקשר לחציצה בגוף האדם יש שיטה דאף המחובר לאדם אם עומד ליקצץ כקצוץ דמי, ויש מבארים כך את הדין של ליטול צפרניים לפני טבילה, ואפשר דגם בזה הולכים אחרי רוב העיר ואם רוב העיר דרכם להוריד השער הוי כקצוץ,
ואכן יל"ע בזה, ולא כתבתי זה אלא כאולי זהו כוונתם
 
איני 'בעל הסוד' אך זאת אני יודע, שלפי תורת הסוד ההפך הוא הנכון, זה בעייה קשה לגלח.
הרעש הגדול שעשה החת"ס היה מפני שזה היה הפתח ללכת בלא כיסוי ראש, ועצם זה שזה נעשה ע"י המתחדשים.
לפי הידוע היה המנהג קבוע להלכה פסוקה בכל מדינות אשכנז, ועל אף שבצוק העתים נשתקע המנהג בכמה מקומות מחמת גזירות המלכות ושאר סיבות, עדיין ברוב מקהלות החסידים ובפרט יוצאי מדינת הגר נקבע הדבר על ידי גדולי הפוסקים כיתד שלא תימוט.
ואם באת לבטל את מלחמתו של מרנא החת"ס עדיין לא תירצת מאיזה טעם התחיל המנהג עד שבאו המתחדשים לשנותו.
ובכלל לא הסברת למה ע"פ הסוד בעיה קשה לגלח.
אצל החסידים מאז ומעולם הדברים לא נמדדו רק ע"פ ההלכה היבשה.
תמהני על דבריך להשמיץ את החסידים על שהם משמרים את מנהג אבותינו שאתם לא הצלחתם לשמר.
טעם נוסף לדבר שמעתי, שנתקן הדבר בגלות כדי שבנות ישראל יהיו מאוסות בעיני הנוכרים.
טעם זה אינו רלוונטי בימינו??
יש קונטרס ממרן הגאון הגדול רבי נתן גשטטנר זצ"ל בנושא זה אם מישהו יכול להעלות.
 
לפי הידוע היה המנהג קבוע להלכה פסוקה בכל מדינות אשכנז, ועל אף שבצוק העתים נשתקע המנהג בכמה מקומות מחמת גזירות המלכות ושאר סיבות, עדיין ברוב מקהלות החסידים ובפרט יוצאי מדינת הגר נקבע הדבר על ידי גדולי הפוסקים כיתד שלא תימוט.
ואם באת לבטל את מלחמתו של מרנא החת"ס עדיין לא תירצת מאיזה טעם התחיל המנהג עד שבאו המתחדשים לשנותו.
ובכלל לא הסברת למה ע"פ הסוד בעיה קשה לגלח.

תמהני על דבריך להשמיץ את החסידים על שהם משמרים את מנהג אבותינו שאתם לא הצלחתם לשמר.

טעם זה אינו רלוונטי בימינו??
יש קונטרס ממרן הגאון הגדול רבי נתן גשטטנר זצ"ל בנושא זה אם מישהו יכול להעלות.
למה למצוא מלחמות היכן שאינן?
הסברתי שמה שהחת"ס יצא נגד זה ברומח וחנית, זה לא כי זה חיובי כריתות, אלא מדין כל המשנה.
והיכן השמצתי את החסידים? לא אמרתי שהחסידים גורעים מההלכה, אלא מוסיפים עליה - כמו לדוגמה מצות מכונה בצאנז - שזה כחמץ גמור גם אם למעיישה זה לא כך.
וכי מר חושד בי לדת"לניק שסובר שיצאנו מהגלות?
והביאור ע"פ הסוד עי' מנחת יהודה סי' כ'.
 
על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון.
א. החת"ס היה גדול העומדים לימין שימור מנהגי אשכנז גם ללא קשר להשכלה.
ב. תענה עניינית, המנהג נוסד ע"י רבותינו שבאשכנז מאות בשנים לפני המחלוקת חסידים למתנגדים והזלזול באלו שמשמרים אותו לא ראוי לפורום נכבד שכזה.
ג. כוונתי לשאול מה נשתנה בענין זה אז והיום.
ד. בכל הכבוד הראוי ומבלי לגרוע מכבודו וגדלותו המנחת יהודה הוא לא הסמכות האחרונה בקבלה, אין ספק שהמהרי"ד מבעלזא לדוגמא היה גדול ממנו הן בנגלה והן בנסתר.
[אין לי ענין במלחמות פשוט הפריע איך שמבטלים מנהג של דורות במחי יד רק כי זה נראה לך קצת רחוק מן השכל.]
 
מי הכריע?
אם כבודו ממש מחפש מחלוקת אני אשקול אם לספק אותה.
היה כאן אדם ענייני ששאל למה החסידיות מגלחות אם לא משמע כך ברע"ב.
אני השבתי, ש: א. זה לא משמע רק ברע"ב, אלא בכל פינה בש"ס ובתנ"ך.
ב. תמהתי ע"ז שזה 'חיוב כרת', וכדי שלא ישאלו אם זה 'סתם מנהג' אז למה היה כ"כ מלחמה ע"כ, ולכן אמרתי שבתקופה ההיא בפרט היה מלחמות דווקא על המנהגים.
בנוסף, היה נידון ענייני מה המקור של מנהג זה.
היה שאמר שזה מטעם הסוד, ואמרתי שלפי הידוע לי לא, אלא להפך.
ואני הוספתי שמנהג זה נתחדש בגלות כדי שימאסו וכו'.
ועל כולנה
[אין לי ענין במלחמות
לא נראה לי...
איך שמבטלים מנהג של דורות
ראית כאן מישהו שאמר לא לגלח??
כי זה נראה לך קצת רחוק מהשכל
למי? איפה? איך?
 
היה כאן אדם ענייני ששאל למה החסידיות מגלחות אם לא משמע כך ברע"ב.
אני השבתי, ש: א. זה לא משמע רק ברע"ב, אלא בכל פינה בש"ס ובתנ"ך.
ברור שהמנהג החל באשכנז ולא היה קיים זמן הש"ס ובודאי לא בתקופת התנ"ך.
מה זה אמור להיות?
לכן אמרתי שבתקופה ההיא בפרט היה מלחמות דווקא על המנהגים.
ולכן אמרתי
א. החת"ס היה גדול העומדים לימין שימור מנהגי אשכנז גם ללא קשר להשכלה.
היה שאמר שזה מטעם הסוד, ואמרתי שלפי הידוע לי לא, אלא להפך.
קונטרס מבעד לצמתך מובאות ממהר"ש קלוגר והנצי"ב והגרי"ש נתנזון.
1763120892676.png 1763121179649.png 1763121127818.png
אין לי כל ענין לריב חבל לתלות בי מה שאין בי.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

עלון בניחוח ו(גם) בתורת 'נובהרדוק'
יש גם עלון...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה