סוכות, שמח"ת ושמ"ע - נשים פטורות מן הסוכה אף שהיו מוקפות בענני הכבוד? | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - נשים פטורות מן הסוכה אף שהיו מוקפות בענני הכבוד? | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,388
תודות
5,168
נקודות
375
קיימא לן שנשים פטורות מן הסוכה, וילפינן לה מקרא 'כל האזרח' למעט נשים. וצ"ע הרי גם הם היו באותו הנס שהיו מוקפות בענני הכבוד.

ובכדי ליישב נקדים מש"כ רבנו הגר"א בכמה מקומות שעיקר הטעם של חג הסוכות הוא משום שאז חזר גלוי ענני הכבוד, וגם חזר בקביעות ולעין כל, וזה טעם חג סוכות משום ענני כבוד. וכ"כ [תקו"ז תיקון כא סב ע"ג ד"ה בקדמיתא] וז"ל: ועיין מ"ש במ"א כי בזמן הסוכות היה אחר שנתרצה להם הקב"ה ואמר למשה נגד כל עמך אעשה נפלאות כו' והוא ענני הכבוד, ששרתה עליהם בקביעות עכ"ל. ועיי"ע מש"כ באדרת אליהו פרשת כי תשא.

ומבואר שכל הטעם במצות סוכה הוא מכיון שבשעה שחטאו עם ישראל בעגל הם יצאו מענני הכבוד, ורק בסוכות חזר גלוי העננים. אמנם הנשים שלא חטאו כלל אפשר שלא יצאו מענני הכבוד, וא"כ לא שייך לומר שהם היו באותו נס, שזה אינו שייך אלא כלפי עם ישראל שיצאו בגלל חטאם, וחזרו חזרה משא"כ נשים.

והנה קיי"ל שנשים חייבות בד' כוסות. עיין שו"ע סימן תעב סעיף יד. וכתב שם המ"ב משום שאף הן היו באותו הנס אע"פ דהוי מצות עשה שהזמן גרמא. וצ"ב א"כ מדוע נשים פטורות מסוכה אחר שגם הן היו באותו הנס וכהנ"ל. ומאי שנא מד' כוסות דנשים חייבות מצד אף הן היו באותו הנס כמש"כ בפסחים קח.
אמנם כבר כתבו התוס' בפסחים הנ"ל וז"ל: היו באותו הנס - פי' רשב"ם שעל ידם נגאלו וכן במגילה ע"י אסתר ובחנוכה ע"י יהודית וקשה דאף משמע שאינן עיקר ועוד דבירושלמי גריס שאף הן היו באותו ספק משמע באותה סכנה דלהשמיד להרוג ולאבד והא דאמרינן דפטורות מסוכה אע"ג דאף הן היו באותו הנס כי בסוכות הושבתי התם בעשה דאורייתא אבל בארבעה כוסות דרבנן תיקנו גם לנשים כיון שהיו באותו הנס עכ"ל. ולפ"ז מבואר שפיר מדוע נשים פטורות מסוכה.

מצאתי תירוץ נוסף שהוזכר בערול"נ בגמ' שם בשם השער המלך וז"ל: וראיתי בשער המלך ריש ה' מצה שכתב בשם מחבר אחד שנראה מדבריו דבסוכה לא שייך הסברא שאף הם היו באותו הנס ע"פ גרסת הירושלמי שגרס שהיו באותו סכנה ע"ש שהסכים עמו אכן מדברי התוספ' פסחים (דף ק"ט ע"ב) נראה שכוונת התוספ' גם להירושלמי שייך לענין סוכה ג"כ סכנה וכן נראה שהרי העננים היו מסככים להם מנחש שרף ועקרב ואין לך סכנה גדול' מזה במדבר הגדול והנורא: ע"כ.

וראה עוד מש"כ המרדכי (מגילה רמז תשפ) וז"ל: ואם תאמר יהיו נשים חייבות בסוכה שאף הן היו בנס דענני כבוד וכן יהיו חייבות במצה מטעם זה ומה צריך טעם דכל שישנו בבל תאכל חמץ ישנו בקום אכול מצה ויש לומר דלא אמרינן הא טעמא אלא במילתא דרבנן כגון מגילה וחנוכה וד' כוסות עכ"ה:
 

הודעות מומלצות

כדי להכיר טוב יותר את חברי הפורום היקרים

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון