נתינת רכב במתנה לאדם שלכאורה ייסע בו בשבת | פורום אוצר התורה

נתינת רכב במתנה לאדם שלכאורה ייסע בו בשבת

כותרת האשכול

פורסם על חטופה שניתן לה היום רכב במתנה ע''י איש עסקים חרדי.
ויש לדון לכאורה האם היתר תרי עברי דנהרא נאמר גם במקרה זה, או דיש לחלק. ועיין.
השאלה היא במקרה שבלי זה לא תנהג, או בכל מקרה שמוכרים לחלוני כלי חשמלי?
 
השאלה היא במקרה שבלי זה לא תנהג, או בכל מקרה שמוכרים לחלוני כלי חשמלי?
מסתמא ודאי תנהג טפי, וברכב זה דייקא.
ואמנם גם במכירה הוא כן, אבל שמא י''ל דמתנה גרע טפי.
 
פורסם על חטופה שניתן לה היום רכב במתנה ע''י איש עסקים חרדי.
היא נראה לי התחילה לשמור שבת, הבעיה היא הפלאפונים שנתן, וכבר יצאו נגדו גדולי ישראל במכתב ביתד נאמן.
 
פורסם על חטופה שניתן לה היום רכב במתנה ע''י איש עסקים חרדי.
ויש לדון לכאורה האם היתר תרי עברי דנהרא נאמר גם במקרה זה, או דיש לחלק. ועיין.
אותו נידון לעניין להשכיר בית לזוג חילוני ונראה שנהגו בזה היתר.
 
אעלה דבר נוסף בהאי סוגיא: לגבי תרומת כליה רבי חיים קניבסקי הורה ד'יש להעדיף' [אני לא כותב את המילים המדויקות שהיו נחרצות יותר בכוונה] לתרום לשומר תורה ומצוות כי בתרומה לחילוני גורם שאם עד עתה לא יכל לאכול כל דבר הרי כעת יוכל לאכול דברים אסורים, וכן אם היה עד עתה מוגבל לגבי איסורים הדבר יביא לכך שיוכל לעשותן, אינני יודע אם זה מגדרי 'לפני עיוור' או לא אך זה יכול להוסיף לנידון זה מבט נוסף.
 
אעלה דבר נוסף בהאי סוגיא: לגבי תרומת כליה רבי חיים קניבסקי הורה ד'יש להעדיף' [אני לא כותב את המילים המדויקות שהיו נחרצות יותר בכוונה] לתרום לשומר תורה ומצוות כי בתרומה לחילוני גורם שאם עד עתה לא יכל לאכול כל דבר הרי כעת יוכל לאכול דברים אסורים, וכן אם היה עד עתה מוגבל לגבי איסורים הדבר יביא לכך שיוכל לעשותן, אינני יודע אם זה מגדרי 'לפני עיוור' או לא אך זה יכול להוסיף לנידון זה מבט נוסף.
אבל גם הוא אמר שיש להעדיף אבל אין שום איסור.
 
אעלה דבר נוסף בהאי סוגיא: לגבי תרומת כליה רבי חיים קניבסקי הורה ד'יש להעדיף' [אני לא כותב את המילים המדויקות שהיו נחרצות יותר בכוונה] לתרום לשומר תורה ומצוות כי בתרומה לחילוני גורם שאם עד עתה לא יכל לאכול כל דבר הרי כעת יוכל לאכול דברים אסורים, וכן אם היה עד עתה מוגבל לגבי איסורים הדבר יביא לכך שיוכל לעשותן, אינני יודע אם זה מגדרי 'לפני עיוור' או לא אך זה יכול להוסיף לנידון זה מבט נוסף.
מוזר,
הרי יש כאן פיקוח נפש,
כי א"א לשרוד הרבה זמן בלי כליה,
ופיקוח נפש דוחה הכל.
 
@מלח סלקונדרית לגוף הנידון האמור בכותרת האשכול
לכאו' הנידון הוא בכל מכירת רכב לחילוני
וכמדומני שיש חזו"א בשביעית שמוכיח שאין איסור לפני עור אם עכשיו הוא לא זמן העבירה
אולי הידענים כאן ימצאוהו
ובפרט שלכאו' הנידון כאן הוא לא לפני עור אלא מסייע ובזה יש כמה אחרונים שסוברים שאם זה לא שעת העבירה אין איסור מסייע עי' כתב סופר יו"ד פג ומשיב דבר ח"ב סי' לב
 
נערך לאחרונה:
אותו נידון לעניין להשכיר בית לזוג חילוני ונראה שנהגו בזה היתר.
יש בזה איסור חמור ונהגו היתר אם משכיר לאחד מבני הזוג ומתעסק באופן רשמי רק עימו ועכ"פ צריך שאלת רב כל נידון.
 
לגופו של עניין בשביעית פ"ה יש דיני לפנ"ע במכירת חפץ המיועד לחרישה שאם אינו בפירוש ע"מ לעשות איסור מותר, ואמנם יש לחלק משם לחילוני שחשוד על השבת בחפץ לשימוש יום יומי.


סתם ידיעה נכבדה.
הריטב"א בע"ז טו: כתב דאין עובר בלפנ"ע אלא היכא שמבורר שיעבור באיסור.
 
חזור
חלק עליון