סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סדר הנענועים ע"פ האריז"ל, בבית כנסת שמתפללים לא לכיון מזרח. | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סדר הנענועים ע"פ האריז"ל, בבית כנסת שמתפללים לא לכיון מזרח. | ענייני דיומא

וישמחו בי חברי

משתמש רשום
gemgem
הודעות
40
תודות
116
נקודות
30
אצל רוב קהילות החסידים נוהגים כמנהג האר"י בסדר הנענועים,
שזה דרום, צפון, מזרח, מעלה, מטה ומערב,
והסתפקתי האם הענין זה כיון של העולם, ז"א שדרום יהיה הראשון.
וא"כ בבתי כנסת שמתפללים לכיון דרום עד"מ,
הסדר יהיה קדימה אחורה וכו'.
או שהענין זה צדדי האדם, ז"א ימין שמואל קדימה,
ולפי זה תמיד ימין שמואל וכו'.
ונראה לי שהמנהג לעמוד לכיון הארון קדוש ולנענה לימין שמואל וכו'.
האם יש אחד מחברי הפורום שידע לו מ"מ בעניין?
 
האר''י בשעה''כ מבוסס על המשנה בס' יצירה שכל צד ומעלה ומטה מכוון כנגד ספירה מסויימת
ומכיון שנענועים ענינם להמשיך חסדים לז''א מתחילים מדרום שהוא הימין והוא כנגד החסד ועוברים לגבורה ואז תפארת וכו'
ואין לזה שייכות כלל לכיוון העמידה
 
האר''י בשעה''כ מבוסס על המשנה בס' יצירה שכל צד ומעלה ומטה מכוון כנגד ספירה מסויימת
ומכיון שנענועים ענינם להמשיך חסדים לז''א מתחילים מדרום שהוא הימין והוא כנגד החסד ועוברים לגבורה ואז תפארת וכו'
ואין לזה שייכות כלל לכיוון העמידה
לדבריך (ואני מסכים עם זה), אז להיפך יש לזה שייכות עם כיון העמידה.
כי אם עומדים למערב בדרך משל, ומנענעים לימין, אז בעצם פונים לצד הגבורה במן שמכוונים את הכוונה של חסד.
 
מקור המנהג יכול להיות טעות של חברי הבהכנ"ס שעשו כאבותיהם שהתפללו בבהכנ"ס שהארון הקודש נמצא במזרח
אתה מכיר בית כנסת שנהגים ע"פ האר"י, ונהוג להסתובב לכיוון מזרח או שמנענעים לדרום אפילו שזה לא ימין?
ואם לא כנראה שיש לזה סיבה וזה לא טעות.
 
האר''י בשעה''כ מבוסס על המשנה בס' יצירה שכל צד ומעלה ומטה מכוון כנגד ספירה מסויימת
ומכיון שנענועים ענינם להמשיך חסדים לז''א מתחילים מדרום שהוא הימין והוא כנגד החסד ועוברים לגבורה ואז תפארת וכו'
ואין לזה שייכות כלל לכיוון העמידה
אתה יכול לעלות צילום או מ"מ יותר מפורט.
 
הגרי"מ מורגנשטרן התייחס לזה באיזה מקום, שיש לו את הבעיה הזאת בביהכנ"ס שלו.
וכדומני שכתב שהוא אכן משנה את הכיוון שלו לפני הנענועים. (והוסיף שלפני כן עושה שם איזה פעולה, בשביל איזה סיבה).
 
אתה יכול לעלות צילום או מ"מ יותר מפורט.
זה לשון מהרח''ו סוכות דרוש ה'
וענין היות הנענועים ו' לו"ק הענין הוא עם הנ"ל, כי הנה אמרו בתיקונין שהדעת היא נשמתא דת"ת. והענין הוא כי כמו שהת"ת הוא ו"ק חג"ת נה'י ונקראים כולם על שמו כי הוא הגוף שבו נאחזים ו"ק גם הדעת יש בו ו"ק ונאחזים בו ע"ד הנז' בת"ת ואותם הו"ק שבו הם ו' בחינות חסדים שהם שרשים ומקורות אל ו' חסדים המתפשטים בת"ת עם ו"ק שהם ה' חסדים מחסד עד הוד וכללותם ביסוד, ואלו החסדים התחתוני' הם בחי' הלולב ומיניו כנ"ל. ולכן מנענעין נענוע א' בכל קצה מו"ק העליונים השרשים אשר בדעת, להמשיך ממנו הארה למטה ו' עליונים בו' תחתונים. והנה סדר הנענועים הם כסדר ו"ק עליונים שבדעת והם תחילה דרום בחסד אח"כ צפון בגבורה אח"כ מזרח בת"ת אח"כ מעלה בנצח אח"כ מטה בהוד וכן נזכר בס"ה. והטעם כי נצח והוד נקראים שחקים והם רחיים העליונים הטוחנים מן לצדיקים שהיא יסוד ונודע כי הרחיים הם ב' אבנים זו ע"ג זו, זו מעלה וזו מטה. גם זהו ענין והקרנים גבוהות והא' גבוה מן הב' והם תרין רצועין נצח והוד כנז' בס"ה בהקדמה גם זה ענין נקראים שפתים שהם שפה אחד ע"ג חברתה. גם ז"ס ענין יעקב ורחל זה בנצח וזה בהוד בתפילת שחרית דחול כמבואר במקומו וכשמזדווגים נמצא נצח על הוד גם זה סוד נרמז בהיכלות בפ' פקודי בס"ה כי היכל עצם השמים עומד למטה והוא כנגד ההוד והיכל הנוגה שהוא כנגד הנצח אינו עומד בצידו אלא למעלה ממנו. אח"כ מערב ביסוד כי כללות כל החסדים מתערבין יחד ונכללין בו כנודע ונמצא כי סדר הנענועין הם בו"ק על סדר חג"ת נה"י ונמצא כי נענוע האחרון מכולם הוא מערב וזכור זה.
 

הודעות מומלצות

רבותינו בנאות דשא בימי דפגרא, ותלמודם בידם.

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון