סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סימני ערבה ונטילת אקליפטוס | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סימני ערבה ונטילת אקליפטוס | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,484
תודות
8,198
נקודות
547
הגרצ"פ פראנק במקראי קודש הביא מהמהרי"ל דיסקין שדן להכשיר לקיחת אקליפטוס לערבה, משום שיש לה ג' סימנים א. קנה אדום ב. עלה משוך ג. פיה חלק לגמרי.
למעשה האחרונים פסלו אותה מפני שיש לה ריח, ורוב גידולו שלא על הנחל, ואין עלים בראש הענף, ואין שמה ערבה.
(ויש בזה נידון שלם אם כל אחד מהפרטים אכן ישנו במציאות ואם מעכב).

למעשה אדם שיצרף ענף אקליפטוס במקום ערבה, ייתכן ויעבור א. בל תוסיף עיין שו"ע סימן תרנא סעיף יד [אמנם יש לדון האם בכה"ג שליתא כאן ד' מינים שעליהם מוסיף האם עובר בב"ת. בכ"מ שייך באופן שדרכו להוסיף ערבות (עיין שם סעיף טו) והוסיף אקליפטוס] ב. בל תגרע. ביה"ל שם ד"ה אבל נוטלן ג. ברכה לבטלה שם סעיף יב.

ולכאורה במקום שיש לו רק אקליפטוס לא יועיל ליטול בלא ברכה ולעשות תנאי שאם אינה ערבה כוונתו שלא לשם מצוה כלל כדי שלא יסתבך עם בל תוסיף ובל תגרע. שכן זה כבר תלוי בפלוגתא. עיין מ"ב שם ס"ק נח. ובביה"ל שם ד"ה משום בל תוסיף. ולכאורה תנאי לא גרע מסתמא שכתב הבית יוסף ויש לחלק. אם כי יש לדון אם מועיל תנאי למ"ד מצוות אי"צ כוונה. עיין מג"א (סימן תפט ס"ק ז) ואכמ"ל.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה