פסח, חודש ניסן - סיפר יצ"מ בלי לשואל, האם יש עניין לחזור ולספר. | פורום אוצר התורה פסח, חודש ניסן - סיפר יצ"מ בלי לשואל, האם יש עניין לחזור ולספר. | פורום אוצר התורה

פסח, חודש ניסן סיפר יצ"מ בלי לשואל, האם יש עניין לחזור ולספר.

הסתפקתי אמרו את ההגדה בלי לשאול מה נשתנה.
ואח"כ נזכרו שלא שאלו האם יש עניין לחזור ולומר או שלא.
לכאו' כן, שהרי זה חלק מהגדרת 'סיפור', שהוא דרך שאלה ותשובה שע"י זה נקבע בנפש יותר, (וכידוע מהגר"ח)
אבל לכאו' אי"צ לחזור על כל ההגדה אלא על 'עבדים היינו'
 
לפי איך שהרא"ש מצוטט שם,
נראה שאין ענין בכלל.
אלא אם ישאל מספרין לו.
שו"ת הרא"ש כלל כד סימן ב
וששאלת למה אין מברכין על ספור ההגדה. הרבה דברים צוה הקדוש ברוך הוא לעשות זכר ליציאת מצרים ואין אנו מברכין עליהן, כגון הפרשת בכורות וכל המועדים. שאין צריך להזכיר בהפרשת בכורות שאנו עושין אותו זכר ליציאת מצרים אלא שצוה הקדוש ברוך הוא לעשות המעשה ומתוך כך אנו זוכרין יציאת מצרים. ולאו דוקא הגדה בפה אלא אם ישאל מפרשין לו (וזהו ההגדה לבד שזוכרין יציאת מצרים).​
 
הסתפקתי אמרו את ההגדה בלי לשאול מה נשתנה.
ואח"כ נזכרו שלא שאלו האם יש עניין לחזור ולומר או שלא.

שאלה יפה.

אולי יש לצדד קצת, שגם אם יש ענין לחזור על השאלות אבל מספיק ששוב ישאל ודי בזה,
ובצורה שהדברים יתפרשו שלפי מה שאמרנו מיושב כל השאלות...
 
לכאו' כן, שהרי זה חלק מהגדרת 'סיפור', שהוא דרך שאלה ותשובה שע"י זה נקבע בנפש יותר, (וכידוע מהגר"ח)
אבל לכאו' אי"צ לחזור על כל ההגדה אלא על 'עבדים היינו'
רבים שלמים וטובים פקפקו על חידושו זה של הגר"ח אם אכן יצא מפ"ק ואת"ל שכן אי כוונתו הי' שזה תנאי קיומי בקיום המצווה ואת"ל שכן אי הוי לעיכובא
ועי' בפרק ערבי פסחים פטרתן מלומר מה נשתנה. וצ"ע.
[-הגדילו לעשות אלו האומרים בשמו שבזה חלוק סיפור דליל פסח מזכירת יצי"מ של כל השנה כולה, וזה ודאי ליתא,שכל חילוקים אלו רק מדרבנן ובתורה לא מצינו עניין זה שיהי' בצורת שאלה וצ"ע.
 
רבים שלמים וטובים פקפקו
????
בבריסק אומרים כן בשמו
[-הגדילו לעשות אלו האומרים בשמו שבזה חלוק סיפור דליל פסח מזכירת יצי"מ של כל השנה כולה, וזה ודאי ליתא,שכל חילוקים אלו רק מדרבנן ובתורה לא מצינו עניין זה שיהי' בצורת שאלה וצ"ע.
כנ"ל
ומה שטען מר שלא מצינו עניין זה בתורה, אינו טענה כלל, שכיון שיש מצוה לספר, באו חז"ל והגדירו מהו 'סיפור', ופשוט
 
רבים שלמים וטובים פקפקו על חידושו זה של הגר"ח אם אכן יצא מפ"ק ואת"ל שכן אי כוונתו הי' שזה תנאי קיומי בקיום המצווה ואת"ל שכן אי הוי לעיכובא
בעמק ברכה מביא ששמע כן מהגרי"ז (שהגר"ח היה שואל כך כל שנה בשעת הסדר).
 
בעמק ברכה מביא ששמע כן מהגרי"ז (שהגר"ח היה שואל כך כל שנה בשעת הסדר).
זה מופיע ג"כ בהגדה מבית לוי.
אבל יתכן ששאל מהו ההבדל בפועל שיש ולא על השוני בגדר מצווה מהתורה , ויש הבדל גדול ביניהם.
 
חזור
חלק עליון