ספק ספיקא מדין רוב | בית המדרש – דיונים תורניים ספק ספיקא מדין רוב | בית המדרש – דיונים תורניים
האם תוכל לבאר יותר את שאלתך
אכן,
המקור לדין רוב, הוא מ'רוב' בסנהדרין. כשיש בסנהדרין מספר רב של דיינים הפוסקים לזכות יטה הדין לזכות.
בס''ס, לעומ''ז א''א להשוות את הצדדים למספר רב של דיינים לכאו'.
[ובפרט לפי הביאור של הגרש''ש בשער ג' (וגם לפי המהלך של הגרעק''א שהובא שם מכתובות יג)].

ובסגנון אחר:
את הלימוד מדיינים אפשר להסביר בב' אופנים. א. סברא שכל א' מהדיינים מוסיף כח בדין. ב. שמשקלם הכולל של דעות רוב הדיירים מכריע. (והנפק''מ, אף שאינו להלכה מב' דיינים שחייבו מטעם אחד)
נראה שהלימוד מדיינים לרוב הוא כהאופן הב' - שמשקל הסברות של רוב הדיינים מכריע.

ולפי''ז צ''ל שבס''ס, המשקל להכריע לצד מסויים הוא יותר ולכן 'אזלינן בתר רובא', ומכריעים לצד שבו יש 'משקל' (וכמו''ש הרב אוהב ספר
דלפי דעה זו ליכא חילוק מסברא בין רוב צדדים לרוב במציאות, ודמיין אהדדי
ואכמ''ל).
אמנם, עדיין צ''ב, א. מניין שזו הסברא ברוב שבדיינים ולא כהאופן הא'. ב. מה יבאר בזה המ''ד שרובא דאיתא הוא רוב גרוע יותר (בקוב"ש ב''ב פג).
ויש עוד נקודות שכולים מהלומדות בס''ס קשים לאחר ההבנה הזו.
ועוד הכל שהמקור לדין רוב הוא מדיינים.
 
נערך לאחרונה:
הלומד'ס בספק ספיקא והשפעתו בעולם ההלכה

הלומד'ס בספק ספיקא והשפעתו בעולם ההלכה

ספק ספיקא מדין רוב? המחלוקת בין הרשב"א לרמב"ם (לדעת הפני יהושע) הפני יהושע לומד, בדעת הרשב"א, שספק ספיקא הוא מדין רוב. כלומר, רוב האפשרויות מובילות להיתר. אם כך, עולה השאלה: מה ההבדל אם זה ספק ספיקא מ"שם אחד" או מ"שני ספקות"? וכן, אם אחד מהספקות אינו שקול (למשל, 75% להיתר ו-25% לאיסור), הרי יש...
 
ייש''כ עצום, שמה יוכל כת''ר לכוון אותי למה שמבאר את אופן סברת רוב הנלמדת מדיינים שחלה בדין ס''ס, כיון שלא מצאתי במאמר ובאשכולות אלו את היחס ללימוד מדיינים.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון