האזינו - עַמָא דְקַבִּילוּ אוֹרַיְתָא וְלָא חַכִּימוּ | דברים האזינו - עַמָא דְקַבִּילוּ אוֹרַיְתָא וְלָא חַכִּימוּ | דברים

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,351
תודות
5,654
נקודות
507
הלה' תִּגְמְלוּ זֹאת עַם נָבָל וְלֹא חָכָם

בתרגום: עַמָא דְקַבִּילוּ אוֹרַיְתָא וְלָא חַכִּימוּ,

בהקדמת נכד הגר"א לשו"ע או"ח מביא בשם הגר"א: והיה כל הבא אל הפסוק הזה ישתומם, מה ראה האלוהי האונקלוס לפרש במילת נבל דקבילו אורייתא, וכי מקבל התורה נקרא נבל ח"ו, עד שבא הגאון זצוק"ל וגילה את עינינו אשר חשכו מראות, מדרש מפורש ברבה סדר בראשית (פרשה יז סי' ז) וז"ל ר"ח בר"י אמר שלש נובלות הן וכו', ר' אבין מוסיף עוד תרתין נובלות אורה של מעלה גלגל חמה, נובלות חכמה של מעלה תורה, והוא הדבר אשר מצא המתרגם לכוין במשמעות "נבל" דקבילו אורייתא, ויהיה נבל כמו נובלות על מעלת חכם. עכ"ל.

זאת עם נבל בגי' נבלות מחכמה.

ואפשר עוד לבאר עפימ"ש בברכות (סג:) מאי דכתיב אם נבלת בהתנשא, כל המנבל עצמו על דברי תורה סופו להתנשא וכו', וזהו עם נבל דקבילו אורייתא על מנת להתנבל עליה, ולבסוף ולא חכם שלא התחכמו כי לא התנבלו עליה.

ואפשר שמרומז כאן ענין ענוה, שאפילו שקיבלו אורייתא, אין מחזיקים עצמם לחכמים, וזהו "ולא חכם" בעיני עצמו. עם נבל ולא ר"ת ענו.​
 

הודעות מומלצות

איזה דבר מותר בגלל אימת הדין?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה