חידה בתלמוד וחז"ל - עבירה מותרת | פורום אוצר התורה חידה בתלמוד וחז"ל - עבירה מותרת | פורום אוצר התורה

חידה בתלמוד וחז"ל עבירה מותרת

פִּתָרוֹן
תשובה:
היכ"ת א': שני חוטי לבן של צמר בטלית פשתן הגם שאפשר בפשתים, משום מיגו וכו', לדעת תוס' ביבמות ד: ד"ה דאפילו, ולדעת תוס' בכתובות מותר אפי' שני חוטי לבן של פשתן בטלית של צמר אם יש גם תכלת בטלית זו (הגם שאין שם כלל כלאים בתכלת בשונה מהציור הראשון)

היכ"ת ב': יבמה שהותרה ונאסרה וחזרה והותרה, לדעת הרשב"א (יבמות מא.) אינה זקוקה כלל ומותרת לשוק, ורק דגם מותרת ליבם עיי"ש
איפה האופנים האלו?
צריך לבדוק -לעיתות הפנאי בסוגיות הש"ס היכן מצינו שמקצתו מותר ומקצתו אסור- כמדומה מח' אביי ורבא בביצה או בשבת איזור קיג.
כמו"כ הואיל והותרה הותרה מצינו ביבמות ובדומה לזה זבחים ל"ג וצריך חיפוש מחיפוש וחיפוש מנר.
צף בראשי ירושלמי בפרק עושין פסין שאם בכניסת השבת היו 3 ולקח בשבת גוי מישהו אחד, כניסת השבת קובעת וכעת 2 אנשיים הולכים בקרפף של יותר מבית סאתיים.
 
כמו"כ הואיל והותרה הותרה מצינו ביבמות ובדומה לזה זבחים ל"ג וצריך חיפוש מחיפוש וחיפוש מנר.
שם זה לצורך מצוה שאיסור אחד הותר לצורך מצוה אז הותר עוד אחד איתו
 
שם זה לצורך מצוה שאיסור אחד הותר לצורך מצוה אז הותר עוד אחד איתו
נכון, ידעתי גם ידעתי, אבל משם ניתן להתגלגל דרך עילה ועלול
בפרט בזמנינו, שהכל כלול.
והמח בלול.
ונשאר עוד לנקות המיטה והלול
 
תשובה:
היכ"ת א': שני חוטי לבן של צמר בטלית פשתן הגם שאפשר בפשתים, משום מיגו וכו', לדעת תוס' ביבמות ד: ד"ה דאפילו, ולדעת תוס' בכתובות מותר אפי' שני חוטי לבן של פשתן בטלית של צמר אם יש גם תכלת בטלית זו (הגם שאין שם כלל כלאים בתכלת בשונה מהציור הראשון)

היכ"ת ב': יבמה שהותרה ונאסרה וחזרה והותרה, לדעת הרשב"א (יבמות מא.) אינה זקוקה כלל ומותרת לשוק, ורק דגם מותרת ליבם עיי"ש
 
פִּתָרוֹן
תשובה:
היכ"ת א': שני חוטי לבן של צמר בטלית פשתן הגם שאפשר בפשתים, משום מיגו וכו', לדעת תוס' ביבמות ד: ד"ה דאפילו, ולדעת תוס' בכתובות מותר אפי' שני חוטי לבן של פשתן בטלית של צמר אם יש גם תכלת בטלית זו (הגם שאין שם כלל כלאים בתכלת בשונה מהציור הראשון)

היכ"ת ב': יבמה שהותרה ונאסרה וחזרה והותרה, לדעת הרשב"א (יבמות מא.) אינה זקוקה כלל ומותרת לשוק, ורק דגם מותרת ליבם עיי"ש
היכ"ת א' : נו נו, הרי התם הו"ל עדל"ת כמבו' בראשונים כתובות מ" וש"ד. וא"כ בקיצער- כל עדל"ת נימא הכי. ובפרט בכלאים בציצית שי"א שהתם הוי הותרה ולא רק דחוי'- ועי' בחידושי ר' שמואל - ריש יבמות, א"כ המציאה כאן הינה קלושה.

היכ"ת ב' - דמי להואיל והותרה הכללי שיש בש"ס - דטעה"ד דשרי התם מצד הואיל והותרה הותרה, כמדומה שקיים לפחות ג/ד פעמים, זכרתי לעיל יפ"ת ויש עוד בכ"ד.
 
נו נו, הרי התם הו"ל עדל"ת כמבו' בראשונים כתובות מ" וש"ד. וא"כ בקיצער- כל עדל"ת נימא הכי. ובפרט בכלאים בציצית שי"א שהתם הוי הותרה ולא רק דחוי'- ועי' בחידושי ר' שמואל - ריש יבמות, א"כ המציאה כאן הינה קלושה.
איה"נ דזה מתחיל עם עדל"ת, אבל עכשיו יש היתר גם שלא לצורך המצווה כלל!!! וכמו שביארתי למעלה, וזה דבר שלא נמצא עוד בשום מקום! (עכ"פ אנוכי הקטן לא מצאתי...)
היכ"ת ב' - דמי להואיל והותרה הכללי שיש בש"ס - דטעה"ד דשרי התם מצד הואיל והותרה הותרה, כמדומה שקיים לפחות ג/ד פעמים, זכרתי לעיל יפ"ת ויש עוד בכ"ד.
תמיד יש מצווה, אלא שהמצווה מתירה משהו אחד וע"י הותרה מתירים משהו נוסף לצורך המצווה,
פה זה נידון אחר, שהמצווה כבר נגמרה וההיתר ממשיך, ולפום ריהטא ליתא דכוותיה כלל (רק ביפ"ת יש לדון, וגם שם איירי שהותר משהו אחד ומכח זה הותר משהו נוסף)
 
חזור
חלק עליון