ויצא - עדים דוממים, מה ענינם ? | בראשית | פורום אוצר התורה ויצא - עדים דוממים, מה ענינם ? | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

התורה

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,090
תודות
1,934
נקודות
260
עֵד הַגַּל הַזֶּה וְעֵדָה הַמַּצֵּבָה (לא נב).
יש להבין, מה יעשו שני עדים דוממים אלו - הגל והמצבה - אם יחליט אחד מכורתי הברית להפר את דבריו.
אך הנה מצינו כי אפילו הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו העמיד עדים דוממים על דבריו, כאשר נתן את הקשת בענן כאות לברית שכרת עם נח ובניו שלא להביא עוד מבול מים על הארץ, ועל ברית התורה שבפרשת האזינו העמיד משה רבינו את השמים ואת הארץ.
וכאן החידוש גדול ראיתי מהרב מנחם מנדל פומרנץ שליט"א, שהרי בוודאי לא היתה עדותם לספר על ההבטחה, כי זאת אין ביכולתם, אולם לגדולה מזאת הן עתידים, כי אם לא יעשו ישראל רצונו של מקום, ייענשו חלילה על ידי השמים והארץ. וכך הוא דין התורה הקדושה (דברים יז, ז), "יַד הָעֵדִים תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשֹׁנָה".
חיי האנשים קצובים בזמן, ולא ידע האדם את עתו, אולם השמים והארץ עומדים לעולם, על כן נעשו עדים בדבר, ולא עדים המספרים, אלא עדים הגומלים שכר ומענישים.
ואכן, עדות מעין זו העידו גם הגל והמצבה שבנו יעקב ואחיו. כי כאשר הלך בלעם לקלל את ישראל, ועבר על השבועה שנשבע לבן, עבר במשעול צר אשר גדר מזה וגדר מזה, והמלאך עמד באמצע ומנע מן הבהמה להמשיך בדרכה, ואז לחצה הבהמה את רגלו אל הקיר - הוא גל האבנים - כדי להזכירו את השבועה. וכפי שכתב שם רש"י (במדבר כב כד), "סתם גדר - של אבנים הוא", וכוונת הדברים לאבנים אלו שהעמיד יעקב.
הנה הענישו הגל והמצבה את בלעם שעבר על השבועה, וזו היא עדותן.​
 
ואכן, עדות מעין זו​
תלמוד בבלי מסכת תענית דף ח עמוד א
ואמר רבי אמי בא וראה כמה גדולים בעלי אמנה מניין מחולדה ובור ומה המאמין בחולדה ובור כך המאמין בהקדוש ברוך הוא על אחת כמה וכמה

תוספות מסכת תענית דף ח עמוד א ד"ה בחולדה ובור

מעשה היה בנערה אחת היתה רוצה לילך לבית אביה והיה בור בדרך ונפלה
ובא בחור אחד ואמר אם אני אעליך תנשאי לי אמרה לו הן ונשבעו ביניהן שהוא לא ישא אשה אחרת והיא לא תנשא לאיש אחר
ואמרו מי מעיד בינינו
והיתה חולדה אחת הולכת לפני הבור
ואמרו אלו שנים בור וחולדה יהיו עדים בינינו והלכו לדרכם
והיא עמדה בשבועתה והוא נשא אשה אחרת וילדה בן
באת חולדה ונשכתו ומת וילדה לו בן שני ונפל לבור ומת
אמרה לו אשתו מה זה המעשה שהגיע לנו שלא כשאר בני אדם
נזכר השבועה וסיפר לאשתו כל המעשה
אמרה לו א"כ חזור וקחנה וכתב לה גט והלך ונשא את הבתולה והיינו דאמרי המאמין בבור וחולדה שהעמידו עדותן.
 
זה עתה ראיתי דברי בעלי התוספות, והדברים נלפאים ומחודשים:
בדעת זקנים לבעלי התוס' פר' ויצא (עה"פ בראשית לא, נב): עד הגל הזה וגו' איתא, שנעצו חרב בגל לעדות, לכך בלעם לקה בשניהם, שרגלו נלחצה בקיר, ובחרב, דכתיב ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב (להלן ל"א ח'), היינו הקיר והחרב שהיו עדים בברית עם יעקב נפרעו מבלעם, זהו כמו דאיתא במסכת תענית ח' ע"א: בחור קידש בחורה ונשבע לה שלא ישא אחרת עליה, ומסר עליה בעדות - חולדה ובור, לימים נשא אחרת, וילדה לו שני בנים, האחד גררה חולדה, והאחד נפל לבור, נמצא שלקה בעדיו, ויש סמך לזה מדכתיב יד העדים תהיה בו בראשונה, עכ"ל הדעת זקנים.
ויסוד הדברים במדרש תנחומא (פר' ויצא אות י"ג) ע"ש.
והם דברי חידוש בפרט מה שמסיים שזה יסוד ענין "יד העדים תהי' בו בראשונה" וגו', ודו"ק היטב.
והוא כפי שכיוונו הרב @לב טוב והרב @תענוג
 
עוד מצינו עדים דוממים:
שמים וארץ. (גמ' ע"ז ג.)
הים היה עד לרבי עקיבא כשלווה כסף ממטרוניתא, ושם זה יותר חידוש, כי הים היה גם ערב.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

"ויכירה ויאמר כתנת בני חיה רעה אכלתהו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה