הלכות ברכות - על מה ולמה? ברכת שהחיינו על דברים שכחים | הלכה ומנהג הלכות ברכות - על מה ולמה? ברכת שהחיינו על דברים שכחים | הלכה ומנהג

ישראל שחר

משתמש חדש
gem
הודעות
2
תודות
4
נקודות
5
על דבר המתחדש מזמן לזמן מברכים עליו שהחיינו.
אבל השאלה היא, מה קורה באדם השמח גם בדבר המתחדש לעיתים קרובות ממש, האם יכול לברך? דהיינו האם שאלת הזמן הוא מרכיב משמעותי לעניין הברכה?
ועוד שאלה, האם ניתן לברך על טלית קטן? לכאורה לא. כי זה תחת הבגדים. אבל מה קורה אם הוא קנה טלית קטן יקרה ונכבדה מאוד, האם כן מברך?

תודה
 
על דבר המתחדש מזמן לזמן מברכים עליו שהחיינו.
אבל השאלה היא, מה קורה באדם השמח גם בדבר המתחדש לעיתים קרובות ממש, האם יכול לברך? דהיינו האם שאלת הזמן הוא מרכיב משמעותי לעניין הברכה?
מדבריך נראה שברכת שהחיינו על הזמן וברכת שהחיינו על התחדשות, דבר אחד הוא.
אמנם מדברי כמה מהראשונים אפשר להוכיח ששני המקרים חלוקים הם ביסוד דינם, דברכת שהחיינו תרתי אית בה, ברכה על ההתחדשות וברכה על חיי האדם שהגיע לזמן הזה. וזה תלוי בפלוגתת ראשונים (תוס' ר"ן בסוכה מו, ר' שרירא גאון ותורה"ד), וב"ה ארחיב במאמר. וממילא גם מה שהסתפקת אם מרכיב הזמן בדבר המתחדש לעיתים קרובות הוא משמעותי לענין הברכה תלוי בדברי הראשונים.
ועוד שאלה, האם ניתן לברך על טלית קטן? לכאורה לא. כי זה תחת הבגדים. אבל מה קורה אם הוא קנה טלית קטן יקרה ונכבדה מאוד, האם כן מברך?
מה שזה תחת הבגדים, לכאו' כוונתך דדמי לכותנות ודברים שאינם חשובים וכמש"כ בסימן רכג ס"ו שאין לברך על בגד שאינו חשוב. וממילא אם קנה טלית קטן יקרה ושמח בה, לכאורה גם הרמ"א שם יודה שיש לברך. וכך נראה בדעת ההר צבי (או"ח ח"א סימן כא אות ב') שנשאל אם חייב לברך ברכת שהחיינו על טלית קטן חדש בימות הקיץ שאין לו תועלת בהלבשתו וזה רק למצוה, ולא להנאת לבישה. ובראש התשובה מביא מה שכתב בספר חסד לאלפים "שאם עשאו מדבר שאינו חשוב ואינו שמח בו לא יברך שהחיינו", ומדייק מדבריו שאם עשאו מדבר חשוב שהוא שמח בו יברך שהחיינו. אמנם לא ביאר שם מה נחשב לבגד חשוב. וכן בשו"ת אגרות משה (אורח חיים חלק ג סימן פ') כתב "ובטלית קטן רק למי שחשוב לו יברך שהחיינו אבל לסתם בנ"א אין זה בגד חשוב כל כך". אבל לא פירש מה נקרא חשוב.

ולכאורה יש שני מקרים שנחשב לבגד חשוב.
א. בגד שחשוב בעיניו, כגון שתלה בו ציצית תכלת. ובפשטות לא נראה שזה מגדיר את הטלית לבגד חשוב, בפרט שגם בעיניו מה שחשוב זה התכלת ולא בגד הטלית וממילא לא יברך.
ב. באופן שגוף הטלית יש בה חשיבות, וכגון למקפידים כהמחבר ללבוש טלית מצמר ולא מכותנה רגילה, בזה יש לדון האם נחשב לבגד חשוב מכיון וסוף סוף זה בגד שמתחדש בו לעיתים קרובות. (ולפי מה שכתבתי במאמר) הגדרה של בגד חשוב, זה מה שמתחדש בו לעיתים רחוקות משא"כ בטלית צמר, שגם אם אם נחשיבו לבגד חשוב, אבל מתחדש בו לעיתים קרובות.

ולכן לענ"ד גם בטלית חשובה, אין לברך כפי שיצא לי מדברי ראשונים ואחרונים. וב"ה ארחיב בזה במאמר.

ב"ה במאמר אשתדל לדון בנושאים הללו.
ביסוד דין ברכת שהחיינו
שהחיינו על הזמן ושהחיינו על ההתחדשות
שהחיינו בשעת ראיה או בשעת אכילה
פירות המתחדשים מזמן לזמן אבל יש למצוא פירות הישנים כל השנה
שהחיינו על קניית ספרים
מדוע העולם לא נהגו לברך שהחיינו על קניית כלים
ברכת שהחיינו על טלית קטנה רגילה וטלית קטנה חשובה
חוזר בתשובה שלובש פעם ראשונה טלית קטן
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה