עניין כתיבת משה י''ג ס"ת | בית המדרש – דיונים תורניים עניין כתיבת משה י''ג ס"ת | בית המדרש – דיונים תורניים

נחמן ל.

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
120
תודות
188
נקודות
80
העניין קשה לי באמת,
בפסוק כתוב "ויכתב.. עד תומם" מפרשים מה זה עד תומם - עד המילה האחרונה, מב' של בראשית עד ל' של ישראל,
והרי ידוע שמוימת משה יהושע בן נון כתב ולא משה! אז איך נכתב "עד תומם" והכוונה בזה שמשה כתב הכול??
 
העניין קשה לי באמת,
בפסוק כתוב "ויכתב.. עד תומם" מפרשים מה זה עד תומם - עד המילה האחרונה, מב' של בראשית עד ל' של ישראל,
והרי ידוע שמוימת משה יהושע בן נון כתב ולא משה! אז איך נכתב "עד תומם" והכוונה בזה שמשה כתב הכול??
הגמ' כתבה בפירוש לא כן, אלא שמשה כתב את כל התורה (ב"ב דף טו:) וז"ל:
וימת שם משה עבד ה' - אפשר משה חי וכתב וימת שם משה? אלא, עד כאן כתב משה, מכאן ואילך כתב יהושע, דברי רבי יהודה, ואמרי לה ר' נחמיה. אמר לו רבי שמעון: אפשר ס"ת חסר אות אחת וכתיב: לקוח את ספר התורה הזה? אלא, עד כאן הקדוש ברוך הוא אומר ומשה אומר וכותב, מכאן ואילך הקדוש ברוך הוא אומר ומשה כותב בדמע, כמו שנאמר להלן: ויאמר להם ברוך מפיו יקרא אלי את כל הדברים האלה ואני כותב על הספר בדיו.
וכן פסק הרמב"ם (בהלכות תפילה וברכת כהנים, פרק י"ג, הלכה ו') וז"ל:
ו) שמונה פסוקים שבסוף התורה מותר לקרות אותם בבית הכנסת בפחות מעשרה אף על פי שהכל תורה היא ומשה מפי הגבורה אמרם הואיל ומשמען שהם אחר מיתת משה הרי נשתנו ולפיכך מותר ליחיד לקרות אותן.
 
הגמ' כתבה בפירוש לא כן, אלא שמשה כתב את כל התורה (ב"ב דף טו:).
וכן כתב הרמב"ם (בהלכות תפילה וברכת כהנים, פרק י"ג, הלכה ו').
אבל עדיין קשה לשיטת ר' יהודה או ר' נחמיה שם: בגמרא שם: וימת שם משה עבד ה' - אפשר משה חי וכתב וימת שם משה? אלא, עד כאן כתב משה, מכאן ואילך כתב יהושע, דברי רבי יהודה, ואמרי לה ר' נחמיה.
בפסוק כתוב "ויכתב.. עד תומם" מפרשים מה זה עד תומם - עד המילה האחרונה, מב' של בראשית עד ל' של ישראל,
והרי ידוע שמוימת משה יהושע בן נון כתב ולא משה! אז איך נכתב "עד תומם" והכוונה בזה שמשה כתב הכול??
 
חשבתי על נסיון תירוץ אשמח לשמוע תגובות:
חשבתי ליישב זאת ע"י חילוק בין הפסוק "וַיְהִ֣י ׀ כְּכַלּ֣וֹת מֹשֶׁ֗ה לִכְתֹּ֛ב אֶת־דִּבְרֵ֥י הַתּוֹרָֽה־הַזֹּ֖את עַל־סֵ֑פֶר עַ֖ד תֻּמָּֽם" לפסוק -
לָקֹ֗חַ אֵ֣ת סֵ֤פֶר הַתּוֹרָה֙ הַזֶּ֔ה וְשַׂמְתֶּ֣ם אֹת֔וֹ מִצַּ֛ד אֲר֥וֹן בְּרִית־יְהֹוָ֖ה אֱלֹהֵיכֶ֑ם וְהָיָה־שָׁ֥ם בְּךָ֖ לְעֵֽד" ולבאר כך: שמה שלמדנו בפסוק הראשון שמרע"ה גמר לכתוב את "דברי התורה" הזאת, משמע שלא מדובר בסוף הספר לגמרי, (אלא בפרשות האזינו ווזאת הברכה) אבל לא כולל הח' פסוקים אחרונים, ובפסוק השני "לקח את ספר התורה" שאז מדובר כבר אחרי שיהושע השלים, ולא מחייב שרק אחרי שמרע"ה עלה לשמיים, יהושע כתב את הח' פסוקים, לפי הדעה הזאת, אשמח לשמוע תגובות!
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

יש דינים רבים אשר כתובים בפירוש בתורה, ויש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה