קירוב מומרים תחת כנפי השכינה? | בית המדרש – דיונים תורניים קירוב מומרים תחת כנפי השכינה? | בית המדרש – דיונים תורניים

מנסה להבין

משתמש רשום
gemgem
הודעות
43
תודות
70
נקודות
18
כפי שאני מבין המקור שצריך לקרב ולהחזיר אנשים בתשובה זה מגמילות חסדים. אם מצווה אדם לגמול בממונו ק"ו להציל את נפשו ורוחניותו של חבירו.
לפי זה מי שיצא מכלל עמיתך ואסור לגמול איתו חסדים, יש לשאול אם צריך ומותר לנסות להחזיר אותו בתשובה לקרב אותו תחת כנפי השכינה?
 
כפי שאני מבין המקור שצריך לקרב ולהחזיר אנשים בתשובה זה מגמילות חסדים. אם מצווה אדם לגמול בממונו ק"ו להציל את נפשו ורוחניותו של חבירו.
לפי זה מי שיצא מכלל עמיתך ואסור לגמול איתו חסדים, יש לשאול אם צריך ומותר לנסות להחזיר אותו בתשובה לקרב אותו תחת כנפי השכינה?
"כל הרשעים והמומרים וכיוצא בהן שחזרו בתשובה, בין בגלוי בין במטמוניות, מקבלין אותן, שנאמר: "שובו בנים שובבים" (ירמיהו ג, יד, ירמיהו ג, כב). אע"פ שעדין שובב הוא, שהרי בסתר שב ולא בגלוי, מקבלין אותו בתשובה". [רמב"ם פ"ג מהל' תשובה הי"ד]
 
"כל הרשעים והמומרים וכיוצא בהן שחזרו בתשובה, בין בגלוי בין במטמוניות, מקבלין אותן, שנאמר: "שובו בנים שובבים" (ירמיהו ג, יד, ירמיהו ג, כב). אע"פ שעדין שובב הוא, שהרי בסתר שב ולא בגלוי, מקבלין אותו בתשובה". [רמב"ם פ"ג מהל' תשובה הי"ד]
זה נראה שהרב @מנסה להבין העלה לדיון אם ראוי לטרוח בשבילם לגמול עמם חסד להחזירם תחת כנפי השכינה, והרב @בד קודש דן האם ראוי לקבלם כששבים, והם שתי דיונים נפרדים לכאורה.
כפי שאני מבין המקור שצריך לקרב ולהחזיר אנשים בתשובה זה מגמילות חסדים. אם מצווה אדם לגמול בממונו ק"ו להציל את נפשו ורוחניותו של חבירו.
לפי זה מי שיצא מכלל עמיתך ואסור לגמול איתו חסדים, יש לשאול אם צריך ומותר לנסות להחזיר אותו בתשובה לקרב אותו תחת כנפי השכינה?
דיש לדון במי שאין חיוב לעשות עמו חסד, אבל החסד עצמו יחזירו למוטב, האם אמרי' שכיון שעתה הוא בעל עבירה אין חיוב חסד, או שכל הענין שאין חיוב לגמול עמו חסד, הוא מפני שהחסד יגיע אל בעל עבירה, אבל בהא גופא להחזירו תחת כנפי השכינה, שהחסד יגיע אל אדם שחזר למוטב, אפשר שהוא בכלל החיוב.
 
זה נראה שהרב @מנסה להבין העלה לדיון אם ראוי לטרוח בשבילם לגמול עמם חסד להחזירם תחת כנפי השכינה, והרב @בד קודש דן האם ראוי לקבלם כששבים, והם שתי דיונים נפרדים לכאורה.

דיש לדון במי שאין חיוב לעשות עמו חסד, אבל החסד עצמו יחזירו למוטב, האם אמרי' שכיון שעתה הוא בעל עבירה אין חיוב חסד, או שכל הענין שאין חיוב לגמול עמו חסד, הוא מפני שהחסד יגיע אל בעל עבירה, אבל בהא גופא להחזירו תחת כנפי השכינה, שהחסד יגיע אל אדם שחזר למוטב, אפשר שהוא בכלל החיוב.
כל הסיבה שלא לגמול איתו את החסד הגדול מכל החסדים ולהחזירו בתשובה הוא כי יצא מכלל עמיתך,
אבל אם הקדוש ברוך הוא רוצה מאוד שהוא יחזור,
ומחכה לו,
ומקבלו כשחוזר,
איזו סיבה יש לו לעשות את זה?
 
אבל אם הקדוש ברוך הוא רוצה מאוד שהוא יחזור,
ומחכה לו,
ומקבלו כשחוזר,
איזו סיבה יש לא לעשות את זה?
אכן, עכשיו אני רואה שהדיון היה במי שאסור לעשות עמו חסד, ואכן צדקו דברי הרב @בד קודש שאין לומר שאסור לגמול עמו חסד זה. ואכתי יש לדון אם יש בזה חיוב מצוות חסד, היכא שעל פי הגדרים הרגילים חייב, האם חייב כשהוא עתה מומר, או שמא כיון שהוא עתה מומר לכה"פ אין חיוב.
 
כפי שאני מבין המקור שצריך לקרב ולהחזיר אנשים בתשובה זה מגמילות חסדים. אם מצווה אדם לגמול בממונו ק"ו להציל את נפשו ורוחניותו של חבירו.
לפי זה מי שיצא מכלל עמיתך ואסור לגמול איתו חסדים, יש לשאול אם צריך ומותר לנסות להחזיר אותו בתשובה לקרב אותו תחת כנפי השכינה?
ורק אציין, שהשאלה כמובן נכונה רק במי שעליו נאמר "אין מעלין", שהרי הק"ו אינו מממונו אלא מגופו.
 
"כל הרשעים והמומרים וכיוצא בהן שחזרו בתשובה, בין בגלוי בין במטמוניות, מקבלין אותן, שנאמר: "שובו בנים שובבים" (ירמיהו ג, יד, ירמיהו ג, כב). אע"פ שעדין שובב הוא, שהרי בסתר שב ולא בגלוי, מקבלין אותו בתשובה". [רמב"ם פ"ג מהל' תשובה הי"ד]
מקבלים אותם אם חזרו. אני שואל כשעוד לא חזרו האם יש חיוב להחזיר אותם בתשובה? להקדיש לזה את כל החיים במקום שילמד תורה?
 
זה נראה שהרב @מנסה להבין העלה לדיון אם ראוי לטרוח בשבילם לגמול עמם חסד להחזירם תחת כנפי השכינה, והרב @בד קודש דן האם ראוי לקבלם כששבים, והם שתי דיונים נפרדים לכאורה.

דיש לדון במי שאין חיוב לעשות עמו חסד, אבל החסד עצמו יחזירו למוטב, האם אמרי' שכיון שעתה הוא בעל עבירה אין חיוב חסד, או שכל הענין שאין חיוב לגמול עמו חסד, הוא מפני שהחסד יגיע אל בעל עבירה, אבל בהא גופא להחזירו תחת כנפי השכינה, שהחסד יגיע אל אדם שחזר למוטב, אפשר שהוא בכלל החיוב.
תודה לך. ירדת לסוף דעתי
חקרת יפה אבל פשוט ביותר כמו הצד הראשון
 
כל הסיבה שלא לגמול איתו את החסד הגדול מכל החסדים ולהחזירו בתשובה הוא כי יצא מכלל עמיתך,
אבל אם הקדוש ברוך הוא רוצה מאוד שהוא יחזור,
ומחכה לו,
ומקבלו כשחוזר,
איזו סיבה יש לו לעשות את זה?
הקב"ה מוריד גשם בשבת אז לך מותר להשקות את הגינה בשבת?
 

הודעות מומלצות

במכילתא משפטים על הפסוק "אם כופר יושת עליו" -...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון