מסכת שבת - קלוטה כמי שהונחה מה הביאור? | ים התלמוד מסכת שבת - קלוטה כמי שהונחה מה הביאור? | ים התלמוד

שלוות העמל

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
205
תודות
419
נקודות
56
אני הבנתי בזה ב' אפשרויות
א'. שכיוון שיש סתירה בין מקומו של החפץ שכיוון שנמצא במקום מסוים הרי הוא כאילו מונח שם ומאידך הרי הוא זז כל הזמן ותזוזה זו מחשיבתו לעקור יוצא לנו שיש כאן דבר שמונח ועקור כל הזמן ונותנים עליו חומרי שניהם [וצריך תוספת ביאור]
ב' כך נראה ברשב"א שכהחפץ יוצא החוצה כגון מרה"י אז עכשיו חשיב עקור וכשמגיע לרה"ר הרי הגיע וזה נחשב לקלוט ולהנחה, ושממשיכה תנופתו לכיוון רה"י אחר הרי עקור וזהו עקירה.
מקווה שביארתי את דברי ואשמח להחכים בנושא.
 
ב' כך נראה ברשב"א שכהחפץ יוצא החוצה כגון מרה"י אז עכשיו חשיב עקור וכשמגיע לרה"ר הרי הגיע וזה נחשב לקלוט ולהנחה, ושממשיכה תנופתו לכיוון רה"י אחר הרי עקור וזהו עקירה.
אם הבנתי נכון כוונתו מה יאמר בד' אמות ברה"ר?
 
לא הבנתי את השאלה
הרשב"א אומר שבאותה רשות לא אומרים קלוטה כמי שהונחה ורק כשזה נח מתחייב ולכן חייבים בד' אמות ברה"ר
לפירוש הראשון שהוא לכאורה סברת התוס' מבאור שד' אמות ברה"ר הם הלמ"מ
 
אני הבנתי בזה ב' אפשרויות
א'. שכיוון שיש סתירה בין מקומו של החפץ שכיוון שנמצא במקום מסוים הרי הוא כאילו מונח שם ומאידך הרי הוא זז כל הזמן ותזוזה זו מחשיבתו לעקור יוצא לנו שיש כאן דבר שמונח ועקור כל הזמן ונותנים עליו חומרי שניהם [וצריך תוספת ביאור]
ב' כך נראה ברשב"א שכהחפץ יוצא החוצה כגון מרה"י אז עכשיו חשיב עקור וכשמגיע לרה"ר הרי הגיע וזה נחשב לקלוט ולהנחה, ושממשיכה תנופתו לכיוון רה"י אחר הרי עקור וזהו עקירה.
מקווה שביארתי את דברי ואשמח להחכים בנושא.
לביאור הב' יש לבאר הא דאמרו גבי שרץ הנמצא באויר תנור
 
לביאור הב' יש לבאר הא דאמרו גבי שרץ הנמצא באויר תנור
אכן זה קשה. ויש שם בנו"כ הרבה שמקשים על הדין של קלוטה שאינו שייך מכמה טעמים א' גם לתוס' הוי כמונח באויר ואיך נטמא ועוד עיי"ש
ומה שנראה שם הכי מסתבר ליישב לשון הרמב"ם ודעימיה שהוא גזרה של קלוטה אטו שיניח. ויש שם הרבה שלא כתבו כך וצ"ת
 
בגדר הדבר הנזרק יל''ע אי הוי כנמצא על הארץ בכל רגע, אלא שמתחשבים בזה שכח הזריקה עוטף אותו ודוחפו הלאה. או דהוא בדרך לרשות האחרת כל הזמן מחמת כח הזריקה, אלא שמתחשבים בזה שאי לאו כח הזריקה יפול לארץ.
ואולי זהו שורש ב' הביאורים שהביא הרב שלוות העמל בזה.

אגב, יש עימי בכתובים בתחילת המסכת בעניין מלאכה גרועה דלתוס' הוא מצד חילוק הרשויות ולהרשב''א העיקר הוא החפץ ולכאו' המח' בזה היא לשיטתו דהרשב''א שהעיקר דמלאכת הוצאה הוא בהחפץ.
 

הודעות מומלצות

הראשון לציון ומקים תנועת ש"ס.

נפטר בג' חשוון...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה