יום טוב - קנאין פוגעין בו ביום טוב | ענייני דיומא יום טוב - קנאין פוגעין בו ביום טוב | ענייני דיומא

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,563
תודות
7,503
נקודות
692
נסתפק הגרד"ל שליט"א בדין קנאין פוגעין בו, אם מותר להורגו ביום טוב, דהוצאת נשמה מתוך שהותרה לצורך הותרה נמי שלא לצורך, או"ד דהוי כמו עונש ואין עונשין ביום טוב, ואי"ז מצווה דיומא, עכ"ד.

והנה היה מקום לדמות לנידון כיסוי הדם, שהשער המלך נוקט שכיון שיתכן שעד הלילה ייבלע באדמה, נחשב צורך היום. ובעיקר הדבר כן נקטו כמה אחרונים, וכן משמע בהגר"ז הובא במשנ"ב סי' תצח (סק"ע) שנראה מדבריהם שכל האיסור לשחוק עפר הוא משום שטחינה לא הותרה ביום טוב [עכ"פ מדרבנן], ועי' לשון הביאור הלכה סי' תקיח (ס"א ד"ה וספר תורה) שמשמע שכל דבר שלא יכל לעשות קודם נחשב צורך היום, וכן נקט החזו"א (או"ח סי' קכד לדף מז, ב). ולפי"ז לכאורה הוא הדין כאן, שנחשב צורך היום ויהיה מותר.

אמנם ברא"ה (ביצה ז, ב) כתב שכיסוי הדם אינו נחשב צורך היום, כיון שלא שייך ליום [והצל"ח (ביצה ז, ב) נסתפק בזה]. ולכאורה פשטות דבריו גם אם יבלע עד הלילה, עיין שם. ולפי דבריו לכאורה יהיה אסור להורגו.​
 
או"ד דהוי כמו עונש ואין עונשין ביום טוב, ואי"ז מצווה דיומא, עכ"ד.
הלכה ואין מורין כן, ואינו תלוי בגדרי עונש של בית דין
והנה היה מקום לדמות לנידון כיסוי הדם, שהשער המלך נוקט שכיון שיתכן שעד הלילה ייבלע באדמה, נחשב צורך היום. ובעיקר הדבר כן נקטו כמה אחרונים, וכן משמע בהגר"ז הובא במשנ"ב סי' תצח (סק"ע) שנראה מדבריהם שכל האיסור לשחוק עפר הוא משום שטחינה לא הותרה ביום טוב [עכ"פ מדרבנן], ועי' לשון הביאור הלכה סי' תקיח (ס"א ד"ה וספר תורה) שמשמע שכל דבר שלא יכל לעשות קודם נחשב צורך היום, וכן נקט החזו"א (או"ח סי' קכד לדף מז, ב). ולפי"ז לכאורה הוא הדין כאן, שנחשב צורך היום ויהיה מותר.
אבל כאן זה לא צורך היום, כי איננו מחוייב בכך ואילו כיסוי הדם מחוייב.
 
הלכה ואין מורין כן, ואינו תלוי בגדרי עונש של בית דין

אבל כאן זה לא צורך היום, כי איננו מחוייב בכך ואילו כיסוי הדם מחוייב.
הערה יפה. אבל יתכן שגם למצווה קיומית יש מתוך, כמו הגר"ז בתקיעת שופר לנשים, והשאג"א אכן סובר שלא מתיר דאורייתא, ושוב יישר כח עצום.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לדוגמא עכשיו בבין הזמנים.

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון