שופטים - ריבוי סוסים למלך, אי יל"ד באי עביד לא מהני | דברים שופטים - ריבוי סוסים למלך, אי יל"ד באי עביד לא מהני | דברים
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל לומדי התורה: הצלחה מרובה בעבודת אלול, שיזכו לגדול בתורה, ביראה וביראת הרוממות, ולהתחיל את הזמן החדש בחשק ובשמחה - גילו ברעדה!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,594
תודות
6,262
נקודות
497
הנה דן המנ"ח (מצ' תקא) לגבי האיסור למלך להרבות נשים, שנימא שהקידושין לא חלו משום אי עביד לא מהני. ויל"ד אי גם בלא ירבה לו סוסים כן, ובפשוטו משמע שאינו כן.

שו"ר בס' המפתח על הרמב"ם (הל' מלכים פ"ב ה"ג) שמצויין לישועות מלכו כתבים סי' יז יח, ובסי' יז כתב שלא ירבה לו נשים יתכן שלומדים משאר חייבי לאוין שחלים הקידושין, ובסוסים יל"ע, ובסוף סי' יח כתב שכיון שכתוב בתורה הטעם י"ל דמהני.​
 
אפשר לחלק טובא בין מעשה קידושין להרביית סוסים, דקידושין הוא אישות ביןהבעל לאשה ואם יחס האישות אסור יש בזה אי עביד לא מהני, אך במקח וממכר אין ההקנאה כיצירת יחס בין הסוס למלך, ואין מה שיעכב את הקנין מלחול,
אטו נימא דהקונה בשבת חפץ מוקצה בקנין משיכה לא יחול דאי עביד לא מהני?
 
אפשר לחלק טובא בין מעשה קידושין להרביית סוסים, דקידושין הוא אישות ביןהבעל לאשה ואם יחס האישות אסור יש בזה אי עביד לא מהני, אך במקח וממכר אין ההקנאה כיצירת יחס בין הסוס למלך, ואין מה שיעכב את הקנין מלחול,
אטו נימא דהקונה בשבת חפץ מוקצה בקנין משיכה לא יחול דאי עביד לא מהני?​
יישר כח.
מיהו הגרע"א (מהדו"ק כתבים סי' קעד) דן גם על הציור של כ"ת שיהיה אי עביד לא מהני, וכתב שהסיבה שאין אומרים זאת כי יומא קא גרים, או משום שהאיסור לא יתוקן.​
 
אפשר לחלק טובא בין מעשה קידושין להרביית סוסים, דקידושין הוא אישות ביןהבעל לאשה ואם יחס האישות אסור יש בזה אי עביד לא מהני, אך במקח וממכר אין ההקנאה כיצירת יחס בין הסוס למלך, ואין מה שיעכב את הקנין מלחול,
אטו נימא דהקונה בשבת חפץ מוקצה בקנין משיכה לא יחול דאי עביד לא מהני?
לכאורה מצאנו לגבי לקיחת משכון אי עביד לא מהני, וכן לקיחת ריבית. ויל"ע בזה.
 
הנה דן המנ"ח (מצ' תקא) לגבי האיסור למלך להרבות נשים, שנימא שהקידושין לא חלו משום אי עביד לא מהני. ויל"ד אי גם בלא ירבה לו סוסים כן, ובפשוטו משמע שאינו כן.

שו"ר בס' המפתח על הרמב"ם (הל' מלכים פ"ב ה"ג) שמצויין לישועות מלכו כתבים סי' יז יח, ובסי' יז כתב שלא ירבה לו נשים יתכן שלומדים משאר חייבי לאוין שחלים הקידושין, ובסוסים יל"ע, ובסוף סי' יח כתב שכיון שכתוב בתורה הטעם י"ל דמהני.​
שתיהן משום הטיית הלב, זה כדי לא להשיב את העם למצרים וזה כדי שלא יסור לבבו וכמבואר שאצל שלמה סר
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון