רציחה - מדוע יש בעיה לתקוע סכין בגופו של בן האדם הרי הקב"ה נוטל את נשמתו | בית המדרש – דיונים תורניים רציחה - מדוע יש בעיה לתקוע סכין בגופו של בן האדם הרי הקב"ה נוטל את נשמתו | בית המדרש – דיונים תורניים
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

הרב מרודוש

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
297
תודות
765
נקודות
82
דא"כ יקשה מדוע יש בעיה לתקוע סכין בגופו של בן האדם הרי הקב"ה נוטל את נשמתו, ובכלל, הרי אם הקב"ה החליט שהאדם ימות אז הוא רק שליח הקב"ה, שהרי אם זה לא היה זמנו למות אז היה ניצל בדרך נס כל שהוא, ועוד כהנה רבות ואכה"מ.
יש בזה מח' בין הרמב"ן לתוס' בכתובות כמדומני
אבל בר מין דין אן זה קושיא כיון שגם אם נניח שעל האדם הזה נגזר למות
אסור לרצוח אותו!!!
 
יש בזה מח' בין הרמב"ן לתוס' בכתובות כמדומני
אבל בר מין דין אן זה קושיא כיון שגם אם נניח שעל האדם הזה נגזר למות
אסור לרצוח אותו!!!
לא הייתה שאלה בדין אדם שאמור למות האם מותר להורגו.
השאלה הייתה למה אסור להרוג כל אדם, היות ומי שהורג אותו זה הבורא כי לולי רצון הבורא האדם לא היה מת.
זה לא נוגע כלל לנידון דתוס' והרמב"ן.
 
לא הייתה שאלה בדין אדם שאמור למות האם מותר להורגו.
השאלה הייתה למה אסור להרוג כל אדם, היות ומי שהורג אותו זה הבורא כי לולי רצון הבורא האדם לא היה מת.
זה לא נוגע כלל לנידון דתוס' והרמב"ן.
הסיבה שהתורה אסרה לרצוח היא לא בגלל שאתה הורג משהו שאמור לחיות
אלא בגלל שאתה רוצח!!!
 
הסיבה שהתורה אסרה לרצוח היא לא בגלל שאתה הורג משהו שאמור לחיות
אלא בגלל שאתה רוצח!!!
אלו רק מילים.
מה זה לרצוח?
האם יש עניין לתורה שמי שבכל מקרה הבורא רוצה שימות אני לא יעשה כאילו אני הורג אותו?
 
אלו רק מילים.
מה זה לרצוח?
האם יש עניין לתורה שמי שבכל מקרה הבורא רוצה שימות אני לא יעשה כאילו אני הורג אותו?
כן
התורה רצתה שלא תהיה רוצח
כלומר אכזרי שרוצח
ויעוי' בחינוך תקמה מה שהביא בשם הרמב"ן על המשנה דהאומר על קן ציפור יגיעו רחמיך
 
כן
התורה רצתה שלא תהיה רוצח
כלומר אכזרי שרוצח
ויעוי' בחינוך תקמה מה שהביא בשם הרמב"ן על המשנה דהאומר על קן ציפור יגיעו רחמיך
אתה עוקר את כל הדין.
בתורה אין איסור על רציחה אלא איסור על הרצון לרצוח?
אז מדוע ההורג טריפה פטור, הרי הוא נשאר רוצח?
 
אתה עוקר את כל הדין.
בתורה אין איסור על רציחה אלא איסור על הרצון לרצוח?
אז מדוע ההורג טריפה פטור, הרי הוא נשאר רוצח?
לא אמרתי על הרצון
אלא על זה שאתה עשית מעשה אכזרי
הורג טריפה הוא הרג בן אדם מת
ואדרבה כך יותר מובן החילוק בין מעשה לגרמא
 
לא אמרתי על הרצון
אלא על זה שאתה עשית מעשה אכזרי
הורג טריפה הוא הרג בן אדם מת
ואדרבה כך יותר מובן החילוק בין מעשה לגרמא
שוב , אלו רק מילים.
אם האיסור הוא מעשה אכזרי, אין חילוק בין טריפה לאדם חי. המעשה הוא אותו מעשה!
חילוק כזה יכול להיות רק אם האיסור הוא על הרצח עצמו שאז יש הבדל האם אדם חי נרצח או אדם מת.
ובכלל, זהו חידוש עצום שחייבים לו מקור ברור.
 
השאלה מוזרה. התורה לא תאסור דבר שלא בידו של אדם לבצע, ואדרבה - עצם העובדה שהתורה אוסרת את הרצח היא ההוכחה לכך שזה בידו ובידו לבחור בחיים והטוב או במות והרע. והבחירה החופשית שניתנה לאדם - "הן הי' כאחד ממנו" - כוללת גם את האפשרות כביכול לכופף את סדר העולם - לטוב ולהפכו. וזו קושיית הבחירה של הרמב"ם בפ"ה מהלכות תשובה - איך לאזן בין ההנהגה המוחלטת של הקב"ה את כל הבריאה ו"הכל צפוי.." עם יסוד הבחירה החופשית, אבל המציאות שכך יסד ה' שלאדם תהי' בחירה חופשית לא משתנה מחמת הקושיא.
 
ומה באמת התשובה?
לדעתי זה-
כי זהו התחלת ההתחלות של סוד הצמצום. דכלפי הבורא ודאי שהוא עושה הכל. כל הרמת יד או שריר של האדם הכל נעשה מהבורא לבדו ואין שום כוח אחר בבריאה כלל. אבל כלפי המצוות והעבירות וכל המוטל על האדם בחייו, הוא צריך להתנהג כאילו הכל תלוי בו.

אלא שזה ודאי שכשהסכין חותך משהו, אי"ז שהסכין לא עשה מאום והבורא החליט לחתוך את הדבר בדיוק באותה שניה שהסכין עבר. אלא שהבורא סיבב באותו רגע שהסכין הוא זה שיחתוך.

ובקיצור - הבורא מסובב את הסיבות בכל רגע נתון, אבל דרך סיבות טבעיות.
 
אם יש איסור של לא תרצח, אז מה זה משנה?
אנו דנים ביסוד דינא דלא תרצח.
האם נאמר בזה שאסור לעשות מעשה של 'כאילו רציחה', ובאמת אין הוא רוצח כי הבורא הוא זה שממית.
או שנאמר בזה שאסור לרצוח באמת והבורא אמנם ממית אבל מסובב את זה על ידי הרוצח.

יסוד השאלה היא האם כל מה שקורה בעולם הוא רק מעשה ד' לבדו,
או שהבורא משתמש בטבע ובברואים כדי לפעול בבריאה.

כמו שציינתי, התשובה האמיתית לזה היא שזה חלוק בין ההתייחסות שלנו למעשינו ולמוטל עלינו לעשות לבין ההסתכלות על הבורא כלפי השגחתו בלבד.
 

הודעות מומלצות

ידוע שחציצה ברובו ואינו מקפיד חוצץ [מדרבנן]...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון