סוכות, שמח"ת ושמ"ע - שאלות וספיקות בענייני חג הסוכות והמסתעף | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - שאלות וספיקות בענייני חג הסוכות והמסתעף | ענייני דיומא

התורה

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
158
תודות
200
נקודות
140
אכל בשוגג חצי כביצה פת מחוץ לסוכה,

ונזכר שאינו בסוכה,

האם רשאי להמשיך לאכול עוד חצי כביצה בסוכה,

או דלמא דאסור לו לאכול משום שע''י גמר אכילתו נהפך החצי הראשון לאכילת קבע,

ונמצא שע''י אכילת החצי השני הרי הוא גורם ביטול מצוות סוכה על החצי הראשון.
 
ויש לדון עוד,

באופן שדעתו מתחילה היה לאכול כביצה,

די''ל דעובר אף אם לא יגמור אכילתו,

ויש לדון באופן שלא היה דעתו לאכול יותר מחצי כביצה,

די''ל דאף אם יאכל עוד חצי כביצה, אין החצי הראשון מחוייב בסוכה,

ויש לעיין באופן דלא החליט כמה יאכל, האם בזה תלוי מה יאכל בסוף, או דהוי כעין ספק בעצם.
 
עי' ספר אלף למטה סי' תרכ''ה סקפ''ז,

דהאוכל חצי כביצה על דעת שלא לאכול יותר, ואח''כ נמלך לאכול עוד,

אינו יכול לברך לישב בסוכה אא''כ יאכל עוד כביצה, משום שהחלק הראשון היה אכילת ארעי,

ונראה בדבריו דשרי לאכול גם עוד חצי כביצה מחוץ לסוכה, ולא אמרינן דהחצי השני הוא אחרי החצי הראשון והוי אכילה קבועה,

אלא צריך דעת לאכול כביצה שלימה
 
ואת''ל דאסור, יש לעיין היכא שלא אכל עדיין כזית בסוכה בלילה הראשון, ועומד לפני חצות, ואם יאכל יעבור על החצי כביצה שאכל מחוץ לסוכה, ואם לא יאכל יבטל כעת עשה, האם החומר לגרום שלפני כן ביטל הוא כאותו החומרא של ביטול עשה ממש ויהיה דינו דשוא''ת, או דקיל מיניה, ואפי' אם קיל מיניה אולי אכתי דינו בשוא''ת.
 
מה נראה דעת הציבור בספיקות אלו ?

האם נושא זה שייך לחצי שיעור ?
 
ב. כתב הרמ''א בסי' תרל''ה סעי' א' 'ואין לעשות הסכך קודם שיעשה הדפנות' הסתפקו כיצד הדין באופן שעשה סוכה עם דופן באמצע המחלקת את הסוכה לב' סוכות, וסיכך, ואח''כ סילק דופן זו, האם נחשב לעשיית הדופן אחר הסכך מכיון שעד עתה הדופן האמצעית הייתה א' מדפנות הסוכה, וכשסילקה נהפכו הדפנות האחרות לדפנות הסוכה - דהיינו כל דופן על חצי סוכה - ונמצא שנעשו הדפנות לדפנות חלק מהסוכה אחר שסיכך.
 
דברים הפוסלים בד' מינים ביום הראשון, ואין לו אחר,

האם יטול ויברך לקיים לכל הפחות את המצווה מדרבנן שיש בשאר הימים,

או שביום הראשון אין אלא חיוב דאו', ואין בו את המצוה שיש בשאר הימים.
 
דברים הפוסלים בד' מינים ביום הראשון, ואין לו אחר,

האם יטול ויברך לקיים לכל הפחות את המצווה מדרבנן שיש בשאר הימים,

או שביום הראשון אין אלא חיוב דאו', ואין בו את המצוה שיש בשאר הימים.

יעוי' שו''ת חכם צבי סי' ט',

ועי' טורי אבן מגילה דף ד' א'.
 
כתב השו''ע סי' תרכ''ט סעי' א': 'דבר שמסככין בו, צריך שיהיה צומח מן הארץ,

יש להסתפק האם אפשר לסכך בדבר שגדל בעציץ שאינו נקוב

- עי' ירושלמי כלאים סוף פ"ז 'רבי יונה בעי דלעת כתלוש הוא לסכך'
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון