סוכות, שמח"ת ושמ"ע - שאלות וספיקות בענייני חג הסוכות והמסתעף | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - שאלות וספיקות בענייני חג הסוכות והמסתעף | ענייני דיומא

התורה

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
133
תודות
178
נקודות
80
אכל בשוגג חצי כביצה פת מחוץ לסוכה,

ונזכר שאינו בסוכה,

האם רשאי להמשיך לאכול עוד חצי כביצה בסוכה,

או דלמא דאסור לו לאכול משום שע''י גמר אכילתו נהפך החצי הראשון לאכילת קבע,

ונמצא שע''י אכילת החצי השני הרי הוא גורם ביטול מצוות סוכה על החצי הראשון.
 
ויש לדון עוד,

באופן שדעתו מתחילה היה לאכול כביצה,

די''ל דעובר אף אם לא יגמור אכילתו,

ויש לדון באופן שלא היה דעתו לאכול יותר מחצי כביצה,

די''ל דאף אם יאכל עוד חצי כביצה, אין החצי הראשון מחוייב בסוכה,

ויש לעיין באופן דלא החליט כמה יאכל, האם בזה תלוי מה יאכל בסוף, או דהוי כעין ספק בעצם.
 
עי' ספר אלף למטה סי' תרכ''ה סקפ''ז,

דהאוכל חצי כביצה על דעת שלא לאכול יותר, ואח''כ נמלך לאכול עוד,

אינו יכול לברך לישב בסוכה אא''כ יאכל עוד כביצה, משום שהחלק הראשון היה אכילת ארעי,

ונראה בדבריו דשרי לאכול גם עוד חצי כביצה מחוץ לסוכה, ולא אמרינן דהחצי השני הוא אחרי החצי הראשון והוי אכילה קבועה,

אלא צריך דעת לאכול כביצה שלימה
 
ואת''ל דאסור, יש לעיין היכא שלא אכל עדיין כזית בסוכה בלילה הראשון, ועומד לפני חצות, ואם יאכל יעבור על החצי כביצה שאכל מחוץ לסוכה, ואם לא יאכל יבטל כעת עשה, האם החומר לגרום שלפני כן ביטל הוא כאותו החומרא של ביטול עשה ממש ויהיה דינו דשוא''ת, או דקיל מיניה, ואפי' אם קיל מיניה אולי אכתי דינו בשוא''ת.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בירושלמי [-וכ"ה גם בזוה"ק] שבעצרת לא מוזכר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון