קידושין - שוטה שעושה עבירות האם נקרא רשע ? | ים התלמוד קידושין - שוטה שעושה עבירות האם נקרא רשע ? | ים התלמוד
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

לב טוב

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
900
תודות
2,018
נקודות
187
יש לעיין האם שם רשע ניתן רק לאחד שחייב במצוות ועובר עליהן,
או גם לשוטה שעובר עבירות נקרא רשע אע''פ שהוא פטור מכל מקום הוא רשע כי סוף סוף הוא עושה מעשה רשע
ונפק''מ מי שקורא לשוטה רשע
אם זה ביזוי או לא ?
 
למה שיקרא רשע אם הוא לא בר דעת
לא אחראי על מעשיו
להבדיל גם החוק מכיר בזה
אני מסתפק מה ביאור המילה רשע
האם פירושו עושה מעשי רשע ואז גם אינו בר דעת הרי סוף סוף עושה מעשה רשע
כי עצם הפעולה של הגניבה או הגזילה היא רשע בין אם אותו אדם חייב בזה או פטור
 
אני מסתפק מה ביאור המילה רשע
האם פירושו עושה מעשי רשע ואז גם אינו בר דעת הרי סוף סוף עושה מעשה רשע
כי עצם הפעולה של הגניבה או הגזילה היא רשע בין אם אותו אדם חייב בזה או פטור
מה פתאום אם הוא לא בפרשה אז זה גם לא מעשה רשע
כמו תינוק בן שנה שמדליק אור בשבת
 
מה פתאום אם הוא לא בפרשה אז זה גם לא מעשה רשע
כמו תינוק בן שנה שמדליק אור בשבת
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קנו עמוד א
האי מאן דבשבתא יהי בשבתא ימות על דאחילו עלוהי יומא רבא דשבתא
 
כידוע יש בזה מחלוקת אם הותרה שבת אצל פיקו"נ או לא, ובשמנ"ב הכריע שבדאורייתא יש להחמיר כמ"ד דחויה ולא הותרה.
אני אוחז בסוגיא ויש דעה כזו
אינני אוחז כעת בהלכה למעשה
מה גם שאחר העיון בסוגיא
יתכן ודברי המ''ב לא שייכים לנושא דידן
 
לכמה פוסקים (או רוב פוסקים) שוטה לדבר אחר דינו כשוטה ולא מחמת ספק דאולי אין בו דעת, רק דמדיני תורה נידון כשוטה עכת"ד (עונג יו"ט בית יצחק שו"ת מהרי"א שו"ת משנת רבי אהרן סימן נג ועוד), ועד"ז שוטה כזה נראה ודאי דאפשר להקרא בשם רשע כאשר עובר על מצוה שכלי ואחשורוש קראוהו ז"ל טיפש ורשע (מגילה יב), גם מי שהוא שוטה בכל דבריו לא נעשה לו כהיתר להיות רשע בעניני מושכלות מידות טובות שגם בן נח חייב עלה דהרי עד שלא הגיע לשכרותו של לוט מתחייב על כל מעשיו (אולם על מצוה שאינה שכלי הרי פטור עליה).
ובסהדרין אמר לו נח לעורב רשע וכן קראו חז"ל לעכברי הני עכברי רשיעי נינהו, א"כ עד שיש להשוטה מעט דעת כמו עורב ועכבר אכתי יוכל להיקרא רשע, (ולפי המדע כמדומה דסוברין דבעלי חיים יש להם דעת כתינוק, וכמובן דמעורב דנח אין ראיה ברורה כי אין אתנו יודע עד מה והנסתרות לה' אלקינו, ודברינו בכ"ז לאסמכתא בעלמא).
אכן בשטות יש בזה צד לימוד זכות וזה מועיל לכל חוטא כי נכנס בו רוח שטות ונסלח לכל עדת בני ישראל כי לכל העם בשגגה.​
 
נערך לאחרונה:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קנו עמוד א
האי מאן דבשבתא יהי בשבתא ימות על דאחילו עלוהי יומא רבא דשבתא
זה משום 'גנאי' לשבת, וכביכול 'פיצוי' לשבת,
אטו קסבר מר שהוא מחוייב למות בשבת?
לפעמים שייך גנאי גם אין איסור (לכן יתכן שלא ראוי להאכיל שוטה נבלות וטרפות גם אם מותר לו)
 
בלתק
כל מי שעובר עבירה הוא שוטה..רוח שטות:)

ומה עוון יש בזה ששוטה גרם לגדול לחלל ? (וע"כ ש....
אין אדם חוטא אא"כ נכנס בו רוח שטות.
אבל זה לא מתיר לו להכניס לעצמו רוח שטות.

והיסוד עמוק מאד, כי בד"כ אדם לא נכשל בעבירה שהוא בפוקוס.
עבירה היא מתוך אי שימת לב.
כלומר, שבן אדם מדליק את האור בשבת, כי הוא לא שם לב.
ואנחנו מצווים להיות תמיד בעמדה שאנחנו יודעים מה קורה איתנו.

הנסיון, הוא שלב אחרי זה שאנחנו יודעים מה קורה איתנו ואנחנו לא מצליחים לעצור.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה