חידת היכי תימצי - שחרית לאחר מוסף | אוצר החידות חידת היכי תימצי - שחרית לאחר מוסף | אוצר החידות
פִּתָרוֹן
איך יכול להיות שבן אדם צריך להתפלל שחרית אחרי מוסף?
סי' רס"ח ס"ו הטועה בתפילת שבת והחליף זו בזו אינו חוזר וי"א שאם החליף מובף באחרת חוזר
ובמ"ב ס"ק יז' הינו שאמר הנוסח תכנת שבת לשם שחרית אעפ"כ חוזר וכו' אבל של מוסף לא יתפלל עוד כי כבר ייצא יד"ח בתפילה הראשונה
ספר ברכי יוסף או"ח סימן קכו
[ג] דין ג. שהרי תפלת המוספין לפניו וכו'. אם היחיד התפלל כבר מוסף, ושוב נזכר שלא אמר בתפלת השחר יעלה ויבוא, א"צ לחזור, דדיעבד דיחיד לא יהא חמור מש"ץ לכתחילה. הרמ"ע והרב כנה"ג. והרב מגן אברהם (ס"ק ג) נראה לי שהוא מסכים הולך בזה, וכן עיקר דספק ברכות להקל. ועמ"ש בעניותנו לעיל סי' ק"ח אות ה בס"ד. ועמ"ש בקונטריס אחרון בס"ד:

שיורי ברכה קו"א:
[א] דין ג. שהרי תפלת המוספין וכו'. בפנים (אות ג) כתבתי דהעיקר כהוראת הרמ"ע, וזה היה קודם ראותי תשובת הרשב"א כ"י, ואשר להיות כבר היה על מזבח הדפוס לא הוה בידי לכתוב לפנים אלא ועיין בקונטריס אחרון. וכבר לעיל סי' ק"ח בקונטריס זה הבאתי תשו' הרשב"א דסבר דלא כהרמ"ע. ואחרי הודיע אלהים אותנו דברי הרשב"א כן ראוי להורות:
 
משנה ברורה סימן קח ס"ק טז
כתבו האחרונים שאין תפילת מוסף מועיל להשלמה דהיינו שאם חסר שחרית ביום שיש בו מוסף לא יכול להשלים להתפלל מוסף שתים. אם שכח שחרית והתפלל מוסף ועדיין לא עבר זמן שחרית אפ"ה יתפלל שחרית. מי ששכח ולא התפלל שחרית ומוסף ונזכר במנחה יתפלל מנחה ואחריו מוסף ואחריו שחרית ואם התפלל מוסף קודם מנחה יצא:
 
משנה ברורה סימן קח ס"ק טז
כתבו האחרונים שאין תפילת מוסף מועיל להשלמה דהיינו שאם חסר שחרית ביום שיש בו מוסף לא יכול להשלים להתפלל מוסף שתים. אם שכח שחרית והתפלל מוסף ועדיין לא עבר זמן שחרית אפ"ה יתפלל שחרית. מי ששכח ולא התפלל שחרית ומוסף ונזכר במנחה יתפלל מנחה ואחריו מוסף ואחריו שחרית ואם התפלל מוסף קודם מנחה יצא:
לא שכח אלא שחרית לפני מוסף בלי לשכוח שחרית
 
איך יכול להיות שבן אדם צריך להתפלל שחרית אחרי מוסף?
סי' רס"ח ס"ו הטועה בתפילת שבת והחליף זו בזו אינו חוזר וי"א שאם החליף מובף באחרת חוזר
ובמ"ב ס"ק יז' הינו שאמר הנוסח תכנת שבת לשם שחרית אעפ"כ חוזר וכו' אבל של מוסף לא יתפלל עוד כי כבר ייצא יד"ח בתפילה הראשונה
 
פִּתָרוֹן
לא דבר שנפסק להלכה לכולם
הובא גם במ"ב. אם כי נראה שהכריע כמו"ק שעכ"פ יתנה.

מ"ב סימן תכב סק"ד
מחזירין אותו - כתב הכנה"ג דדוקא בשנזכר קודם שהתפלל מוסף אבל אם לא נזכר עד שהתפלל מוסף (ג) יצא בדיעבד (ד) במה שהזכיר קדושת היום בתפלת מוסף וא"צ לחזור ולהתפלל שחרית וכמו דמקילינן בזה בסימן קכ"ו ס"ג בש"ץ לכתחלה יש להקל בזה עכ"פ ביחיד בדיעבד והעתיקו במג"א שם בסק"ג אבל בשיורי ברכה בשם הרשב"א כתב דביחיד לעולם חוזר ואפילו כבר התפלל מוסף וכן הסכים בספר מור וקציעה אלא דכתב דמ"מ משום ספק יתנה דאם אינו חייב מתפלל הוא בתורת נדבה אכן אם כשהיה מתפלל ג' ראשונות ע"ד להתפלל מוסף (ה) נזכר שלא אמר יעלה ויבוא בתפלת שחרית בודאי יש להורות שיסיים התפלה בשל שחרית ואח"כ יתפלל מוסף:
 

הודעות מומלצות

איפה מצאנו מקרה שאדם עושה מעשה והוא חייב מיתה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה