רות - שלש לא לקטה - ביאור הענין | חמש מגילות | פורום אוצר התורה רות - שלש לא לקטה - ביאור הענין | חמש מגילות | פורום אוצר התורה

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,636
תודות
3,364
נקודות
385
ויאמר בעז לנערו הנצב על הקוצרים למי הנערה הזאת (רות ב, ה)

פירש"י ז"ל, דבר חכמה ראה בה, שתי שבלים לקטה, שלש לא לקטה, וכו'.

והקשה הה"ק החי' הרי"מ זי"ע מה חכמה הוא זו, הא הדין כך הוא.

ותירץ, דהא פלוגתא הוא ב"ש וב"ה בדין לקט (פאה פ"ו מ"ה) בה"א שנים לעניים, וב"ש סברי שלשה לעניים ומפרש בירושלמי דטעמא דב"ש מפסוק לגר ליתום ולאלמנה הרי שלשה, וטעמא דב"ה מפסוק לעני ולגר תעזוב אותם, הרי שתים.

ונראה מהירושלמי הלזו דפלוגתייהו דוקא בסתם עני, אבל אם יהי' עני וגר ואלמנה ביחד כ"ע מודה דלקט שלשה ג"כ שייך לאותו עני, וא"כ גם כאן אצל רות דהיא היתה עני', ואלמנה, וגר, אף שלשה שבלים הוי לקט ושייכה לה, א"כ דבר חכמה ראה בה, שלקטה שתים, כי יראה שלא ילקוטו שאר עניים, כי שתים יכולים הם ג"כ ללקוט אבל שלשה בטוחה היתה שלא ילקוט שום עני, כי שייך רק לה, מחמת שהיא היתה עני', ואלמנה וגר, מקודם לקטה שתים, ואח"כ לקטה השלשה, ודפח"ח. (שיח שרפי קודש)
 
אבל אם יהי עני וגר ואלמנה ביחד כ"ע מודה דלקט שלשה ג"כ שייך לאותו עני,
והוא פלא עצום לומר כן,
שישתנה הדין פאה כלפי כל א',
דהלא זה ברור דפאה הולך לעני לגר ליתום ולאלמנה, אלא דנח' רק מאיפה ללמוד הילפותא
 
והקשה הה"ק החי' הרי"מ זי"ע מה חכמה הוא זו, הא הדין כך הוא. ותירץ, דהא פלוגתא הוא ב"ש וב"ה בדין לקט (פאה פ"ו מ"ה) בה"א שנים לעניים, וב"ש סברי שלשה לעניים ומפרש בירושלמי דטעמא דב"ש מפסוק לגר ליתום ולאלמנה הרי שלשה, וטעמא דב"ה מפסוק לעני ולגר תעזוב אותם, הרי שתים. ונראה מהירושלמי הלזו דפלוגתייהו דוקא בסתם עני, אבל אם יהי' עני וגר ואלמנה ביחד כ"ע מודה דלקט שלשה ג"כ שייך לאותו עני, וא"כ גם כאן אצל רות דהיא היתה עני', ואלמנה, וגר, אף שלשה שבלים הוי לקט ושייכה לה, א"כ דבר חכמה ראה בה, שלקטה שתים, כי יראה שלא ילקוטו שאר עניים, כי שתים יכולים הם ג"כ ללקוט אבל שלשה בטוחה היתה שלא ילקוט שום עני, כי שייך רק לה, מחמת שהיא היתה עני', ואלמנה וגר, מקודם לקטה שתים, ואח"כ לקטה השלשה, ודפח"ח. (שיח שרפי קודש)​
והוא פלא עצום לומר כן,
שישתנה הדין פאה כלפי כל א',
דהלא זה ברור דפאה הולך לעני לגר ליתום ולאלמנה, אלא דנח' רק מאיפה ללמוד הילפותא
יש בשיש"ק הנ"ל אי דיוק

התי' הנ"ל תי' המהרש"א בשבת קיג: ד"ה דבר חכמה
והחי' הרי"ם הוסיף על דבריו את סוף הדברים
 
והוא פלא עצום לומר כן,
בס' הליכות שלמה להגרש"ז [שבועות ע' שע"ט הערה 31] על המהרש"א הנ"ל:
והוא חידוש גדול להלכה. ולפ"ז במקום שיש גרים חייב להניח גם ג', ואם אין גרים שפיר לוקטן לעצמו אם הם ג'. אך עיקר דבריו צ"ע דהרי לכאורה לא ידע בועז שהיא גיורת, שאם ידע מה שאל, ועיין במפרשי עין יעקב, ונראה שבאמת ידע מי היא, ושאלתו היתה בדרך קריאה והתפעלות, להתלמד מנערה צדקת זו. עכ"ל.
 
והוא חידוש גדול להלכה. ולפ"ז במקום שיש גרים חייב להניח גם ג', ואם אין גרים שפיר לוקטן לעצמו אם הם ג'.
ואם אינו יודע, נוטלן לעצמו, וחייבין במעשרות מספק, אך א"א לעשר מהם על שאר הכרי שמא הפקר הן ונפטרו מן המעשר, וצ"ע.
 
ואם אינו יודע, נוטלן לעצמו, וחייבין במעשרות מספק, אך א"א לעשר מהם על שאר הכרי שמא הפקר הן ונפטרו מן המעשר, וצ"ע.
שמא מכח הספק הדין הוא שאינו הפקר, כמו בכל ספיקא דממונא שנהיה כבתורת ודאי
ואולי תלוי מה הדין ספק מתנות עניים
 
ואם אינו יודע, נוטלן לעצמו, וחייבין במעשרות מספק, אך א"א לעשר מהם על שאר הכרי שמא הפקר הן ונפטרו מן המעשר, וצ"ע.
ואולי תלוי מה הדין ספק מתנות עניים
שערי צדק שער מצות הארץ חכמת אדם פרק כב
יא) כל ספק במתנות עניים הולכים לחומרא ונותן לעניים, דכתיב [ויקרא יט י, שם כג כב] תעזוב הנח לפניהם משלך, ועוד כמה מקראות (עיין פאה סוף פ"ד בר"ש):

ולפי"ז צריך ליתנן לעניים לכאו'.
 
שערי צדק שער מצות הארץ חכמת אדם פרק כב
יא) כל ספק במתנות עניים הולכים לחומרא ונותן לעניים, דכתיב [ויקרא יט י, שם כג כב] תעזוב הנח לפניהם משלך, ועוד כמה מקראות (עיין פאה סוף פ"ד בר"ש):
הר"ן בנדרים ז. האריך בזה
ולפי"ז צריך ליתנן לעניים לכאו'.
פה יש לדון דלעניים רגילים ודאי דאין שייך, וכל הנידון אם יש עני הראוי לו, ולמי יתננו
 

הודעות מומלצות

חידה 8 פורום אוצר התורה.jpg
מפסוק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון