בחוקותי - ביאור הכפילות "פרו" ו"רבו" | ויקרא בחוקותי - ביאור הכפילות "פרו" ו"רבו" | ויקרא
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,627
תודות
4,596
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ופניתי אליכם והפריתי אתכם והרביתי אתכם (כו ט)

פירש רש"י
והפריתי אתכם, בפריה ורביה. והרביתי אתכם, בקומה זקופה. ובפשוטו הוקשה לרש"י כפילות הלשון, "והפריתי" "והרביתי", דלכאורה היינו הך, ולכן פירש ד"והרביתי" היינו בקומה זקופה. והקשה בביאורי מהרא"י בעל תרומת הדשן [ומובא בשפתי חכמים] א"כ למה לא הוקשה לרש"י בכל מקום שנאמר "פרו ורבו". ותירץ דהעיקר מה שהוקשה לרש"י היינו משום דכתיב ב' פעמים "אתכם", ומשמע דהוו ב' דברים נפרדים.

והקשה בדברי דוד לבעל הט"ז כאן, מדוע לא פירש רש"י כלום בבראשית (יז כ) "ולישמעאל שמעתיך הנה ברכתי אתו והפריתי אותו והרביתי אותו", ושם ליכא למימר כתירוץ מהרא"י הנ"ל, דהא ג"כ חלוק בב' פעמים "אותו", וכן הקשה בשפתי חכמים כאן.

ולכאורה יש ליישב שבכל מקום כפילות הלשון "פריה ורביה", היינו ד"פריה" זה הוא הדור הראשון שיולידו, ו"רביה" היינו שהתולדות שלהם ג"כ ימשיכו להוליד ועי"ז יהיה ריבוי. וכל זה שייך כשנאמר לאדם מסויים, כמו לאדם הראשון, או לישמעאל, שיפרה וגם דורותיו ירבו. אבל הכא שנאמר ברכה לכל כלל ישראל והפריתי אתכם, א"כ למה לי והרביתי אתכם, וליכא למימר דזו ברכה שגם תולדותיהם ירבו, שהרי תולדותיהם הרי הם ג"כ ישראל והם בכלל הברכה של "פרו" שיפרו בתולדות, ולכן רק כאן הוקשה לרש"י למה לי והרביתי, ועל זה תירץ דהכא "והרביתי" היינו בקומה זקופה.​
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון