תמונות שחרור חטופים שצולמו בשבת | פורום אוצר התורה תמונות שחרור חטופים שצולמו בשבת | פורום אוצר התורה

תמונות שחרור חטופים שצולמו בשבת

סלבודקאי

חינוך הבנים
חבר צוות
מנהל פורום
הודעות
74
תודות
259
נקודות
33
בעקבות שחרור החטופים בשבת האחרונה, ושחרורים הצפויים במהלך השבתות הקרובות, הגאון רבי יהודה אריה דינר עורר בשיעורו, ואמר כי אסור להסתכל על תמונות שחרור חטופים בשבת שמצלמים יהודים.
"עכשיו מוציאים חטופים מעזה. מדובר שיוציאו חטופים בשבת קודש, אז באו לשאול אם מותר להסתכל על התמונות שמוציאים בשבת, כיון שזה מעשה שבת, התשובה שזה מעשה שבת אסור ובפרט פה זה מזיד, ולא שייך פה אפילו כדי שיעשו".
הגרי"א המשיך והסביר, "כדי שיעשו רק דבר שאפשר לעשות אחרי שבת, אבל פה הרי הצילומים אלו אי אפשר לעשות אחרי שבת, בגלל שכל המצב קרה בשבת, אז א"כ זה ממש מעשה שבת שאסור להנות, ואם יהודי עשה אסור לעולם, כיון שמזיד אסור לכולם".
"ועצה יחידה מסתמא כמו שיהודים יצלמו, גם הגויים מכל העולם יהיו שם לצלם את זה אז לקחת הצילומים מהגויים, שהגויים עושים את זה לעצמם בשביל הביזנעס שלהם, להסתכל על הסרטון מהיהודים אסור אבל מהגויים יהיה מותר".
 
מהרב אבוטבול שמעתי שיש להחמיר כיון שיש מסביב חילול שבת המוני אך מעיקר הדין מותר משני טעמים
א. שיש ספק האם התמונה צולמה מישראל או גוי
ב. שמעשה שבת מותר למוצ"ש ואע"פ שנעשה לצורך אחרים ולדעת הכתב סופר אסור לעולם מ"מ יש חולקים על הכת"ס
 
ב. שמעשה שבת מותר למוצ"ש ואע"פ שנעשה לצורך אחרים ולדעת הכתב סופר אסור לעולם מ"מ יש חולקים על הכת"ס
המשנ"ב כבר פסק לאיסור
דרוש מקור מי חולק להיתר
אם נעשה ע"י יהודי מומר, חמיר טפי, ואסור גם למוצ"ש.
 
לענ"ד מכיון שקול, מראה, וריח. הם דבר אחר מהנאת שימוש וכמו שמצאנו שאין בהם מעילה בשונה שאר שימושים
לכך כיון שלא מצאנו שחז"ל קנסו את גזירתם באיסור של מעשה בדברים אלו של הנאת "מראה", מהיכ"ת לאסור
 
מהרב אבוטבול שמעתי שיש להחמיר כיון שיש מסביב חילול שבת המוני אך מעיקר הדין מותר משני טעמים
א. שיש ספק האם התמונה צולמה מישראל או גוי
ב. שמעשה שבת מותר למוצ"ש ואע"פ שנעשה לצורך אחרים ולדעת הכתב סופר אסור לעולם מ"מ יש חולקים על הכת"ס
 

קבצים מצורפים

הרב חיים צבי שפירא ראב"ד בד"ץ מחזיקי הדת וראש ישיבת בעלז בבני ברק, פסק, כי אין מניעה להשתמש בתמונות שצולמו בשבת על ידי יהודי חילוני, כל עוד הוא לא פעל בשליחות המשתמש, ומותר להשתמש בתמונה.
 
לענ"ד מכיון שקול, מראה, וריח. הם דבר אחר מהנאת שימוש וכמו שמצאנו שאין בהם מעילה בשונה שאר שימושים
אפי' שאין בהם מעילה אבל איסורא איכא (עי' תוס' סוכה נג. ד"ה אשה)
 
הרב חיים צבי שפירא ראב"ד בד"ץ מחזיקי הדת וראש ישיבת בעלז בבני ברק, פסק, כי אין מניעה להשתמש בתמונות שצולמו בשבת על ידי יהודי חילוני, כל עוד הוא לא פעל בשליחות המשתמש, ומותר להשתמש בתמונה.
אשמח לדעת על מקור לפסק חדש זה, הלא לא שמענו על כך עד היום, והאם יש כאן את ענין זה שפעל בשליחות אי זה כמו ענין אמירה לעכו"ם, הרי כאן מדובר בישראל ואם פרטי דיני אמירה לעכו"ם שייכם גם כאן כשזה ישראל ה"י.
 
אפי' שאין בהם מעילה אבל איסורא איכא (עי' תוס' סוכה נג. ד"ה אשה)
לא התכוונתי לדמות מעילה לאיסור מעשה שבת
אלא להביא ראיה שהנאה כזו היא בגדר אחר מהנאה גמורה
ומכיון שבקנס של הנאת שבת לא מצאנו שאסרו גדר הנאה זו
אין לחדש איסור בכך בלא ראיה
 
הרב חיים צבי שפירא ראב"ד בד"ץ מחזיקי הדת וראש ישיבת בעלז בבני ברק, פסק, כי אין מניעה להשתמש בתמונות שצולמו בשבת על ידי יהודי חילוני, כל עוד הוא לא פעל בשליחות המשתמש, ומותר להשתמש בתמונה.
תמוה ביותר, ומ"ש מכל מעשה שבת במזיד דאסור לעולם.
ותמוה להחשיב את הצלמים כשוגגים.

אא"כ כוונתו להעתקה שנעשתה מהתמונה, ולא לתמונה עצמה. וגם זה צע"ג להתיר, ומה הראיה.
 
עדיין יש לדון כיון שאין אנו מביטים בתמונה המקורית אלא בהעתק שלה
בהנחה שאנחנו לא מסתכלים ב'פילם' המקורי...
וא''כ השאלה אם גם זה נקרא הנאה ממעשה שבת
הרי, בלא הצילום, לא היתה התמונה בעולם, ומהיכ"ת להתיר?
ובמצלמה דיגיטלית?
 
הרב חיים צבי שפירא ראב"ד בד"ץ מחזיקי הדת וראש ישיבת בעלז בבני ברק, פסק, כי אין מניעה להשתמש בתמונות שצולמו בשבת על ידי יהודי חילוני, כל עוד הוא לא פעל בשליחות המשתמש, ומותר להשתמש בתמונה.


בשביל מי צילם? בשבילנו.
א"כ גם גוי צילם דעת רוב הפוסקים שזה אסור.
הפוסקים המוכרים מכלל המגזרים אוסרים.
אמנם אם יש מישהו שנוהג בכל דבריו כפי דעת הרב הנ"ל שאני
אך המון העם רואים מישהו מקל ומיד חושבים שגם להם מותר.
 
ומה עם הדברים שעשו היהודים עצמם, כגון שדיברו למיקרופון וכו', לדרישת הגויים הרשעים?
דיבורם מותר הוא לכאו', הקלטת הדברים, יש לעי'.
 
חזור
חלק עליון