תסמונת דאון בראי ההיסטוריה התורנית | דברי הימים| דף 2 תסמונת דאון בראי ההיסטוריה התורנית | דברי הימים| דף 2
מצורף גם מכתב מהגר"מ שפירא
והעיד מקבל המכתב שהגר"ש קמנצקי שליט"א לרפו"ש אמר שאילו לא ידע מי הוא כותב המכתב,
היה חושב שנכתב ע"י חד מקמאי. והאדמו"ר מוויזניץ מאנסי הסכים שזה נשמע כמו חד מקמאי
 

קבצים מצורפים

הגאון רבי ברוך סולובייציק שליט"א ראש ישיבת תורת זאב בשיחה על התמודדות עם הורי ילדים מיוחדים
(אנחנו כבן משפחה לילד מיוחד שמענו את זה מספר פעמים כל המשפחה המורחבת והתחזקנו מאוד)
אחד מהם מתחיל כמה שניות באידיש ועובר לעברית מיד אח"כ
הצג קובץ מצורף שיחה על ילדים מיוחדים הגרבס 2.mp3
הצג קובץ מצורף שיחה על ילדים מיוחדים הגרבס.MP3
 
ההבחנה של תסמונת דאון היא מהשנים האחרונות?
בשמואל א כא וַיְשַׁנּוֹ אֶת טַעְמוֹ בְּעֵינֵיהֶם כו' וַיּוֹרֶד רִירוֹ אֶל זְקָנוֹ: ובמדרש תהלים עה"כ לדוד בשנותו את טעמו, כי היה זה אחר ששאל למה נברא השטות אמר לו הקב"ה שיצטרך לה
לכאורה תסמונת זיבת הריר כסימן השוטה הוא מתסמונת דאון בלבד והיה כבר אז ההבחנה הזאת.

אולי גם רמז יש בדבר פה סתום הוא סימן החכמה גם אויל מחריש לדעת לחכם יחשב.

דוד אמר גם על זאת אברכה את ה' בכל עת תמיד תהלתו בפי בה' תתהלל נפשי ישמעו ענוים וישמחו.
 
מדברי הג"ר משה שפירא זצ"ל (הועתק מכאן):
"כי אמרתי עולם חסד יבנה" (תהילים פט ג). הקב"ה ברא עולם של חסד, כל מעשה בראשית.
כשנולדים לנו ילדים אנחנו מגדלים אותם, משתדלים. זה חסד נקי. כל מי שמגדל את הילדים רק מפני התקווה שבסופו של דבר ישלמו לו, נחת או שמחות וכדומה, פוגע בעיקר של עולם חסד יבנה.
סיפר לי אדם גדול מאוד שכבר לא חי איתנו, שבדידיה הווה עובדא, אצלו היה המעשה. המשפחה שלו היתה מאוד חשובה, מן המפוארות בישראל. הוא היה בבית לבדו עם הילדים ובאה לבקר אותו דודו שהיה אדם זקן מהדור הקודם. הילדים - ילדים, עשו שטויות גדולות וטיפסו לאבא על הראש. הדוד ראה את זה ונאנח, כמה שהוא מסכן, שהוא צריך לטפל בהם. אז הוא אמר לדוד שלו "מתי הם יחזירו לי? הם יודעים מה אני עושה בשבילם?!". השאלה הזאת נכנסה לו לראש והוא חשב על זה. בשעה מעשה הוא אמר לו "ככה אני מקבל". אבל זה הטריד אותו. זה היה סמוך ליום טוב, הוא עלה לירושלים, נכנס לאחד שהיה ממש מגדולי הדור וסיפר לו את הסיפור. אותו גדול נזף בו: "אתה לא מאמין באמת, זו שאלה שאסור לשאול אותה. הקב"ה לא נתן לנו בשביל שישלמו לנו, הוא נתן לנו אותם בשביל עולם חסד יבנה. כדי שאנחנו נמשיך את החסד שהוא עשה, שהרי הקב"ה ברא אותנו אף על פי שלגמרי לא היה בטוח שנביא לו נחת. הוא ברא אותנו, בורא אותנו ומשפיע עלינו כל טוב, אלא אם הדין ממש מחייב להעניש, אבל 'עולם כמנהגו נוהג' זה עולם חסד יבנה".
עולם חסד יבנה זה הדבר עליו אנחנו חיים ובנויים, ובזה אנחנו מצווים. זו העבודה שלנו.
אשרי חלקם של הורים שהקב"ה נותן להם הזדמנות להביא לעולם ילדים שהם חסד טהור, חסד טהור. הם מגדלים אותם רק כדי לשמח אותם, שיהיה להם טוב. הורים כאלו מקיימים את העולם, עולם חסד יבנה, עליהם העולם עומד.
עכשיו אנחנו לפני ראש השנה. בראש השנה הקב"ה בורא אותנו כל שנה מחדש, "זה היום תחילת מעשיך זיכרון ליום ראשון", הקב"ה בורא אותנו שוב. לבנו יודע מרת נפשינו האם לקב"ה תהיה נחת רוח מאיתנו, ואנחנו מבקשים שה' יביא אותנו לעולם עוד שנה.
אתם קבלתם את זה וקיבלתם את זה מאוד יפה. העולם חסד יבנה עומד עליכם. כך יתן ה' וכה יוסיף וישפיע עליכם ועל כולם הרבה הרבה חסד. כביכול הקב"ה יכתוב אותנו לחיים טובים, יתן לנו שלום טובה וברכה חן וחסד ורחמים עלינו ועל כל ישראל עמך, נכתב ונחתם כולנו לחיים טובים, ובסופו של דבר יהיה לכם נחת בכפל כפליים.
אנחנו יודעים שהנותן - בעין יפה הוא נותן (בבא בתרא עא ע"א). הקב"ה נותן בעין יפה, ואם העין יפה לא נראית, זה מחייב שאחר כך זה ייראה בכפל כפליים.

הצג קובץ מצורף a-drasha-of-rav-moshe-shapiro-ztz_l-at-the-bris-of-a-baby-born-with-down's-syndrome---olam-che...mp3



 
למי שזוכר לפני ארבעים שנה התסמונת דאון היו קוראים לו "מונגול", היו מתייחסים אליו כמין בריה מצחיקה במקרה הטוב.
 
למי שזוכר לפני ארבעים שנה התסמונת דאון היו קוראים לו "מונגול", היו מתייחסים אליו כמין בריה מצחיקה במקרה הטוב.
מי שזוכר מה היה לפני ארבעים שנה צריך להיות עכשיו לפחות בגיל חמישים. משום מה לא נראה לי שאתה בגיל....

מה קשור מה שכתבת למה שביקש פותח הנושא?
היכן יש התייחסות בראי ההיסטוריה התורנית, בקורות דברי הימים ובספרי רבותינו והשו"ת וכדו',
למקרים של תסמונת דאון ל"ע?
 
מי שזוכר מה היה לפני ארבעים שנה צריך להיות עכשיו לפחות בגיל חמישים. משום מה לא נראה לי שאתה בגיל....

מה קשור מה שכתבת למה שביקש פותח הנושא?
כוונתי שלא היו נכנסים לדקויות הלכתיות, וד"ל מה היה המצב אז...
 
מעניין מה שהבאת על תענית. הוא יכל לצום רגיל? או שהיה לו מאד קשה?

אשמח גם אם יש מי שיכול לכוון לאיזה ספר או רב שמבין בדברים האלו. בדגש על אוטיסטים בתפקוד גבוה.
לגבי נקיות עם תפילין.
לגבי אכילה לפני קידוש [לחלקם סף הסבל/ההתאפקות קשה מאד מאד, אפי' שיש להם הרבה שכל]
כמה לחכות בין בשר לחלב.
לגשת חזן.
ועוד ועוד!
ספציפית לאחי זה לא היה קשה כמובן כל מקרה לגופו ואין להקיש ממקרה למקרה, הצד השווה שהם נשמות גבוהות ונעלות שלא נזקקות לתיקונים גדולים כמונו, ונשלחו לבתים של אנשים מיוחדים ונעלים אשר משמים ראום כראויים למשימה נשגבה זו אשרי חלקם!!!

שמעתי מאברך בקיא שחקר את הנושא שכיום אומרים שהדבר תלוי באבחון המקצועי שנערך לו. שחלק מהאבחון מעריכים מה הגיל הקוגניטיבי של הבחור ואם הוא מוערך מעל בר מצווה מצרפים אותו והוא מקיים הכל כפי היכולת. אברר אצלו מקור. מתחבר עם מה שנכתב באחת ההודעות על האם יודע להחזיר עודף.
להעיר שבמציאות רואים שכשהתפקוד שלו גבוה - ככל שדורשים ממנו כפי שאר הבריאים הסובבים אותו הוא מרגיש בריא ומקיים. בדידי הווה עובדא שבזמן שהצעתי ליהודים תפילין ברחובה של עיר, עבר יהודי עם תסמונת דאון ואחרי שיחה קצרה שסיפר שהוא עובד ומתנהל עצמאית הצעתי לו תפילין והניח לראשונה ושמח מאוד וכך היה מגיע במיוחד בכל שבוע משך תקופה ארוכה להניח תפילין
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כתב בעל המאור בסוף מסכת פסחים וזת"ד: ויש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה