פסח, חודש ניסן - תענית בכורות | מדוע אם יש בת בכורה - הגדול שבבית לא צם | פורום אוצר התורה פסח, חודש ניסן - תענית בכורות | מדוע אם יש בת בכורה - הגדול שבבית לא צם | פורום אוצר התורה

פסח, חודש ניסן תענית בכורות | מדוע אם יש בת בכורה - הגדול שבבית לא צם

הרי במכת בכורות הגדול שבבית היה מת.
יש דעות בראשונים שאך הנקבות יש להם להתענות משום שהיו באותו הנס, היינו שאם הנקבה הייתה הגדולה שבבית היא הייתה מתה.

פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא יז - ויהי בחצי הלילה
רבי אבון בשם ר' יודה בן פזי אמר בתייה בת פרעה בכורה הייתה, (וזכות) [ובזכות] מה ניצולה, בתפילתו של משה דכתיב טעמה כי טוב סחרה לא יכבה בלילה נרה
ומפורש שהיו הנקבות הבכורות מתות ג"כ.
 
מהסיבה שבכורות נקבות לא מתענות כמבואר ברמ''א
בפשטות כי המנהג לא היה כך
וצ''ע המנהג שנקבות לא מתענות (אמנם לפי השו''ע כן מתענות, אבל בזה כו''ע אזלי כהרמ''א, ולא שמענו וראינו קהילה או עיר בכל ארצות אשכנז ובעדות המזרח שנהגו לצום נקבות וצ''ע)
 
ז"ל הרמב"ן (שמות י"ב ל') 'ועל דרך הפשט, הבכורות שמתו במצרים בכורי פטר רחם היו, ועל כן קידש תחתיהם כל בכור פטר רחם בבני ישראל, באדם ובבהמה וכו', אבל על דעת רבותינו (שמתו כל סוגי הבכורים) נתרץ, שהכה במצרים כל בכוריהם, כלומר בכור האב ראשית אונו, ובכור האם פטר רחם, וגם גדול הבית, ולא רצה לקדש תחתיהם בישראל, רק בכור האם, שהוא ידוע ומפורסם יותר, ובבהמה לא יודע כלל רק בכור האם, ובחר מכלם המין ההוא'.

ולפי דבריו אפשר לומר, שזה ג"כ הטעם שגדול הבית אינו מתענה, וכמו שלא קידשו תחתיהם גדול הבית לענין פדיון הבן.
אמנם אכתי קשה, אמאי לא נהגו הבנות הבכורות להתענות, ולכאורה היינו משום שלא קידש תחתיהם הבנות הבכורות.
אלא שזה גופא צ"ב, אמאי באמת לא קידש תחתיהם הבנות הבכורות.
 
הרי במכת בכורות הגדול שבבית היה מת.
יש מקור שמת שני שאחרי נקבה?
גדול שבבית, היינו שאינו פטר רחם, אך הוא הגדול שבכולם.
 
חזור
חלק עליון