המקור לתענית בער"פ:
מסכת סופרים פרק כא הלכה א- לפיכך אין אומרים תחנונין כל ימי ניסן, ואין מתענין עד שיעבור ניסן, אלא הבכורות שמתענין בערב הפסח, והצנועים בשביל המצות כדי שיכנסו לפסח בתאוה,
מקור נוסף בירושלמי:
פסחים פרק י הלכה א- א"ר לוי האוכל מצה בערב הפסח כבא על ארוסתו בבית חמיו והבא על ארוסתו בבית חמיו לוקה. תני ר' יודה בן בתירה אומר בין חמץ בין מצה אסור רבי סימון בשם ר' יהושע בן לוי רבי לא היה אוכל לא חמץ ולא מצה לא מצה מן הדא דר' לוי ולא חמץ מן הדא דר' יודה בן בתירה. ור' תלמידי דר' יודה בן בתירה הוה. לא תלמידיה דר' יעקב בן קודשיי הוה. אלא בגין דהוה בכור. אמר רב מנא רב יונה אבא הוה בכור והוה אכיל. אמר רב תנחומא לא מן הדא אלא מן הדא ר' איסתניס הוה כד אכיל ביממא לא הוה אכיל ברמשא ולמה לא הוה אכיל הכא ביממא כדי שיכנס לשבת בתאוה.
ונראה שיש כאן מחלוקת האם בכור מתענה בער"פ, דברישא אמרו דמשו"ה התענה רבי, שהיה בכור, ואח"כ העיד רב מנא על אביו שאע"פ שהיה בכור היה אוכל, ואפשר שכך המסקנא, דלהכי פירשו בסוף דרבי לא היה אוכל משום שהיה איסטניס, ולא משום שהיה בכור. אבל אפשר שאי"ז מסקנא, אלא אפשרות נוספת, דאין הטעם שרבי התענה משום שהיה בכור, אלא שהיה איסטניס. [ואף על ר"ג הזקן מצינו שהיה איסנטיס, ואפשר שהעידון מחמת עשירותם גורם לזה].
ועי' בפר"ח שאכן הבין דמסקנת הירושל' דאין בכור מתענה בער"פ, אבל הפוסקים כן הביאו את הירושל' כמקור שמתענים, ופירשתי דבריהם, ומ"מ ודאי מבואר שיש אמוראים דסברי שאין הבכורות מתענים.
אח"כ ראיתי ברא"ש [פסחים י' יט'] שהביא את הירו' וכתב: ומכאן יש סעד למה שנהגו הבכורות להתענות בערב פסח למאי דאמר רבי בכור הוה וכן יש במסכת סופרים (פ' כ"א הל' ג') הבכורות מתענין בע"פ. עכ"ל. ופירש הק"נ שלא הביא את הירו' כמקור שחובה להתענות שהרי יש אמוראים שלא התענו, אלא כמקור שאין איסור להתענות מהטעם שאין מתענין בחודש ניסן. וא"כ נראה ברא"ש דהעיקר סמכי' על המנהג, ולא על המ"ס או על הירו'. [אבל בב"י ועוד ל"נ כן, אלא כן הביאו את הירו' כמקור].
ועי' בפר"ח שאכן הבין דמסקנת הירושל' דאין בכור מתענה בער"פ, אבל הפוסקים כן הביאו את הירושל' כמקור שמתענים, ופירשתי דבריהם, ומ"מ ודאי מבואר שיש אמוראים דסברי שאין הבכורות מתענים.
אח"כ ראיתי ברא"ש [פסחים י' יט'] שהביא את הירו' וכתב: ומכאן יש סעד למה שנהגו הבכורות להתענות בערב פסח למאי דאמר רבי בכור הוה וכן יש במסכת סופרים (פ' כ"א הל' ג') הבכורות מתענין בע"פ. עכ"ל. ופירש הק"נ שלא הביא את הירו' כמקור שחובה להתענות שהרי יש אמוראים שלא התענו, אלא כמקור שאין איסור להתענות מהטעם שאין מתענין בחודש ניסן. וא"כ נראה ברא"ש דהעיקר סמכי' על המנהג, ולא על המ"ס או על הירו'. [אבל בב"י ועוד ל"נ כן, אלא כן הביאו את הירו' כמקור].