תרי דרבנן | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 | פורום אוצר התורה תרי דרבנן | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 | פורום אוצר התורה
זה נכון שהרצון של רבנן הוא שהקטן יתחנך אבל כידוע שאין רצון של רבנן מחייב אלא ציווי חכמים הוא הדבר שמחייב אותנו לעשות את דבריהם וא"כ מדוע אין תוכן בעצם התקנה
לא הובנתי.
צורת התקנה שתיקנו חז"ל שקטן במידי דאורי' העמידוהו כמצווה ועושה והיינו שהעמידו אותו כמקיים מצווה וכגדול מחמת תוקף הדאורי'
אבל במידי דידם בדרבנן לא ראו צורך להעמידו כמקיים מצווה אלא רק כשיעשה את פעולת המצווה להתרגל.
 
לפי ביאור זה יוצא שבכל דרבנן אין שום תוכן בקיום המצווה של קטן?
 
בעיקר העניין במצוות חינוך יש מחלוקת אם הוא דאורייתא או דרבנן, וגם לדעות שאומרים שהוא דרבנן יש סברא שהוא מדין הכנה למצוות ויש חלויות שחלות על קטן ומועילות לו כשיהיה גדול כגון עם נתחייב בתענית בחורים כקטן והגדיל שחייב בתענית נדחה או בסיום ועיין לקו''ש חי''ז עמ'70 חל''ה וירא ואם ירצו אוכל להביא את התוכן משם ועיין ותמצא נחת
 
בעיקר העניין במצוות חינוך יש מחלוקת אם הוא דאורייתא או דרבנן, וגם לדעות שאומרים שהוא דרבנן יש סברא שהוא מדין הכנה למצוות ויש חלויות שחלות על קטן ומועילות לו כשיהיה גדול כגון עם נתחייב בתענית בחורים כקטן והגדיל שחייב בתענית נדחה או בסיום ועיין לקו''ש חי''ז עמ'70 חל''ה וירא ואם ירצו אוכל להביא את התוכן משם ועיין ותמצא נחת
עיין רמב"ן קידושין דף לד (כמדומני) ובר"ן על הרי"ף מגילה דף יט: שהביא את דבריו שכתב בהא דקטן אע"פ שהגיע לגיל חינוך אין מוציא את הגדול ידי חובת מגילה משום שדין חינוך הוא מצווה על האב ואין לקטן שום קיום מצווה בזה
 
ואין לקטן שום קיום מצווה בזה
הוא שהבאתי בתחילת האשכול שאינו בגדר אנושי גבי אביו בעניין זה.

אמנם בעיקר מצוותו יש מח' וראה בקובץ יסודות וחקירות בעניין חינוך שאיני יכול לצלם ולהביאו כאן
 
הוא שהבאתי בתחילת האשכול שאינו בגדר אנושי גבי אביו בעניין זה.

אמנם בעיקר מצוותו יש מח' וראה בקובץ יסודות וחקירות בעניין חינוך שאיני יכול לצלם ולהביאו כאן
השאלה היא עדיין מדוע זה שהוא לא מחוייב בשאר במצוות משפיע על מקרה שגם הקטן וגם הגדול נמצאים באותה דרגה
 
צריך להקדים בזה שהחיוב יוצר מציאות ושינוי אצל זה שעליו חלות החיוב.
כשיש חלות חיוב על מישהו, האחר שאינו בתורת החיוב אינו אנושי לגביו. וכאמור
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון