מצוות אדם לחברו ובין אדם למקום | פורום אוצר התורה

מצוות אדם לחברו ובין אדם למקום

כותרת האשכול

מה היחס בין המצוות שבין אדם לחברו למצוות שבין אדם למקום? האם ניתן לעדיף אחת על פני השנייה?
לכאורה בעניין העוסק במצווה פטור מן המצווה ל"מ שיש הבדל איזה מצווה הזדמנה לידו, וע"ע ברכות י"א, ט"ז (כמדומני), ובסוכה כ"ה ע"א, ובכתובות ו' ע"ב, וכן ע' בסוגיא דפרוטה דר"י, בב"ק נ"ו ע"ב, ב"מ כ"ט ע"א, פ"ב, שבועות מ"ד.
אומנם לעניין מצוות ת"ת, אם נזדמנה לו מצווה באמצע למודו שאינו יכול לקיימה עי"ד אחר, יפסיק מלימודו- מו"ק ט' ע"א, דעיקר הלימוד הוא העשייה של המצוות, ב"ק י"ז ע"א, ועוד.
אומנם יש מושג שמצאנו בשבת ל"א ע"א, שהלל אמר לאותו אדם שבא לפניו שהיסוד הוא "מאן דסני עלך, לא תעביד לחברך", משמע שיש עיקר מסוים במצוות של באל"ח, וע"ע בב"ק ל' ע"א, מאן דבעי למהוי חסידא.
 
מה היחס בין המצוות שבין אדם לחברו למצוות שבין אדם למקום? האם ניתן לעדיף אחת על פני השנייה?

יש חלקים בבין אדם לחבירו שכלולים ב"דרך ארץ", שלגביה מפורש במדרש רבה "עשרים וששה דורות קדמה דרך ארץ את התורה, הדא הוא דכתיב: "לשמור את דרך עץ החיים". ובלשון השגור "דרך ארץ קדמה לתורה".
וברוח הזמן והפרשה - מבואר בספ"ק שאמנם בעניני אמונה ודעות היו לבני ישראל ירידה במצרים, אך בעניני מדות ודרך ארץ היו בשלימות, ובזכות זה נזדככו שם, כמפורש בחז"ל לגבי גילוי עריות ולשון הרע שהיו נזהרים בזה.
 
מה היחס בין המצוות שבין אדם לחברו למצוות שבין אדם למקום? האם ניתן לעדיף אחת על פני השנייה?

ראה בהקדמת החפץ חיים זי"ע:
"והקדים שמירה מעוונות שבין אדם לחבירו, כי הם כוללים שניהם, שהוא עובר על רצום ה' שציווה על זה וגם הוא עושה בזה עוולה לחבירו".
 
לכאורה בעניין העוסק במצווה פטור מן המצווה ל"מ שיש הבדל איזה מצווה הזדמנה לידו, וע"ע ברכות י"א, ט"ז (כמדומני), ובסוכה כ"ה ע"א, ובכתובות ו' ע"ב, וכן ע' בסוגיא דפרוטה דר"י, בב"ק נ"ו ע"ב, ב"מ כ"ט ע"א, פ"ב, שבועות מ"ד.
יש אפשרות שיש לו שני מצוות באחת וצריך לבחור באחד מהם
ואולי אפשר להוכיח שבן אדם למקום קודם מקידושין דף לב ע"א אלעזר בן מתיא אומר אבא אומר השקיני מים ומצוה לעשות מניח אני כבוד אבא ועושה את המצוה שאני ואבא חייבים במצוה איסי בן יהודה אומר אם אפשר למצוה ליעשות ע"י אחרים תיעשה על ידי אחרים וילך הוא בכבוד אביו אמר רב מתנה הלכה כאיסי בן יהודה
 
חזור
חלק עליון