- הודעות
- 121
- תודות
- 400
- נקודות
- 96
למה תרח זכה שאברהם אבינו יהיה בנו?
הרי הוא היה רשע
(אם אפשר מקורות)
הרי הוא היה רשע
(אם אפשר מקורות)
ואולי משום שתרח הוא זה שהתחיל את המסע לארץ כנען עוד לפני אברהם אבינו, למרות שלא הגיע לשם. כנראה שבכל זאת הייתה בו בתרח מעלה כלשהי שהרי הוא מצאצאיו של שם.למה תרח זכה שאברהם אבינו יהיה בנו?
הרי הוא היה רשע
(אם אפשר מקורות)
יפה משהו יכול למצוא את המקור לזה?ראיתי פעם אני לא זוכר איפה
שזה בגלל שתרח קרה לבן שלו נחור על שם אביו
אז בזכות הכיבוד אב זכה לבן כמו אברהם
(מי שיודע מה המקור אשמח אם יגיד לי)
ראיתי פעם אני לא זוכר איפה
שזה בגלל שתרח קרה לבן שלו נחור על שם אביו
אז בזכות הכיבוד אב זכה לבן כמו אברהם
(מי שיודע מה המקור אשמח אם יגיד לי)
ראיתי מביאים בשם רבי עזרא ברזל ז"ליפה משהו יכול למצוא את המקור לזה?
מִי יִתֵּן טָהוֹר מִטָּמֵא לֹא אֶחָד. (איוב יד,ד)
חלב אשה מדם נדה למ"ד דם נעכר ונעשה חלב בנדה ט."זֹאת חֻקַּת" זש"ה (איוב יד, ד): "מי יתן טהור מטמא לא אחד" , כגון:
- אברהם - מתרח;
- חזקיה - מאחז;
- יאשיה - מאמון;
- מרדכי - משמעי;
- ישראל - מעובדי כוכבים;
- העולם הבא - מעולם הזה;
- מי עשה כן? מי צוה כן? מי גזר כן? לא יחידו של עולם?!
- תמן תנינן: "בהרת כגריס באדם טמא, פרחה בכולו טהור". מי עשה כן? מי צוה כן? מי גזר כן? לא יחידו של עולם?!
- תמן תנינן: "האשה שמת ולדה במעיה, והושיטה החיה את ידה ונגעה בו, החיה טמאה טומאת שבעה והאשה טהורה עד שיצא הולד. המת בבית - הבית טהור, יצא מתוכו - הרי הוא טמא". מי עשה כן? מי צוה כן? מי גזר כן? לא יחידו של עולם?!
- תמן תנינן: "העוסקין בפרה מתחלה ועד סוף מטמאין בגדים, היא גופה מטהרת בגדים". אמר הקדוש ברוך הוא: חקה חקקתי, גזירה גזרתי, אי אתה רשאי לעבור על גזרתי.
זה לא מענין השאלה ממש, אבל זה מקור למה שכתבת:ואולי משום שתרח הוא זה שהתחיל את המסע לארץ כנען עוד לפני אברהם אבינו, למרות שלא הגיע לשם. כנראה שבכל זאת הייתה בו בתרח מעלה כלשהי שהרי הוא מצאצאיו של שם.
"וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם" (י"א, לא)
הרמב"ן:
"ותרח אביו ואברהם היה בלבם מן היום ההוא שנצל שילכו אל ארץ כנען, להתרחק מארץ כשדים מפחד המלך, כי חרן קרוב להם, ועם אחד ושפה אחת לכלם, כי לשון ארמית לשניהם. ורצו ללכת אל עם אשר לא ישמע לשונו (ע"פ דב' כח,מט) המלך ההוא ועמו" (רמב"ן י"א, כח)
אברבנאל י"א, כז-לא:
"וחשב תרח שמקום מושבו אור כשדים היה גורם לו כל אלו הרעות על כן התעורר לצאת משם ולעשות שנוי מקום וללכת אל ארץ כנען שאוירה טוב"
מיוחד במינו, אבל זה רק מרחיב את השאלה..."זֹאת חֻקַּת" זש"ה (איוב יד, ד): "מי יתן טהור מטמא לא אחד" , כגון:
- אברהם - מתרח;
- חזקיה - מאחז;
- יאשיה - מאמון;
- מרדכי - משמעי;
- ישראל - מעובדי כוכבים;
- העולם הבא - מעולם הזה;
- מי עשה כן? מי צוה כן? מי גזר כן? לא יחידו של עולם?!
- תמן תנינן: "בהרת כגריס באדם טמא, פרחה בכולו טהור". מי עשה כן? מי צוה כן? מי גזר כן? לא יחידו של עולם?!
- תמן תנינן: "האשה שמת ולדה במעיה, והושיטה החיה את ידה ונגעה בו, החיה טמאה טומאת שבעה והאשה טהורה עד שיצא הולד. המת בבית - הבית טהור, יצא מתוכו - הרי הוא טמא". מי עשה כן? מי צוה כן? מי גזר כן? לא יחידו של עולם?!
- תמן תנינן: "העוסקין בפרה מתחלה ועד סוף מטמאין בגדים, היא גופה מטהרת בגדים". אמר הקדוש ברוך הוא: חקה חקקתי, גזירה גזרתי, אי אתה רשאי לעבור על גזרתי.
וכי בשביל שרצה להנצל מהרעות, זכה?ואולי משום שתרח הוא זה שהתחיל את המסע לארץ כנען עוד לפני אברהם אבינו, למרות שלא הגיע לשם. כנראה שבכל זאת הייתה בו בתרח מעלה כלשהי שהרי הוא מצאצאיו של שם.
"וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם" (י"א, לא)
הרמב"ן:
"ותרח אביו ואברהם היה בלבם מן היום ההוא שנצל שילכו אל ארץ כנען, להתרחק מארץ כשדים מפחד המלך, כי חרן קרוב להם, ועם אחד ושפה אחת לכלם, כי לשון ארמית לשניהם. ורצו ללכת אל עם אשר לא ישמע לשונו (ע"פ דב' כח,מט) המלך ההוא ועמו" (רמב"ן י"א, כח)
אברבנאל י"א, כז-לא:
"וחשב תרח שמקום מושבו אור כשדים היה גורם לו כל אלו הרעות על כן התעורר לצאת משם ולעשות שנוי מקום וללכת אל ארץ כנען שאוירה טוב"
עמד ויצא משם לשם שמים, שנאמר ויקח תרח את אברם בנו וגו'. בשכרו שיצא משם, זכה והמליך הקדוש ברוך הוא את אברהם בנו בחייו שלשים וחמש שנה.
האריז"ל מסביר בשער הגלגולים מדוע יש צדיקים שנולדו מרשעים וכן להיפך ואיני זוכר המקור המדויק.מיוחד במינו, אבל זה רק מרחיב את השאלה...
למה חזקיה מאחז ויאשיה מאמון וכו'. לקבוע שזה סתם גזירה? ואולי יש בזה טעם פנימי?
לכאו' כל עוד נעקר מגופה אין לו שם דם נדה הטמאחלב אשה מדם נדה למ"ד דם נעכר ונעשה חלב בנדה ט.
גם למ"ד מקור מקומו טמא?לכאו' כל עוד נעקר מגופה אין לו שם דם נדה הטמא