ספירת העומר - האם תלמידי רבי עקיבא מתו באותה שנה? | ענייני דיומא ספירת העומר - האם תלמידי רבי עקיבא מתו באותה שנה? | ענייני דיומא
נוסף ללוח שנה: 05-14-25

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,178
תודות
5,673
נקודות
497
הר המור (למהר"ם בנעט, סי' ז', הובא ב'המודיע התרני' במאמרו של הרב ישראל פנחס טירנואר):
י"ל דלפי משמעות בראשית רבה פ' ס"א על פסוק ויוסף אברהם, לא מתו תלמידי ר"ע בשנה א', מעתה יש לקיים כל הנוסחאות הן הנוסחא של אבודרהם משם אבן הירחי והרא"ה ז"ל שמתו עד פסח פרוס העצרת כמ"ש הרב"י, והן הנוסחאות דס' קהלת רבתי על פסוק בבוקר זרע זרעך שמתו בין פסח לעצרת דמשמע שהתחילו אתר הפסח ולא מתו עד עצרת ממש והן הנוסחא דבש"ס דילן יבמות דף מ"ב שמתו מפסח ועד עצרת דמשמע שהתחילו למות בפסח ומתו עד עצרת, הכל ניחא דלא הי' הכל בשנה א' ולכן שפיר מספרין בל"ג בעומר כיון שפעם א' הפסיקו בפרוס העצרת.
וכזאת כתב השם אריה (אורח חיים סי' י"ד, הובא במאמר שם).
ומדבריו נראה קצת שכל שנה הפסיקה המיתה בל"ג בעומר.

וכן כתב בספר אהל משה (ויקרא, תקל"ח, הובא שם) בשם הגאון ר' מאיר חדש והגר"א פאם, שמקובל בידם כן.

ואני שמעתי כן בשם אחד מהגדולים [כמדומה הגרי"ח ברטלר זללה"ה, ואשמח אם יוסיפו לי ידיעה בעניין].
 
הר המור (למהר"ם בנעט, סי' ז', הובא ב'המודיע התרני' במאמרו של הרב ישראל פנחס טירנואר):
י"ל דלפי משמעות בראשית רבה פ' ס"א על פסוק ויוסף אברהם, לא מתו תלמידי ר"ע בשנה א', מעתה יש לקיים כל הנוסחאות הן הנוסחא של אבודרהם משם אבן הירחי והרא"ה ז"ל שמתו עד פסח פרוס העצרת כמ"ש הרב"י, והן הנוסחאות דס' קהלת רבתי על פסוק בבוקר זרע זרעך שמתו בין פסח לעצרת דמשמע שהתחילו אתר הפסח ולא מתו עד עצרת ממש והן הנוסחא דבש"ס דילן יבמות דף מ"ב שמתו מפסח ועד עצרת דמשמע שהתחילו למות בפסח ומתו עד עצרת, הכל ניחא דלא הי' הכל בשנה א' ולכן שפיר מספרין בל"ג בעומר כיון שפעם א' הפסיקו בפרוס העצרת.
וכזאת כתב השם אריה (אורח חיים סי' י"ד, הובא במאמר שם).
ומדבריו נראה קצת שכל שנה הפסיקה המיתה בל"ג בעומר.

וכן כתב בספר אהל משה (ויקרא, תקל"ח, הובא שם) בשם הגאון ר' מאיר חדש והגר"א פאם, שמקובל בידם כן.

ואני שמעתי כן בשם אחד מהגדולים [כמדומה הגרי"ח ברטלר זללה"ה, ואשמח אם יוסיפו לי ידיעה בעניין].
חידוש גדול מאד.
 
אכן, וכמו שכתבתי לעיל:
כמדו' שיש חילוק בין
לבין
וגם זה
יתכן שאחר שמתו הרבה תלמידים, פחדו להצטרף ללמוד אצלו.
אינו נראה לענ"ד
 
כמדומה ששמעתי אחד מבאר שבזה ניחא מה שלא מצינו את איזכור האסון שבפטירת כ"כ הרבה אנשים בזמן כ"כ קצר בספרות שאינה חז"ל

שכן היה ע"פ כמה שנים אך בחז"ל כיון שהיו כולם גדולי תורה ומתו ע"פ תקופה א' אף שלקחה כמה שנים היה בזה ענין
 
במשנ"ב כתב טעם לאיסור עשית מלאכה בספירת העומר בלילות משום שהובאו לקבורה אחר השקיעה
ואי מתו בשנה אחת נמצא שכל לילה הבאו לקבורה 800 איש וזה בדר"כ לוקח יותר מלילה אחד [אא"כ נימא שלכל אחד היה ח"ק נפרד]
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון