בהר - האם יש תוספת יובל לפניה | ויקרא| דף 3 | פורום אוצר התורה בהר - האם יש תוספת יובל לפניה | ויקרא| דף 3 | פורום אוצר התורה
גם נפק"מ להסוברים שאין איסור לעשות פעולה בשביעית שתועיל רק לשמינית,
הנה נפק"מ זו היא לא רק לשיטת החזו"א (שביעית סי' יז סקכ"ה) לדעת הרמב"ם ותוס' שאין איסור מדאו' אם גוי עובד בשדה של יהודי בשביעית,
אלא גם לד' תוס' ר' אלחנן והריטב"א שנראה מדבריהם שאסור, עי' חו"ב (ע"ז טו, ב), והביא גם מהמהרש"ל (ב"מ צ, א) כן,
וכ' החו"ב שלפי"ז יתכן שאסור לפתוח ברז מים בערב שביעית שתתמלא השדה כל השנה, ואם כן לכאורה גם ללא דין תוספת יהיה אסור.
אכן ודאי אי"ז בכל מקום, ולמשל בזומר אם זמר סמוך לשביעית, אין חיוב לעקור בשביעית, אפי' שמחמת הזמירה נוסף צמיחה כעת,
ורק כשהקרקע מקבלת את הפעולה בשביעית - אז אסור.
מיהו יתכן שזרע ערב שביעית, והשריש בשביעית - כן יהיה אסור,
ולפי"ז במקרה הנ"ל לא יהיה נפק"מ.
 
לא למדו זאת ב'קל וחומר'
אלא ב'מה מצינו'? כ''ש שיש להקשות
ופירכא, אינו תלוי בקדושה,
מדוע?
כיון שקדוש תופס דמיו
וא"כ אף אם אין יובל חמור משביעית איכא למיפרך הכי.
איך?
 
אלא ב'מה מצינו'? כ''ש שיש להקשות
נלמד, כי חז"ל הבינו שדין הפירות שווה בשביעית ליובל. ולא כילפותא מזה לזה.
פשוט.
גם אם אין קדושת היובל חמורה, אכתי איכא למיפרך מה ליובל שכן נוהג בו שילוח עבדים וחזרת קרקעות, תאמר בשביעית
אלא שאינו נלמד בדרך זו, ולכך לא הופרך.
 
כמדו' שגם בכה"ג איכא למיפרך.
אם אינו גורם חומרא לעיקר היובל ליכא למיפרך
ומלבד זאת, הרי לא הזכירו זאת בשום מקום.
מה אתה בא להוכיח, שיש עוד מידות שהתורה נדרשת בהן???
גם את זה חז''ל לא הזכירו בשום מקום...
 
נלמד, כי חז"ל הבינו שדין הפירות שווה בשביעית ליובל. ולא כילפותא מזה לזה.
רמב"ם שמיטה ויובל י, טו
דין היובל בשביתת הארץ ודין השמטה אחד הוא לכל דבר, כל שאסור בשביעית מעבודת הארץ אסור בשנת יובל, וכל שמותר בשביעית מותר ביובל, ומלאכות שלוקין עליהן בשביעית לוקין עליהן ביובל, ודין פירות שנת יובל באכילה ובמכירה ובביעור כדין פירות שביעית לכל דבר.
וראה שם בנו"כ.
 
רמב"ם שמיטה ויובל י, טו
דין היובל בשביתת הארץ ודין השמטה אחד הוא לכל דבר, כל שאסור בשביעית מעבודת הארץ אסור בשנת יובל, וכל שמותר בשביעית מותר ביובל, ומלאכות שלוקין עליהן בשביעית לוקין עליהן ביובל, ודין פירות שנת יובל באכילה ובמכירה ובביעור כדין פירות שביעית לכל דבר.
וראה שם בנו"כ.
אבל אין שום הכרח שזה לא ב'מה מצינו'
 
ומצאתי
תורת הארץ חלק א פרק ז
א) וכן מבואר בתו"כ שם דילפינן מהא דכתיב כי יובל היא קודש מה קודש תופס את דמיו אף שביעית תופס את דמי' הרי דאף דזה כתיב גבי יובל מ"מ ילפינן מזה לשביעית וכ"כ הק"א שם שביעית ויובל חדא נינהו כמ"ש בפסקא שקודם זה כשם שנאמר בשביעית כך נאמר ביובל עכ"ל וא"כ נראה דלכל הדברים ילפינן שביעית ויובל זמ"ז כיון דחדא נינהו וכן מבואר מהא דכתב הרמב"ם שם הל' ט"ז יתירה שביעית על היובל שהשביעית משמטת כספים ולא יובל ויותר יובל על השביעית שהיובל מוציא עבדים ומשמט קרקע והביא הרדב"ז שם דבתו"כ ילפינן זה מקרא יתירה דממעט יובל משמיטת כספים וכן ילפינן מקרא למעט שביעית שאינה מוציאה עבדים הא לא"ה היינו למדין בק"ו שיובל יהי' משמיט כספים וכן בשביעית שתהי' מוציאה עבדים עיין שם וא"כ בכל הדברים שאין לנו מיעוט שוה יובל ושביעית:
[קונטרס אחרון. מ"ש דשביעית ילפינן מיובל. עיין ברש"י סוכה (מ' ע"ב) ד"ה בשנת היובל שכתב שביעית ויובל חדא היא והסמ"ג במצות עשה קמ"ז קמ"ח כתב ע"ז דילפינן מקודש דשביעית תופס את דמיו אף על גב דהאי דכתיב ולא בשביעית הא מני רבנן הוא נוהג אלא א"כ יהא עמו שביעית ואחרי שיובל תלוי בשביעית חשבינן לי' לקודש דכתיב גבי יובל כאלו כתיב בשביעית וכ"כ בספר יראים עמוד זרעים מצוה קפ"ו]:​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כתב בית שמואל סימן כא ס"ק ב' "והרהור אפילו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון