תפילה מול בטחון | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2 | פורום אוצר התורה תפילה מול בטחון | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2 | פורום אוצר התורה
אז עכשיו אתה אומר משהו אחר, וזה כעין מה שכתבתי למעלה
לא שיניתי לרגע ממה שאמרתי.

א. תפילה היא דרך לקבל מהבורא הכל. בין לטוב ובין להפך.
המתפלל על טוב, יקבל טוב וכן להפך.
ב. אם רע לנו ח"ו, גם אם מגיע לנו טוב, יתכן שהוא לא יגיע ללא תפילה,
לכן אין מקום לשאלה - למה מתפללים על טוב אף שהבורא עושה רק טוב.
 
עצם עניין תפילה אינו כ"כ שייך לטוב ולרע.
כידוע כשהפסוק אומר ואדם אין לעבוד את האדמה היינו להתפלל על הגשם.
התפילה היא הדרך האמיתית לקבל את כל השפע, בין אם זה טוב ובין אם זה רע.
ויש פעמים שמגיע לאדם אבל לא יקבל בלי תפילה כמו בקריעת ים סוף שלא נענו עד שצעקו.

מה שמפריע לי, הוא שא"כ בלא תפילה, נמצא שמקבל רע - משום שלא התפלל. אז זה לא טוב. א"כ לא כ"מ שעושה הקב"ה הוא טוב. וח"ו לומר כן.
 
לא שיניתי לרגע ממה שאמרתי.

א. תפילה היא דרך לקבל מהבורא הכל. בין לטוב ובין להפך.
המתפלל על טוב, יקבל טוב וכן להפך.
ב. אם רע לנו ח"ו, גם אם מגיע לנו טוב, יתכן שהוא לא יגיע ללא תפילה,
לכן אין מקום לשאלה - למה מתפללים על טוב אף שהבורא עושה רק טוב.
המתפלל לדבר שנראה לו טוב, ובאמת הוא רע מאוד, האם בשביל התפילה יקבל הרע?
 
המתפלל לדבר שנראה לו טוב, ובאמת הוא רע מאוד, האם בשביל התפילה יקבל הרע?
בהחלט.
וזה טוב לו ולכן זה נחשב לטוב.
עי' מעשה בחסיד הידוע...
מה שמפריע לי, הוא שא"כ בלא תפילה, נמצא שמקבל רע - משום שלא התפלל. אז זה לא טוב. א"כ לא כ"מ שעושה הקב"ה הוא טוב. וח"ו לומר כן.
א. לא חייב להיות שמי שלא מקבל טוב מקבל רע. יתכן שלא מקבל מאום.
 
מה שמפריע לי, הוא שא"כ בלא תפילה, נמצא שמקבל רע - משום שלא התפלל. אז זה לא טוב. א"כ לא כ"מ שעושה הקב"ה הוא טוב. וח"ו לומר כן.
כי מגיע לו רע על חטאו, וממילא הוא טוב לו למרק חטאו,
אלא שאם היה מתפלל היה יכול לזכות למירוק חטאו בלא רע
 
כי מגיע לו רע על חטאו, וממילא הוא טוב לו למרק חטאו,
אלא שאם היה מתפלל היה יכול לזכות למירוק חטאו בלא רע
וזה דומה למה שכתבתי לעיל:
ולמשל, אדם שהמירו לו גזר דין מות, במאסר עולם - אמנם זה שהמירו אותו זה טוב, אבל עצם המאסר רע
 
לישב במאסר הוא דבר רע - אע"פ שמות הוא גרוע יותר
זה לא ממש דומה, כי כאן הרי פשיטא שאין האמונה שלא יגיע לו שום דבר המוגדר 'רע', אלא שגם אם יגיע לו דבר המוגדר רע - הרי הוא לטובתו, דהיינו למירוק חטאו
 
זה לא ממש דומה, כי כאן הרי פשיטא שאין האמונה שלא יגיע לו שום דבר המוגדר 'רע', אלא שגם אם יגיע לו דבר המוגדר רע - הרי הוא לטובתו, דהיינו למירוק חטאו
א"כ מהו האמונה? שאין הקב"ה נותן רע לשם רע? אתמהה
 
לא לקבל מאום - הכוונה לקבל רע
שאין הקב"ה עושה רע לשם רע זה רבותא?
השאלה על מה אתה מתבסס בכך שאתה אומר שאין רע.
כבר הבאתי פסוק בישעיה "יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע"
פירוש הפסוק בפשטות הוא שיש רע שבא לטובת האדם ולכן על אף שבעצמותו הוא רע, עשייתו לאדם היא לא רע.

התחלת את האשכול עם השאלה מה מקומה של התפילה בייחס לביטחון שאין רע.
והתשובה לזה היא שרע וטוב לא נמדד במה שאתה מכנה רע וטוב אלא במה שבאמת טוב לך ואת זה רק הבורא יודע (ומהסבות שפרטתי לעיל).
אבל אנו מבקשים על טוב שגם נרגיש עד כמה הוא טוב.
אדם שלא מקבל שידוך, יתכן שזה כי נגזר עליו לחכות לפרי בטן כמה שנים, והסבל הזה קל יותר מהסבל הזה, ועל האדם להתפלל שסיבת הגזירה על פרי בטן תתבטל.
אדם שלא זוכה לפרי בטן, יתכן שזה למרק עוונותיו וא"כ זה לטובתו. אבל אנו מתפללים שהבורא ימחל על העוון גם בלי המירוק הזה.
אדם שחלה ונוטה למות, יתכן שהבורא רוצה שהוא יתפלל אליו על זה, וא"כ זה לטובתו. ולכן יש לאדם להתפלל כדי לקבל השפע.
 

הודעות מומלצות

האם מותר להשאר בל"ג בעומר במירון יותר מ5 שעות...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון