עישון סיגריות בזמן הזה | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 עישון סיגריות בזמן הזה | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
אם תשלם על משהו פי כמה וכמה משוויו, למה שזה לא יהיה איסור בל תשחית אם אתה עושה כן מדעת?
לא השחתתי דבר, השתמשתי בו להנאתי
ההנאה שלו זה לא נקרא השווי האמיתי.
השווי האמיתי זה המחיר המקובל, כמובן ללא מיסים מופרזים.
גם לדלק יש מיסים מופרזים, הא ותול"מ
ברגע שזה הופך להיות המחיר, זה השווי.
והגע עצמך, המזיק או הגונב סיגריות כמה יתחייב לשלם?
 
לא השחתתי דבר, השתמשתי בו להנאתי
זה הנקודה.
הכסף ששילמת לחינם, זה השחתה לכל דבר.
גם לדלק יש מיסים מופרזים, הא ותול"מ
ברגע שזה הופך להיות המחיר, זה השווי.
והגע עצמך, המזיק או הגונב סיגריות כמה יתחייב לשלם?
בדרך כלל אתה צודק, אבל לא במיסים.
המס לא מעלה את השווי של החפץ.

ויש לחלק בין דלק לסיגריות, שדלק חייבים לקנות כי אחרת איך יסע, מה שאין כן סיגריות שמי שלא התחיל אין לו שום צורך בזה.
 
(בל"נ בפעם האחרונה, שמא מן הראוי לעבור להו"פ)
הכסף ששילמת לחינם, זה השחתה לכל דבר.
לא שילמתי לחינם, שילמתי לצורך הדבר שיהנה אותי
בדרך כלל אתה צודק, אבל לא במיסים.
המס לא מעלה את השווי של החפץ.
מר לא השיב, המזיק או הגונב ישלם רק כפי המחיר לא כולל המסים? אתמהה.
ויש לחלק בין דלק לסיגריות, שדלק חייבים לקנות כי אחרת איך ייסע, מה שאין כן סיגריות שמי שלא התחיל אין לו שום צורך בזה.
שוב, טענה זו אינה תקפה הלכתית, מותר לאדם ליצור לעצמו צרכים
 
זה הנקודה.
הכסף ששילמת לחינם, זה השחתה לכל דבר.

בדרך כלל אתה צודק, אבל לא במיסים.
המס לא מעלה את השווי של החפץ.

ויש לחלק בין דלק לסיגריות, שדלק חייבים לקנות כי אחרת איך יסע, מה שאין כן סיגריות שמי שלא התחיל אין לו שום צורך בזה.
תוכ"ד כתיבת ההודעה הקודמת נתעוררתי, שלטענות מר בנוגע ל'בל תשחית' הם שייכים לא רק במי שלא התחיל.
 
לא שילמתי לחינם, שילמתי לצורך הדבר שיהנה אותי
אבל יכולת לקנות אותו במחיר מוזל כמה וכמה.
מר לא השיב, המזיק או הגונב ישלם רק כפי המחיר לא כולל המסים? אתמהה.
הוא ישלם כולל המיסים, אבל לא בגלל שזה השווי האמיתי, אלא בגלל שזה המחיר של קופסה חדשה.
שוב, טענה זו אינה תקפה הלכתית, מותר לאדם ליצור לעצמו צרכים
מותר לייצר את הצרכים, אבל אם סיפוקם דורש להשחית ממון הרי זה בל תשחית.
תוכ"ד כתיבת ההודעה הקודמת נתעוררתי, שלטענות מר בנוגע ל'בל תשחית' הם שייכים לא רק במי שלא התחיל.
אכן, אלא שכתבתי לדון לעיל שפטורים מדין אונס.
 
הוא ישלם כולל המיסים, אבל לא בגלל שזה השווי האמיתי, אלא בגלל שזה המחיר של קופסה חדשה.
מזיק משלם את השווי, ולא קופסה חדשה
אבל יכולת לקנות אותו במחיר מוזל כמה וכמה.
לא יכולתי.
וגם אם יכולתי במקום אחר, מעולם לא שמענו שמחוייב מדין בל תשחית ללכת בכל פעם לחנות הכי זולה
 
השווי של קופסה חדשה.
לא השווי האמיתי.
וגם אם יכולתי במקום אחר, מעולם לא שמענו שמחוייב מדין בל תשחית ללכת בכל פעם לחנות הכי זולה
נכון, אבל מחויב מדין בל תשחית לא ללכת דווקא לחנות הכי יקרה.
כן נראה לענ"ד.

אסכם את הדיון:
אני טוען שיש בל תשחית על כסף.
מר טוען שכל עוד הוא נהנה מהכסף אין זה בל תשחית, אפילו שאין יחס בין המחיר להנאה.
אני צודק?
אם כן, הבה נישאר חלוקים.
 
ראיתי פעם בעלון בית מרן הרב יצחק יוסף שדן האם המעשנים מותרים לעדות מחמת איסור של ונשמרתם
והסיק שכיוון שרוב המעשנים לא חולים ואולי רק רוב החולים מעשנים אינם פסולים מכיוון שאינם עוברים בזה על איסור
ואם נקבל את זה ונשמרתם לא יהיה ואולי גם בל תשחית יצא שלא
ובלי זה בל תשחית לא נראה זה עניין של רווח והפסד ולא לשרוף כסף
 
בשו"ת משנה הלכות ח"ט תשו' קסא האריך להתיר אף שידוע שמזיק
זה מלפני יותר מ45 שנה, בהקשר של מדע זה לא נחשב זמנינו, מעניין אם יש תשובה כתובה עכשווית שמתירה את זה.
אני מצרף פה תשובה מתשובות והנהגות, שם אפשר לראות את זה ברור - בחלק א' הוא עדיין לא אוסר ממש, בחלק הוא ג' כותב שזה אסור אבל הוא מפחד עדיין לכתוב את זה, ובחלק ד' הוא כבר ממש אוסר.
 

קבצים מצורפים

ר מאיר שליט"א ידוע שה"כחא דהיתרא" שלו הוא מהגדולים בדור
ממש לא.
הוא פוסק בדיוק כפי ההלכה, ויש הרבה דברים שהוא מחמיר יותר משאר פוסקים.
(הייתי חייב להעמיד דברים על דיוקם. אם יש לך הוכחות או הערות - תפתח על זה אשכול חדש, ונא לא להגיב על זה כאן).
 

הודעות מומלצות

כדי להבין מה היא 'נשיאה בעול עם השני', נביא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון