עישון סיגריות בזמן הזה | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3 עישון סיגריות בזמן הזה | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3
ר מאיר שליט"א ידוע שה"כחא דהיתרא" שלו הוא מהגדולים בדור
ולכן זה לא פסק???

הגאון ר' מנדל אטיק זצ"ל והגאון ר' שריה דבילצקי זצ"ל על אף היותם מעשנים בעצמם החזיקו שאסור להתחיל.
 
בת"ב אין לעשן בפומבי.
ללעוס מסטיק שאין בו שום טעם של מתיקות בתענית ציבור מותר, חוץ מת"ב. אבל מסטיק שיש בו ציפוי של מתיקות אסור ללעוס אותו בתעניות ציבור.


עישון סיגריות למי שרגיל בו, מעיקר הדין מותר בכל תעניות ציבור.
שמעתי מהג"ר אריאב עוזר : "לעשן אסור כל השנה בלי צל של ספק" או ביטוי דומה של ודאות מוחלטת.
 
הגאון הגדול רבי אשר וייס שליט"א שאמר בשיעור לפרשת כי תצא תשס"ז כי בעיניו המעשן סיגריות הרי הוא כאוכל נבילות וטריפות… הואיל וחמירא סכנתא מאיסורא והיום אין ספק שהעישון הורג בני אדם".

וכן כתב הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בשו"ת תשובות והנהגות חלק ד' סימן קט"ו בזה"ל: "קבלתי מכתבו שמבקש ממני לחתום על איסור עישון ביום טוב… גם בחול יש איסור גמור שעובר על לאוין ומסכן עצמו משום תאותו וכמ"ש, ואין להגביל האיסור ליום טוב".
 
רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל בקובץ בית הלל, גליון ל"ט עמ' כ"א בשם הרב מרדכי הלפרין, שם נכתב בזה"ל:

"דאם המעשן יודע שהעישון מקצר את החיים, ושקיצור חיים הוא איסור דאורייתא של מאבד עצמו לדעת, ושעל עוון זה חייבים מיתה בידי שמים, אסור לו להעיד, ועדותו פסולה".

בספר אור לציון חכמה ומוסר עמוד רכ"א כתב מרן רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל בזה"ל: "צריך שידע שגם אם אין איסור ודאי בעישון מכל מקום ספיקא דאורייתא ודאי איכא".
 
הגאון הגדול רבי אשר וייס שליט"א שאמר בשיעור לפרשת כי תצא תשס"ז כי בעיניו המעשן סיגריות הרי הוא כאוכל נבילות וטריפות… הואיל וחמירא סכנתא מאיסורא והיום אין ספק שהעישון הורג בני אדם".

וכן כתב הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בשו"ת תשובות והנהגות חלק ד' סימן קט"ו בזה"ל: "קבלתי מכתבו שמבקש ממני לחתום על איסור עישון ביום טוב… גם בחול יש איסור גמור שעובר על לאוין ומסכן עצמו משום תאותו וכמ"ש, ואין להגביל האיסור ליום טוב".
הגרמ"ש הביא שהחזו"א אמר לו שעובר נמי על השמר לך פן תשכח, כיון שגורם לשכחה
 
האם לדעת חברי הפורום יש סבה שדווקא בציבור שלנו תופעת העישון כה רווחת בניגוד לציבור הדת"ל בו התופעה כמעט לא קיימת (מבדיקה : אין בישיבות שם עישון כמעט באופן מוחלט). האם זה רק עניין תרבותי או שיש דברים בגו גם מצד ההשקפה התורנית?
 
האם לדעת חברי הפורום יש סבה שדווקא בציבור שלנו תופעת העישון כה רווחת בניגוד לציבור הדת"ל בו התופעה כמעט לא קיימת (מבדיקה : אין בישיבות שם עישון כמעט באופן מוחלט). האם זה רק עניין תרבותי או שיש דברים בגו גם מצד ההשקפה התורנית?
קרוב לודאי שזה ענין תרבותי,
כי בהשקפה תורנית - היה צריך להיות להם הרבה מאוד דברים נוספים להזהר בהם,
(ודאי שיתלו א"ז בחובת בריאות הגוף, גם התעמלות וריצות ומשקולות הם תולים בבריאות הגוף, אבל בדורינו זה כמו שמציירים בול ואח"כ תוקעים את החץ איפה שנוח, ויש בזה הרבה להאריך ונצרך לאשכול אחר),
 
האם לדעת חברי הפורום יש סבה שדווקא בציבור שלנו תופעת העישון כה רווחת בניגוד לציבור הדת"ל בו התופעה כמעט לא קיימת (מבדיקה : אין בישיבות שם עישון כמעט באופן מוחלט). האם זה רק עניין תרבותי או שיש דברים בגו גם מצד ההשקפה התורנית?
כל נער בגיל ההתבגרות צריך משהו להתפרק בו.
במגזר שלנו זה מתבטא בגדול בעישון.
אצל המגזר הדת"ל זה מתבטא בדברים אחרים גרועים יותר.
ולכן צריך לשמוח שזה המצב.
 
שמעתי לאחרונה שבפסקי תשובות כתב ששאל סוכני ביטוח [חיים] ואמרו לו שמי שמעשן סיגריה אחת ליום לא צריך לשלם יותר כסף על הביטוח, אך מי שמעשן יותר מאחת ליום התעריף משתנה, ולפ"ז הסיק שם שבסיגריה אחת ליום אין סכנה.
 
כל נער בגיל ההתבגרות צריך משהו להתפרק בו.
במגזר שלנו זה מתבטא בגדול בעישון.
אצל המגזר הדת"ל זה מתבטא בדברים אחרים גרועים יותר.
ולכן צריך לשמוח שזה המצב.
דבריך נכונים לכאורה, אך בעיון קל מתברר כי אף בציבור הדת"ל השמרן יותר, אין עישון סיגריות. גם יש להעיר על כך שבחורים מהמגזר הליטאי כבר בגיל צעיר מרשים לעצמם לעשן סיגריות (בעיקר חשמליות אמנם) הדבר טעון בירור. בהקשר של ה"להתפרק", כי מדוע א"כ בציבור החסידי בגילאים הצעירים (14,15,16) אין הדבר מצוי?
 
דבריך נכונים לכאורה, אך בעיון קל מתברר כי אף בציבור הדת"ל השמרן יותר, אין עישון סיגריות. גם יש להעיר על כך שבחורים מהמגזר הליטאי כבר בגיל צעיר מרשים לעצמם לעשן סיגריות (בעיקר חשמליות אמנם) הדבר טעון בירור. בהקשר של ה"להתפרק", כי מדוע א"כ בציבור החסידי בגילאים הצעירים (14,15,16) אין הדבר מצוי?
פשוט כי חסידים יותר חיים בצמצום מהנושא הזה וב' כל אצל ליטאים יש רמ''ים שמעשנים וזה מודל לחיקוי ולא נוגד את אווירת הבן תיירה
 
תעיינו בספר חזון עובדיה יום טוב, וגם בחזון עובדיה ארבע תעניות, ותמצאו את מבוקשכם שאסר באיסור מוחלט את העישון הסיגריות בלי יוצא מן הכלל, תודה רבה ולילה טוב.
 
וראה את הערת הרבי מליובאוויטש בזה:
(מורה לדור נבוך ג עמ' 18)
 

קבצים מצורפים

  • 26939_18.png
    26939_18.png
    200 KB · צפיות: 7
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
פשוט כי חסידים יותר חיים בצמצום מהנושא הזה וב' כל אצל ליטאים יש רמ''ים שמעשנים וזה מודל לחיקוי ולא נוגד את אווירת הבן תיירה
גם בחסידים מצויים מעשנים רבים. [עי' ערך לעלוב] נדמה לי כי הסיבה היא ה"פורקן" הידוע של הבחורים הליטאים בני ימינו, שאמנם מסוגלים לשבת "סדר מוסר" שלם, ב"חיל וברעדה", בעוד שמחשבותיהם נמצאים בכלל ב"ים" ובבין הזמנים (חופש..)". איני בא להכליל את כל הציבור הליטאי, בור שישנם צולי"ם, אך אלה מעצבנים יותר מן ה"חניוק" החסידי. כי בעוד הנך מלגלג על ה"חניוק", הוא בסה"כ משעשע אותך, אך לא מזיק לפחות, שונה הוא ה"צו"ל", שיכול גם להסתובב סביבך יום שלם, ולשאול אותך "אתה בטוח שאני לא חייב לך כסף, תבדוק שוב פעם אולי לא שילמתי לך בכלל", וזה עוד הדברים המשעשעים עוד. יש כאלה צולי"ם שעושים "דינים" על הכשרות וסוחפים את כל המשפחה לאווירה טעונה. אמנם לא כל הצולי"ם הם כאלה, כוונתי על הצולי"ם שהם בטִבעם כפייתיים, ובמקום לטפל בעצמם, הם בטוחים שהם גדולי הדור או לחילופין הצדיקים שמחזיקים את העולם, בעוד שמדובר בהפרעה נפשית בסיסית הטעונה טיפול מיידי.
 
פשוט כי חסידים יותר חיים בצמצום מהנושא הזה וב' כל אצל ליטאים יש רמ''ים שמעשנים וזה מודל לחיקוי ולא נוגד את אווירת הבן תיירה
השאלה היא על עצם זה שיש רמים שמעשנים, למה כך התקבע בציבור הליטאי יותר מאחרים? למה בציבור הדת"ל אין עישון כמעט באופן מוחלט - בדורות קודמים עישנו רבים מכל המגזרים ואעפ"כ אצל חלק מהמגזרים היום זה כבר לא שייך ואצל אחרים זה מושרש חזק.
 
השאלה היא על עצם זה שיש רמים שמעשנים, למה כך התקבע בציבור הליטאי יותר מאחרים? למה בציבור הדת"ל אין עישון כמעט באופן מוחלט - בדורות קודמים עישנו רבים מכל המגזרים ואעפ"כ אצל חלק מהמגזרים היום זה כבר לא שייך ואצל אחרים זה מושרש חזק.
בפשטות זה עניין של תרבות וכפי שכבר דובר.
 

הודעות מומלצות

בבתי כנסיות חסידיים רבים מי שאינו חסיד, ואין...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון