עישון סיגריות בזמן הזה | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 עישון סיגריות בזמן הזה | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
אם תשלם על משהו פי כמה וכמה משוויו, למה שזה לא יהיה איסור בל תשחית אם אתה עושה כן מדעת?
לא השחתתי דבר, השתמשתי בו להנאתי
ההנאה שלו זה לא נקרא השווי האמיתי.
השווי האמיתי זה המחיר המקובל, כמובן ללא מיסים מופרזים.
גם לדלק יש מיסים מופרזים, הא ותול"מ
ברגע שזה הופך להיות המחיר, זה השווי.
והגע עצמך, המזיק או הגונב סיגריות כמה יתחייב לשלם?
 
לא השחתתי דבר, השתמשתי בו להנאתי
זה הנקודה.
הכסף ששילמת לחינם, זה השחתה לכל דבר.
גם לדלק יש מיסים מופרזים, הא ותול"מ
ברגע שזה הופך להיות המחיר, זה השווי.
והגע עצמך, המזיק או הגונב סיגריות כמה יתחייב לשלם?
בדרך כלל אתה צודק, אבל לא במיסים.
המס לא מעלה את השווי של החפץ.

ויש לחלק בין דלק לסיגריות, שדלק חייבים לקנות כי אחרת איך יסע, מה שאין כן סיגריות שמי שלא התחיל אין לו שום צורך בזה.
 
(בל"נ בפעם האחרונה, שמא מן הראוי לעבור להו"פ)
הכסף ששילמת לחינם, זה השחתה לכל דבר.
לא שילמתי לחינם, שילמתי לצורך הדבר שיהנה אותי
בדרך כלל אתה צודק, אבל לא במיסים.
המס לא מעלה את השווי של החפץ.
מר לא השיב, המזיק או הגונב ישלם רק כפי המחיר לא כולל המסים? אתמהה.
ויש לחלק בין דלק לסיגריות, שדלק חייבים לקנות כי אחרת איך ייסע, מה שאין כן סיגריות שמי שלא התחיל אין לו שום צורך בזה.
שוב, טענה זו אינה תקפה הלכתית, מותר לאדם ליצור לעצמו צרכים
 
זה הנקודה.
הכסף ששילמת לחינם, זה השחתה לכל דבר.

בדרך כלל אתה צודק, אבל לא במיסים.
המס לא מעלה את השווי של החפץ.

ויש לחלק בין דלק לסיגריות, שדלק חייבים לקנות כי אחרת איך יסע, מה שאין כן סיגריות שמי שלא התחיל אין לו שום צורך בזה.
תוכ"ד כתיבת ההודעה הקודמת נתעוררתי, שלטענות מר בנוגע ל'בל תשחית' הם שייכים לא רק במי שלא התחיל.
 
לא שילמתי לחינם, שילמתי לצורך הדבר שיהנה אותי
אבל יכולת לקנות אותו במחיר מוזל כמה וכמה.
מר לא השיב, המזיק או הגונב ישלם רק כפי המחיר לא כולל המסים? אתמהה.
הוא ישלם כולל המיסים, אבל לא בגלל שזה השווי האמיתי, אלא בגלל שזה המחיר של קופסה חדשה.
שוב, טענה זו אינה תקפה הלכתית, מותר לאדם ליצור לעצמו צרכים
מותר לייצר את הצרכים, אבל אם סיפוקם דורש להשחית ממון הרי זה בל תשחית.
תוכ"ד כתיבת ההודעה הקודמת נתעוררתי, שלטענות מר בנוגע ל'בל תשחית' הם שייכים לא רק במי שלא התחיל.
אכן, אלא שכתבתי לדון לעיל שפטורים מדין אונס.
 
הוא ישלם כולל המיסים, אבל לא בגלל שזה השווי האמיתי, אלא בגלל שזה המחיר של קופסה חדשה.
מזיק משלם את השווי, ולא קופסה חדשה
אבל יכולת לקנות אותו במחיר מוזל כמה וכמה.
לא יכולתי.
וגם אם יכולתי במקום אחר, מעולם לא שמענו שמחוייב מדין בל תשחית ללכת בכל פעם לחנות הכי זולה
 
השווי של קופסה חדשה.
לא השווי האמיתי.
וגם אם יכולתי במקום אחר, מעולם לא שמענו שמחוייב מדין בל תשחית ללכת בכל פעם לחנות הכי זולה
נכון, אבל מחויב מדין בל תשחית לא ללכת דווקא לחנות הכי יקרה.
כן נראה לענ"ד.

אסכם את הדיון:
אני טוען שיש בל תשחית על כסף.
מר טוען שכל עוד הוא נהנה מהכסף אין זה בל תשחית, אפילו שאין יחס בין המחיר להנאה.
אני צודק?
אם כן, הבה נישאר חלוקים.
 
ראיתי פעם בעלון בית מרן הרב יצחק יוסף שדן האם המעשנים מותרים לעדות מחמת איסור של ונשמרתם
והסיק שכיוון שרוב המעשנים לא חולים ואולי רק רוב החולים מעשנים אינם פסולים מכיוון שאינם עוברים בזה על איסור
ואם נקבל את זה ונשמרתם לא יהיה ואולי גם בל תשחית יצא שלא
ובלי זה בל תשחית לא נראה זה עניין של רווח והפסד ולא לשרוף כסף
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

נחלקו הט"ז והמג"א שכח על הניסים בברכת המזון...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון