מנהגים - ביהדות לא מעגלים פינות! - לוחות הברית | הלכה ומנהג| דף 2 מנהגים - ביהדות לא מעגלים פינות! - לוחות הברית | הלכה ומנהג| דף 2
כשילד הולך לתלמוד תורה שהלוגו שלו לוחות עגולות, וכשהוא מגיע עם אבא לבית הכנסת - על הפרוכת רקומים לוחות עגולות וכתובים עשרת הדברות, ולפני חג השבועות הוא מקבל כתר שעליו מצוייר הר סיני עם לוחות עגולות - כל עוד הוא לא ילמד את מסכת בבא בתרא (יד) או שיטה מקובצת בנדרים (לח) - אין שום סיבה שיחשוב לחלק בין הלוחות (המרובעות) שנתן משה רבינו ללוחות (העגולות) שנתן מכאלאנג'לו.
 
כשילד הולך לתלמוד תורה שהלוגו שלו לוחות עגולות, וכשהוא מגיע עם אבא לבית הכנסת - על הפרוכת רקומים לוחות עגולות וכתובים עשרת הדברות, ולפני חג השבועות הוא מקבל כתר שעליו מצוייר הר סיני עם לוחות עגולות - כל עוד הוא לא ילמד את מסכת בבא בתרא (יד) או שיטה מקובצת בנדרים (לח) - אין שום סיבה שיחשוב לחלק בין הלוחות (המרובעות) שנתן משה רבינו ללוחות (העגולות) שנתן מכאלאנג'לו.
לא הבנתי.
מה הבעיה בזה שילד חושב שהלוחות הם עגולים?
יש בזה נפקא מינה כל שהיא?
 
חשוב להבהיר שהנפק''מ עצומה. אנחנו משתדלים למעט עד כמה שאפשר השפעה חיצונית שלילית בגיל ינקות, היינו לא רק בדבר שנוגע לדין אלא בכלל בהשקפה יהודית שעליה כל פרט משפיע.
עיגול הלוחות שמגיע מאמונה טפלה נוצרית במקורו, הוא נגיעה שלילית ומשתדלים שלא להביא זאת במגע עם עולל שהרי הוא כשתיל רך ולכל נגיעה בו יש השפעה הרת גורל. לשם המחשה, הרי וודאי שלא נרצה שילדינו יראו את תרבות הנכר של אחינו הטועים.
 
נערך לאחרונה:
חשוב להבהיר שהנפק''מ עצומה. אנחנו משתדלים למעט עד כמה שאפשר השפעה חיצונית שלילית בגיל ינקות, היינו לא רק בדבר שנוגע לדין אלא בכלל בהשקפה יהודית שעליה כל פרט משפיע.
עיגול הלוחות שמגיע מאמונה טפלה נוצרית במקורו, הוא נגיעה שלילית ומשתדלים שלא להביא זאת במגע עם עולל שהרי הוא כשתיל רך ולכל נגיעה בו יש השפעה הרת גורל. לשם המחשה, הרי וודאי שלא נרצה שילדינו יראו את תרבות הנכר של אחינו הטועים.
אנחנו לא רוצים שילדינו יראו את תרבות ניכר, אמת,
אך להעמיק ולחקור בחלק מתרבות ישראל לברר היכן מקורו, וממיילא יש כאן השפעת תרבות ניכר,
נשמע לי רחוק מדאי ומיותר מדאי.
 
חשוב להבהיר שהנפק''מ עצומה. אנחנו משתדלים למעט עד כמה שאפשר השפעה חיצונית שלילית בגיל ינקות, היינו לא רק בדבר שנוגע לדין אלא בכלל בהשקפה יהודית שעליה כל פרט משפיע.
עיגול הלוחות שמגיע מאמונה טפלה נוצרית במקורו, הוא נגיעה שלילית ומשתדלים שלא להביא זאת במגע עם עולל שהרי הוא כשתיל רך ולכל נגיעה בו יש השפעה הרת גורל. לשם המחשה, הרי וודאי שלא נרצה שילדינו יראו את תרבות הנכר של אחינו הטועים.
אין לי שום בעיה שהילד שלי יחשוב שהלוחות היו משולשים או בכל צורה אחרת, כי אין שום נפקא מינה מה היתה צורת הלוחות - אלא רק תוכנן הוא זה שמשנה.
 
אא''כ הייתה זו תעמולה נוצרית שמטרתה הייתה לסלף את המציאות כדי לייצר נרטיב חדש.
לא שמענו על מישהו שיצא לתרבות רעה בגלל זה. גם לא ברור כמה בקרב המבוגרים מבינים מה בא לבטא העגול, וגם מי שמבין אין סיבה שזה יזיז לו משהו, אלא"כ זה לו הפעם הראשונה שהוא שומע שיש בעולם כאלה שלא מאמינים במה שהוא מאמין. בהלצה על זה נאמר לא להיות מרובע.
 
מה המקור לחלק בין לוחות ראשונות לשניות בצורתם ?
הירושלמי שאומר שאין מרובע בששת ימי בראשית והלוחות נבראו אז, וגם מנהג ישראל תורה.

וראה כאן עוד טעם למה לעשות עגולים כי אסור לעשות תבנית של הלוחות, כתוב שם גם בשם הסטייפלער שאין להרעיש ע"ז.
 
נערך לאחרונה:
חלק ממסע תעמולה של חב"ד ודוק.
וגם זה שהמנורה בבית המקדש היתה בצורה שפיצית ולא עגולה זה תעמולה של חב"ד?
מנורת הזהב – חבדפדיה
 
כל ילד חושב שלאברהם אבינו היה זקן ארוך יורד עפ"י מדותיו. מי גילה את זה? מי ראה אותו? האם גם על זה צריכים להתמקד וצריכים להוציא את זה מספרי הילדים?

עלינו לשמור את כל מצוות התורה וסייגי חז"ל ומנהגי ישראל. אין זמן ומקום בראש להתעסק עם דברים מבחוץ.
 
כל ילד חושב שלאברהם אבינו היה זקן ארוך יורד עפ"י מדותיו. מי גילה את זה? מי ראה אותו? האם גם על זה צריכים להתמקד וצריכים להוציא את זה מספרי הילדים?
ילד לא קובע ע"פ רזולציות נמוכות כמו שהצגת.

אבל אם זה היה יותר בולט, באופן עקבי וע"פ אגדה נוצרית (כמו כיפה אדומה) - אכן הייתי פועל כך.
 
[בלי קשר אמיתי לתגובות הקודמות] לעצם הנושא יש לציין דברי המקובלים (אני שמעתיו ממו"ר הגר"מ שפירא זללה"ה) שבעולם של היבשה אין "עגול" רק "מרובע", ורק בעולם של הים יש עגול, ויש להאריך בזה במקומו.
 
למאי נפק״מ אם אחנך את ילדיי שאדם הראשון אכל תפוח?
לא שמענו על מישהו שיצא לתרבות רעה בגלל זה. גם לא ברור כמה בקרב המבוגרים מבינים מה בא לבטא העגול, וגם מי שמבין אין סיבה שזה יזיז לו משהו, אלא"כ זה לו הפעם הראשונה שהוא שומע שיש בעולם כאלה שלא מאמינים במה שהוא מאמין. בהלצה על זה נאמר לא להיות מרובע.
 
ע״ד הצחות - ראה רמב״ם (פרה״מ עירובין פ״ד מ״ח):

״לפי שאי אפשר לעשות במלאכה מרובע בדיוק ולפיכך הודיע כי די לנו שיראה מרובע כפי היכולת האדם, כמו הלוחות המרובעות - שהכוונה בהם לריבוע כפי היכולת״.
 
מעניין לציין שבספר "שני לוחות הברית" מצויירים שני לוחות הברית מרובעים.

ולא חשש ל"מנהג ישראל תורה" לצייר את הלוחות עגולים ואת משה רבינו עם קרניים.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20250829-124300_Chrome.jpg
    Screenshot_20250829-124300_Chrome.jpg
    520.5 KB · צפיות: 4
חשש ל"מנהג ישראל תורה" לצייר את הלוחות עגולים ואת משה רבינו עם קרניים.
לא נראה לי שראיה מבעל דפוס היא ראיה (לי מספיק שכך אמר הרבי מליובאוויטש, אגב, לא מצאנו ע''ע אף אחד שחלק עליו בזה).
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אשכול נספח.
לאשכול המקורי. בקישור.
[URL...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון