הלכות שבת - דבר חשוב - בסיס | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה הלכות שבת - דבר חשוב - בסיס | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה

רבי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
267
תודות
681
נקודות
176
המ"ב מביא בסימן שט סעיף ד.
שמועיל לשים מערב שבת דבר חשוב יותר על המגש של הנרות שזה יועיל להוציא אותו מדין בסיס.
והוא מביא דוגמא של לחם.
ולכאורה הלחם הוא לא חשוב יותר מהפמוטות היקרים.
ואף שיש סברא שכל אשר לאיש יתן בעד נפשו, עדיין קשה להתגבר על השאלה של השווי.
אשמח להערות הלומדים.
 
ולכאורה הלחם הוא לא חשוב יותר מהפמוטות היקרים.
בל' ריב"ש מבו' דבעי' שיהא ההיתר חשוב מן האיסור, אך לד' הראב"ד בביאור סוגיא דמ"ז. לכאו' מוכח לא כן, וכן מבו' בחי' הר"ן שם דאף בשוין שרי, ובאו"ז נ' דסגי שיהא ההיתר חשוב ואינו בטל.
 
ולכאורה הלחם הוא לא חשוב יותר מהפמוטות היקרים.
לכאו' בזמנם לא היו נפוצים פמוטות יקרים בבתי האנשים.

ובר מן דין, לכאו' תלוי נידון זה אף בדין הפמוטות, מדוע הם מוקצה, וכמדו' שנחלקו בזה.
 
כפי שאני זוכר בעת לומדי את הדברים - דיברו ע"כ שמדובר בלחם אותו אמור לאכול בליל שבת,
וזה יותר יקר לו מהפמוטות,
אשמח אם מישהו יביא מקור כתוב לזה.
 
בל' ריב"ש מבו' דבעי' שיהא ההיתר חשוב מן האיסור, אך לד' הראב"ד בביאור סוגיא דמ"ז. לכאו' מוכח לא כן, וכן מבו' בחי' הר"ן שם דאף בשוין שרי, ובאו"ז נ' דסגי שיהא ההיתר חשוב ואינו בטל.
אני דיברתי לשיטת הריב"ש שאחריו נמשך המשנה ברורה.
 
ובכל אופן מה בחשיבות של הלחם מורידה מערך הפמוטות שזה מוציא אותו מתורת בסיס?
לכאורה הלחם הוא לא שווה ערך לפמוטות.
 
ואם הלחם הוא לא לצורך לחם משנה או לצורך סעודת הלילה אז המגש יהיה בסיס?
 
מדור המלקטים

מהו הגדר של חשיבות: לפי הדברים שצריכים לשבת, או לפי שוויותו וערכו.

לפי חשיבותו לצורך שבת.

עי' ח"א (כלל ס"ז סעי' ד') – "על פי הכללים המבוארים נתברר, שכשהדליקו מנורה על שלחן, אסור לטלטל השלחן, שהרי השלחן הוא בסיס למנורה ונרותיה, אם לא שיהיה מונח על השלחן בין השמשות לחם, דאז היו בסיס לאיסור והיתר וההיתר חשוב יותר מהאיסור שהרי צריך לסעודת שבת".

עי' מ"ב (סי' רע"ז ס"ק י"ח, שעה"צ ס"ק י"ז) – "ואם היה מונח על השלחן בין השמשות גם ככרות ושאר דברים שצריך לשבת (אחרונים)".

חזו"א (ארחות רבנו ח"א עמ' קי"ט אות פ', עמ' שפ"ג אות ס"ו) – "דהביאור שדבר ההיתר צריך להיות יותר חשוב מדבר האסור שתלוי החשיבות בזה שצריך את ההיתר להשתמשות בשבת זו וזה קובע את עדיפות חשיבותו ואף שהאיסור חשוב יותר מצד שוויו הכספי".

אג"מ (או"ח ח"ה סי' כ"ב ס"ק י"ז, טלטולי שבת אות ל"א) – "דבר החשוב לא דיינינן רק לפי שוויותו, דוודאי באופן דסידור וכסף יש לסידור חשיבות יותר מכסף. ואם יש לו משקפיים ומעות ע"ג בסיס, כיוון דצריך הוא למשקפיים מייד, הו"ל משקפיים כדבר חשוב לגבי מעות. ולא משנה כמה אלפי דולר מונחים כאן, כיוון דצריך עכשיו את המשקפיים יותר מהמעות. אכן אם יש לו עוד זוג משקפיים, ולא צריך משקפיים אלו כעת, חשיבי להו מעות כדבר החשוב. ואם היה לו כיכר והון רב על הבסיס, אזלינן בתר הכיכר כיוון דצריך להאי כיכר בשבת".

שבט הלוי (ח"ח סי' נ"ב, מ"ב למעשה ס"ק נ"ט) – "פשיטא דחשיבות נמדד בצורך, מה שהוא חשוב ונצרך אצלו עכשיו, וכן מצאתי בפמ"ג שם שהוסיף על מג"א, וז"ל כשההיתר חשוב יותר לדידי' עכשיו".

ששכ"ה (פרק כ' הע' ר"ג [דפו"ח, הע' רל"א]) – "נראה דאזלינן בתר חשיבותא בעיני הבעלים באותה השעה, וכמו שמצינו לגבי לחם שהוא חשוב יותר מן המנורה שעל השולחן, מכיון שצריך את הלחם לסעודת שבת, ח"א כלל ס"ז סי' ד', ועיין להלן הערה רט"ו [רמ"ג]. וא"כ מסתבר, דאם מונח על השולחן סכום כסף יחד עם דבר של היתר, ל"א שנלך אחרי כמות הכסף וערכו, אלא אמרינן, מה חשוב לאדם יותר באותה השעה. ואם כעת הדבר המותר חשוב לו יותר, אין השולחן נהפך לבסיס לדבר האסור, גם אם שווי הכסף הוא גדול. ועיין סי' רעז במ"ב ס"ק יח, דלשלהבת יש חשיבות ובעינן לבטל כנגדו, וצ"ל דחשיבותה היא בשימוש באור המאיר את החדר, ולכן בעינן חלות כנגד השלהבת, שבודאי מוטב שיהיה לו לחם לאכול, אפי' אם יצטרך לשבת בחושך".

הגרח"ק שליט"א (קונ' מצות השבת פרק ג' אות ד').

הל' מוקצה (ארטסקרול, סוף עמ' ס"ז, עי' פרק ז' הע' י"ט).

הגר"י ברקוביץ שליט"א (זרע שמואל הע' תט"ז, הע' תי"ט) – "אין הכל תלוי בהשוויות ממון לחוד, אלא גם צריך לחשוב מה שחשוב לך עכשיו. שאפשר שסעודת שבת עכשיו חשוב יותר מכסף וזהב. ולפיכך המנהג הוא להניח ע"ג שלחן חלות (מ"ב סקל"ג) או סידור (מרי"ב של' - שרוחניות), אף שבממון אין עליהם שוות יותר מהנרות של כסף".

תלוי בדעתו גבי בין השמשות: כגון שנשברו המשקפיים בשבת, ויש עוד משקפיים בתוך קופסה עם חפצי מוקצה – שערי מוקצה (עמ' רע"ז הע' קכ"א).



לפי חשיבותו בדרך כלל.

תורת שבת (סי' רע"ז ס"ק ח') – "דודאי שלא מחלקינן לענין דבר החשוב זה מזה בין צריך לו עתה או לא ...".

הגרשז"א זצ"ל (טלטולי שבת אות י"ד, שולחן שלמה ס"ק כ"ח.ג') – "אך יותר נראה כפשטות הדברים, שתלוי במקרה שצריך בעל כרחו לוותר על אחד מהם, אם היה בוחר בשלהבת או בשאר דברים".

הגריש"א זצ"ל (שלמי יהונתן ס"ק כ"ח אות ג' ד"ה אחר, ח"ג פרק ו' הע' ס"ו, אשרי האיש או"ח ח"ב פרק י"ז אות כ"ח) – "ביסוד הדבר מה נקרא 'חשוב', הנה, לעולם מה שקובע את החשיבות היינו לפי מה שחשוב בעיניו הדבר בדרך כלל, ולא לצורך השבת, או מה שחשוב לבעלים יותר אף ביום חול".

חוט שני (ס' דיני מוקצה אות נ' ערך 'נרות חנוכה' הע' א') – "שהולכים לפי השוויות הממונית".

הגר"א נבנצל שליט"א (ביצחק יקרא סי' רע"ט על מ"ב ס"ק י') – "החפץ החשוב יותר הוא זה שהיה מעדיף להשאירו אצלו במקרה שהיה מכרח לותר על אחד משני חפצים. והוא דבר המשתנה מאדם לאדם".

הגר"ע אויערבך שליט"א (קונ' מצות השבת פרק ג' אות ד').

עי' ארחות שבת (פרק י"ט סעי' רפ"ה) – "ויש שהורו שהדבר תלוי באם היה האדם צריך לוותר על אחד מאותם החפצים על איזה מהם היה מעדיף לוותר, דאותו חפץ שהיה מוותר עליו הוא הפחות חשוב מבין שניהם".



מראי מקומות – באר משה (ח"ח סי' ס"ז), שבט הקהתי (ח"ד סי' ק"ו), בירור הלכה (קמא סי' ש"י), שלמי יהונתן (ס"ק כ"ח, ח"ג סוף פרק ו'), שערי מוקצה (קונ' שבות עמירב בסיס כלל ט"ו), הלכה שלימה (מוקצה סי' נ"ב).

ערה"ש (סי' ש"ט סעי' י"ב) – "ולכן נלע"ד דהענין כן הוא דודאי אם בשעה אחת הונחו האיסור וההיתר על איזה מקום הוה זה המקום בסיס לדבר האסור ולדבר המותר דשניהם שולטים עליו בזמן אחד משא"כ אם ההיתר הונח עליו מכבר וסמוך לבין השמשות בא עליו האיסור הרי נתייחד הדבר לזמן כניסת השבת רק לדבר האסור דאל"כ גם בעיקר בסיס לדבר האסור מאי חזית לומר דההיתר נעשה בסיס להאיסור נימא להיפך דהאיסור נעשה בסיס לההיתר אלא ודאי דעיקר החשיבות הוא במי שמתעסקין בו סמוך לכניסת השבת ולפ"ז א"ש המנהג שלנו בהמפה דכיון דסמוך לבין השמשות מניחין על השלחן המפה והנרות הוה השלחן בסיס לדבר האסור ולדבר המותר וכן המפה אבל ביין שבחבית דהיין מכבר הוא בתוך החבית והאבן בא עליו סמוך לבין השמשות נעשו כולם בסיסין להאבן".
 
ואם הלחם הוא לא לצורך לחם משנה או לצורך סעודת הלילה אז המגש יהיה בסיס?
אג"מ (או"ח ח"ה סי' כ"ב ס"ק י"ז, טלטולי שבת אות ל"א) – "דבר החשוב לא דיינינן רק לפי שוויותו, דוודאי באופן דסידור וכסף יש לסידור חשיבות יותר מכסף. ואם יש לו משקפיים ומעות ע"ג בסיס, כיוון דצריך הוא למשקפיים מייד, הו"ל משקפיים כדבר חשוב לגבי מעות. ולא משנה כמה אלפי דולר מונחים כאן, כיוון דצריך עכשיו את המשקפיים יותר מהמעות. אכן אם יש לו עוד זוג משקפיים, ולא צריך משקפיים אלו כעת, חשיבי להו מעות כדבר החשוב. ואם היה לו כיכר והון רב על הבסיס, אזלינן בתר הכיכר כיוון דצריך להאי כיכר בשבת".
 

הודעות מומלצות

אמר ר' יהודה לא תהא מחיצה גדולה מן הכותל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון