אלול - אנחנו באמת כאלה רעים? | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה אלול - אנחנו באמת כאלה רעים? | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
555
תודות
1,261
נקודות
156
אתמול כשאמרתי את הסליחות, זה מאוד הציק לי, אנחנו אומרים, אשמנו בגדנו וכו'. כדלים ורשים וכו'.
אבל אני לא מצליח להתחבר לזה, כי אני לא חושב שאני כ"כ גרוע ושפל.

ושאלתי היא מה הפירוש בדברים הללו? האם הכוונה היא שבאופן יחסי אנחנו רשעים?
 
יש איזה סיפור שאני לא מצליח להזכר בפרטיות על ארבעת הפירושים ב'חטאתי' ואולי ישנו תח''י של מי מחו''ר הפורום
 
האם הכוונה היא שבאופן יחסי אנחנו רשעים?
כל אחד לפי איך שהוא מתחבר למילים,
ואני אנסה להסביר את דבריך מהזוית שלי,
שכל אחד הוא אשם קטן ובוגד קטן וכו' וכו' כלפי שמיא, וייתכן גם קצת בגשמיות,
ודורשים מאיתנו את השלמות, כי אם אין לנו מה לתקן - לא היינו נשלחים לעולם הזה.
 
אתמול כשאמרתי את הסליחות, זה מאוד הציק לי, אנחנו אומרים, אשמנו בגדנו וכו'. כדלים ורשים וכו'.
אבל אני לא מצליח להתחבר לזה, כי אני לא חושב שאני כ"כ גרוע ושפל.

ושאלתי היא מה הפירוש בדברים הללו? האם הכוונה היא שבאופן יחסי אנחנו רשעים?
אם יצדק מה יתן לך
כלומר שורת הדין אפי' בן אדם שניצל את המקסימום שהוא יכול
ורק עבירה קטנה הוא עבר
הוא בגדר דל ורש
באיזה זכות עשית עבירה?
באיזה ידים עשית את זה?
מה שהולכים אחרי רוב זה רק בהכרעה של המשפט
וכמובן רק בחסד ה'
כמו שאמרו שאלו לחכמה אמר נפש החוטאת תמות
אפי' בעבירה אחת
אבל אפי' לעבירה אחת אין זכות קיום
ואפי' שיש כנגדה המון המון המון מצוות
 
נערך לאחרונה:
אתמול כשאמרתי את הסליחות, זה מאוד הציק לי, אנחנו אומרים, אשמנו בגדנו וכו'. כדלים ורשים וכו'.
אבל אני לא מצליח להתחבר לזה, כי אני לא חושב שאני כ"כ גרוע ושפל.

ושאלתי היא מה הפירוש בדברים הללו? האם הכוונה היא שבאופן יחסי אנחנו רשעים?
במחילה, אבל השאלה לא מובנת לי כלל.

בשביל להיות אשם לא צריך להיות כ"כ גרוע ושפל,
אתה פשוט צריך להיות אחד שלפחות פעם אחת היה אשם בזה שהוא חטא והיצר התגבר עליו.

בשביל להיות בוגד אתה גם לא צריך להיות כזה גרוע ושפל,
רק פעם אחת לחטוא כנגד מי שבאותו זמן בדיוק נותן לך את החיות המאפשרת לך לחטוא נגדו.

חשוב באמת, האם היית עד כדי כך בסדר בשנה החולפת, שמגיע לך בזכות ולא בחסד, עוד שנה של חיים?
בשביל לא להתחבר לנאמר בסליחות צריך להיות כזה שבשנה האחרונה מעולם לא עבר על דין דרבנן!

האם מישהו יכול לומר שהשנה עברה עליו בלי ביטול תורה? או ללא דיבורי לשון הרע? או בפסגת כבוד תלמידי חכמים?
 
אם נתבונן בהגדרה של חובת הלבבות בשער עבודת ה' ובשער התשובה, כמה החוב שלנו כלפיו, דהיינו מה נקודת ההתחלה של המאזן כביכול בנינו לבורא עולם, נראה שכל דבר, ולו הקטן ביותר בעינינו, הוא כבר מצד המושכל חמור לאין שיעור עיי"ש.
 
אתמול כשאמרתי את הסליחות, זה מאוד הציק לי, אנחנו אומרים, אשמנו בגדנו וכו'. כדלים ורשים וכו'.
אבל אני לא מצליח להתחבר לזה, כי אני לא חושב שאני כ"כ גרוע ושפל.
ושאלתי היא מה הפירוש בדברים הללו? האם הכוונה היא שבאופן יחסי אנחנו רשעים?
כל ישראל ערבים זה לזה, ואם יש יהודים שמחללים שבת אתה מתוודה בשבילם.​
 
אתמול כשאמרתי את הסליחות, זה מאוד הציק לי, אנחנו אומרים, אשמנו בגדנו וכו'. כדלים ורשים וכו'.
אבל אני לא מצליח להתחבר לזה, כי אני לא חושב שאני כ"כ גרוע ושפל.

ושאלתי היא מה הפירוש בדברים הללו? האם הכוונה היא שבאופן יחסי אנחנו רשעים?
ראה

ומשם
מתוך 'ליקוטים' למסכת אבות, שבהוצאת זכר חנוך (פרק ב משנה ח).
ושמעתי מפי הרב הגדול מרן מהר"ר אברהם סכנדרי ששמע מפי סופרים איש מפי איש מפי הרמב"ם שאדם גדול לא היה רוצה לקרות וידוי כי יודע בעצמו שלא עשה דבר עבירה ולמה ידבר שקרים לפניו והוא חותמו אמת
והשיבו הרמב"ם אלו ידעת אתה הנלבב כמה חומר עבודת השם יתעלה וכמה צריך לעבוד את האלוה הזה והיית מקיף העבודה הראויה והמוכרחת לאדון הזה היית יודע בודאי שאין כל יום שאין אתה עושה כל האמור בוידוי ועוד נוסף כהנה וכהנה וכל אדם נידון לפי גודל חכמתו שהרי מצינו שדוד המלך ע"ה נכתב עליו עון א"א והיא היתה מגורשת מאוריה ועון הריגתו אף כי היה חייב מיתה ועון ציצית של המלך שאול אף כי היה רודפו והיה חייב מדין מחתרת וכן כל כיוצא בזה לפי מה שהוא אדם כן משפטו ושאתו ואף על דבר זה שדברת עתיד אתה ליתן את הדין עכ"ל
ומאוד יחרד האיש וילפת ובמסתרים תבכה נפשו בהגלות נגלות אמרי קדוש אבי התעודה הרמב"ם הללו כי אש יצאה מחשבו"ן אז יכנע לבבו ובמרירות יאנח לבקש רחמי שמים הרחמים והסליחות כי אל רחום הוא (חסדי אבות).​
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון