עביד איניש דינא לנפשיה, ולשכור בריונים. | בית המדרש – דיונים תורניים עביד איניש דינא לנפשיה, ולשכור בריונים. | בית המדרש – דיונים תורניים

ן' מיגאש

משתמש רשום
gemgem
הודעות
31
תודות
52
נקודות
18
שלום לחו"ר הפורום המסולאים,
נתקלתי כבר בכמה מקרים של אברכים ששוכר אלם השתלט להם על הנכס, ומעבר ל"מניעת רווח", הרי שבד"כ השכירות היא כנגד המשכנתא, ויכול להקריס משפחה ממש ע"י אלימות פשוטה מצידו.
ולפי דברי המשכירים הנ"ל הרשויות מייפות את כוחו לעשות כן ומערימות המון קשיים להוציא את האדם מבחינה חוקית וכו'.

אם אדם שוכר בריון גוי שיכה יהודי, על איזה איסור הוא עובר. הרמב"ם בהלכות רוצח כותב שאם אדם שכר מישהו לרצוח, אזי חשיב הראשון רוצח בעצמו וחייב מיתה בידי שמיים ורק מיתה בבית דין כאן אין לו, והביא שם פסוקים, אך אם מדובר בהכאה גרידא, מה האיסור שיש כאן.
ועוד יש לדון האם חשיב "עביד איניש דינא לנפשיה", שזה כידוע רק בזמן שההיזק מתמשך, לכאורה אותו אדם רק "מונע ממנו רווח" דקיימא לאגרא.
 
לגור בבית דקיימא לאגרא אינו מניעת רווח, אלא גזילה.
עצם נטילת הדיורים ששייכים לשני הינה גזילה.
מניעת רווח וכמבטל כיסו שהיא גרמא, היא מתי שאדם גורם שחבירו לא יוכל להפיק שימושים מממונו ולא מתי שהוא מפיק אותם לעצמו.
והא קמן שביטול כיסו של חבירו הוי גרמא ופטור ואילו דר בחצר חבירו דקיימא לאגרא חייב ממון.
 
לגור בבית דקיימא לאגרא אינו מניעת רווח, אלא גזילה.
עצם נטילת הדיורים ששייכים לשני הינה גזילה.
מניעת רווח וכמבטל כיסו שהיא גרמא, היא מתי שאדם גורם שחבירו לא יוכל להפיק שימושים מממונו ולא מתי שהוא מפיק אותם לעצמו.
והא קמן שביטול כיסו של חבירו הוי גרמא ופטור ואילו דר בחצר חבירו דקיימא לאגרא חייב ממון.
אין הכי נמי, נחשב גזלן כל שמעכב את ממונו. אך האם חשיב מזיק וגם מתמשך בכדי שיוכל לעשות דין לעצמו.
 
אין הכי נמי, נחשב גזלן כל שמעכב את ממונו. אך האם חשיב מזיק וגם מתמשך בכדי שיוכל לעשות דין לעצמו.
כל שימוש ושימוש נחשב גזילת השימוש הזה לחלוטין, גזילה לעולם.
האם כשמישהו גוזל ממון חבירו גם צריך שתימשך הגזילה הרבה זמן?
ואין לומר שהגזילה היא אי התשלום ושם אולי צריך שיתמשך, כי כשלא מרשה לו לגור הגזילה היא גזילתהדיורים,והתשלום הוא כמו השבת גזילה.
 
כל שימוש ושימוש נחשב גזילת השימוש הזה לחלוטין, גזילה לעולם.
האם כשמישהו גוזל ממון חבירו גם צריך שתימשך הגזילה הרבה זמן?
ואין לומר שהגזילה היא אי התשלום ושם אולי צריך שיתמשך, כי כשלא מרשה לו לגור הגזילה היא גזילתהדיורים,והתשלום הוא כמו השבת גזילה.
השאלה אם על עיכוב ממון (גזילה) יש דין של נזק, האם כל אדם שמעכב ממני חפץ מותר לי להכותו עם נבוט בראש?
 
אילו היה הדין שמי שבא לגנוב בבית אסור להכותו, אם כן גם היה אסור להזמין לו משטרה כמובן, וצריך להניח לו לעשות כרצונו.
 
אילו היה הדין שמי שבא לגנוב בבית אסור להכותו, אם כן גם היה אסור להזמין לו משטרה כמובן, וצריך להניח לו לעשות כרצונו.
נדמה לי בחו"מ סי' ד' עוסק ממש בענין זה. ושם כתוב שמותר להכותו.
א"כ הוא הדין בנדון דידן שרי לשכור בריוני להכות את השוכר? נניח בריונים גויים.
 
נראה לי שמקובל מאד שאם נכנס גנב הביתה מותר להזמין משטרה, האם יש הבדל כלשהו? אולי כשנכנס גנב זה בא במחתרת וזה אחרת?
כמובן שלדינא צריך לדון בפני מיש הגיע להוראה.
 
שלום לחו"ר הפורום המסולאים,
נתקלתי כבר בכמה מקרים של אברכים ששוכר אלם השתלט להם על הנכס, ומעבר ל"מניעת רווח", הרי שבד"כ השכירות היא כנגד המשכנתא, ויכול להקריס משפחה ממש ע"י אלימות פשוטה מצידו.
סתם כלל לחייים
כשאתה עושה עסק עם משהו ואפי' שידוך
תחשבן גם את הצד שכשתסתכסכו איך זה יהיה?
 
סתם כלל לחייים
כשאתה עושה עסק עם משהו ואפי' שידוך
תחשבן גם את הצד שכשתסתכסכו איך זה יהיה?
דברים נכוחים.
אך אני מאמין שמדובר באברכים שלא הכניסו את הנ"ל מרצון, אלא בע"כ מלחץ המשכנתא.
אך לגוף השאלה, מצד אחד לא שמעתי מותר גמור, וגם לא אסור.
 
אין אני מצפה להלכה למעשה ברוך ה', רק שלפעמים יש דברים, נראה פשוט שאסור וכו', אך קשה לשייך לאיסור מסויים דווקא.
 
מה הכוונה לשכור בריונים?
מה הם יעשו?
יבואו ויצעקו עליו שיצא מיד ויאיימו עליו עד שהוא יברח החוצה?
אם כן אז מה הנושא בכלל למה שייאסר?
הם יבואו כשהוא לא נמצא יפנו את החפצים שלו ויחליפו מנעול?
מה הצד שייאסר?
 
מה קורה במי שלא ציית דינא ובית דין מתיר הליכה לערכאות?
כמובן שצריך לזמן לבית דין, וצריך היתר בית דין להליכה לערכאות, ומסתמא בעובדא דידך גם צריך את זה (ואולי שונה הליכה לערכאות שיש בה איסור עצמי של נתינת כבוד למשפט הגויים ולכן אין היתר לפנות לערכאות מדין עביד איניש ורק על פי בית דין מותר, שאז זה מעמיד שאין ההליכה לערכאות אלא מכוח הבית דין).
על כל פנים הוא הדין כאן צריך ללכת לבית ואם הוא לא מציית לבקש מהם היתר לשכור את הבריונים הנ"ל.
 
מה הכוונה לשכור בריונים?
מה הם יעשו?
יבואו ויצעקו עליו שיצא מיד ויאיימו עליו עד שהוא יברח החוצה?
אם כן אז מה הנושא בכלל למה שייאסר?
הם יבואו כשהוא לא נמצא יפנו את החפצים שלו ויחליפו מנעול?
מה הצד שייאסר?


מה קורה במי שלא ציית דינא ובית דין מתיר הליכה לערכאות?
כמובן שצריך לזמן לבית דין, וצריך היתר בית דין להליכה לערכאות, ומסתמא בעובדא דידך גם צריך את זה (ואולי שונה הליכה לערכאות שיש בה איסור עצמי של נתינת כבוד למשפט הגויים ולכן אין היתר לפנות לערכאות מדין עביד איניש ורק על פי בית דין מותר, שאז זה מעמיד שאין ההליכה לערכאות אלא מכוח הבית דין).
על כל פנים הוא הדין כאן צריך ללכת לבית ואם הוא לא מציית לבקש מהם היתר לשכור את הבריונים הנ"ל.
עדכון: רמב"ם (תשובה פ"ג הי"ב) :

"שנים הם המוסרין. המוסר חברו ביד גוים להרגו או להכותו, והמוסר ממון חברו ביד גוים או ביד אנס שהוא כגוי, שניהם אין להם חלק לעולם הבא."
 
אמת כמובן.
וההולך לערכאות מלבד האיסור הנורא הזה של מסירה ביד עכו"ם יש כאן גם איסור חמור נוסף של הליכה לערכאות שהוא חילול ה' ובזיון התורה וגדרו 'מרים יד בתורת משה'.
ומכל מקום במי שלא ציית דינא מורים הבית דין היתר לתובע לילך אצל הערכאות (אמנם הוא נידון בפוסקים כמדומני אך המקובל הוא כך).
(כמובן שכנודע להליכה לערכאות לא מספיק סברת עביד איניש דינא אלא צריך היתר בית דין ויש לעיין אם הוא הדין כאן וכמו שציינתי לעיל)
 

הודעות מומלצות

וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה

במגלה עמוקות...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון