"היכל הנגינה קרוב לעולם התשובה" | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית "היכל הנגינה קרוב לעולם התשובה" | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית
בהקדמה לספר "פאת השולחן", מספר רבי ישראל משקלוב זצ"ל, שכאשר סיים הגר"א מווילנא זי"ע את פרושו על שיר השירים, הוא שמח שמחה גדולה מאד, וכך כתב שם: "וצוה לסגור חדרו, והחלונות סוגרו ביום, והדליקו נרות הרבה. וכאשר סיים פרושו, נשא עיניו למרום בדביקות עצומה, בברכה והודאה לשמו הגדול יתברך שמו, שזיכהו להשגת אור כל התורה בפנימיותה וחוצותיה.
וכך אמר: כל החוכמות נצרכים לתורתינו הקדושה וכלולים בה, וידעם כולם לתכליתם. והזכירם: חכמת האלגברה, המשולשים וההנדסה, וחוכמת מוסיקה, ושיבחה הרבה. הוא היה אומר אז, כי רוב טעמי תורה וסודות שירי הלויים, וסודות תיקוני הזהר, אי אפשר לידע בלעדה בלי חכמת - המוזיקה אי אפשר ללמוד סודות התורה ועל ידה יכולים בנ"א למות, בכלות נפשם בנעימותיה, - ויכולים להחיות מתים בסודותיה הגנוזים בתורה. הוא אמר כמה ניגונים וכמה מידות הביא משרע"ה מהר סיני המקור של הניגונים הוא גם כן מהר סיני והשאר מורכבים. וביאר איכות כל החוכמות ואמר שהשיגם לתכליתם כי הוא חשב שהכל הכרחי להבנת התורה. - רק לגבי חכמת הרפואה הוא אמר: ידע חכמת הניתוח, והשייך אליה, אך מעשה הסמים ומלאכתם למעשה, רצה ללמדם מרופאי הזמן, וגזר עליו אביו הצדיק שלא ילמדנה, כדי שלא יבטל מתורתו, שיצטרך ללכת להציל נפשות כשידע לגומרה".
 
נזכרתי במה שכתב הגר"א, (ציטוט ע"פ הזיכרון) "ולמה קוראים לשיר לנצח? שע"י השיר מנצחים ליצר הרע".
ביתר דיוק:
ביאור הגר"א דברי הימים א' פרק כ"ג פסוק ד' עה"פ "מֵאֵלֶּה לְנַצֵּחַ עַל מְלֶאכֶת בֵּית ה' ..."
כתב הגר"א: '... לנצח - ע"ש שבכח השיר מנצחים ליצה"ר' ע"כ.
 
הא מנא לך? [כוונתי למקור מחז"ל וראשונים].
המקור מיוחס לרבי בונים מפשיסחא [ועל אימרה זו נתלו מליצותיהם של הדברי חיים מצאנז ("טיפשים הם החזנים שאינם פוסעים כבר פנימה אל היכל התשובה") והדברי ישראל ממודז'יץ ("ואני אומר שהיכל הנגינה הוא הוא היכל התשובה")].

ויש שמצאו סמך לכך בתיקוני זוהר (תיקון יא):
וְעוֹד "וַתִּפְתַּח" (שמות ב, ו), כַּד יִשְׂרָאֵל פָּתְחִין בִּתְיוּבְתָּא בְּבִכְיָה, מִיָּד "וַתַּחְמֹל עָלָיו". וְדָא אִיהוּ "בִּבְכִי יָבֹאוּ" (ירמיה לא, ח), בִּזְכוּת בִּכְיָה דִילֵיהּ יִתְכַּנְשׁוּן מִן גָּלוּתָא.
דְּאִית הֵיכָלָא דְּדִמְעָה, דְלֵית לָהּ רְשׁוּ לְמִפְתַּח אֶלָּא בְדִמְעָה. וְאִית הֵיכָלָא דְנִגּוּנָא, דְלֵית לָהּ רְשׁוּ לְמִפְתַּח אֶלָּא בְנִגּוּנָא.
וּבְגִין דָּא דָּוִד מִתְקָרֵב לְהַהוּא הֵיכָלָא בְנִגּוּנָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (מלכים־ב ג, טו) וְהָיָה כְּנַגֵּן הַמְנַגֵּן.
 
נערך לאחרונה:
נזכרתי במה שכתב הגר"א, (ציטוט ע"פ הזיכרון) "ולמה קוראים לשיר לנצח? שע"י השיר מנצחים ליצר הרע".
אכן, אך אין שום מקור למימרא הזו ספציפית. [מלבד מה שאין זה טענה למה שדנת באשכול המקורי, דיתכן שהניגונים שלנו לא עוזרים לנצח את היצה"ר, אך שוב, המציאות היא שיש לי רגשי קודש וקרבת אלוקים בעת שאני משורר יותר מעת שאני אומר בלא שירה].
בהקדמה לספר "פאת השולחן"
ידוע, אך אין בזה שום ראיה שהיכל הנגינה קרוב להיכל התשובה, בכלל לא מבואר כאן שיש כזה מושג של היכל הנגינה.
 

הודעות מומלצות

אם נתבונן קצת
"קול דודי דופק" - הדוד מגיע...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון