חידה פרשת שבוע - היתכן לראות לד' רוחות הארץ, בלי לסובב את הראש כלל ועיקר ? | אוצר החידות חידה פרשת שבוע - היתכן לראות לד' רוחות הארץ, בלי לסובב את הראש כלל ועיקר ? | אוצר החידות
הודעה חבר 19 נבחר כפתרון הטוב ביותר.

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פותח האשכול
הודעות
584
תודות
864
נקודות
191
היכן מצינו, אדם, שראה את לכל ד' רוחות הארץ בעודו עומד במקומו,
והוא לא סובב את הראש כלל ועיקר ?
כמובן עם מקור מוסמך לכך.
 
היכן מצינו, אדם, שראה את לכל ד' רוחות הארץ בעודו עומד במקומו,
והוא לא סובב את הראש כלל ועיקר ?
כמובן עם מקור מוסמך לכך.
אדם הראשון ראה את העולם מקצה לקצה וזה כולל כל ד' רוחות.
 
נערך לאחרונה:
"וה' אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה"
רק את העיניים לשאת, הראש עומד במקומו. מן המקום אשר אתה שם...בלי לזוז
 
בראשית פרק יג
וַֽיקֹוָ֞ק אָמַ֣ר אֶל־אַבְרָ֗ם אַחֲרֵי֙ הִפָּֽרֶד־ל֣וֹט מֵֽעִמּ֔וֹ שָׂ֣א נָ֤א עֵינֶ֙יךָ֙ וּרְאֵ֔ה מִן־הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁר־אַתָּ֣ה שָׁ֑ם צָפֹ֥נָה וָנֶ֖גְבָּה וָקֵ֥דְמָה וָיָֽמָּה:
כִּ֧י אֶת־כָּל־הָאָ֛רֶץ אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה רֹאֶ֖ה לְךָ֣ אֶתְּנֶ֑נָּה וּֽלְזַרְעֲךָ֖ עַד־עוֹלָֽם:
אור החיים
הנה ידוע כי שיעור חוש הראות הוא מוגבל באדם את אשר ישיג לאור השמש, וכאן עשה לו ה' נס שנתקרבו קצות הארץ וראה הכל
 
בראשית פרק יג
וַֽיקֹוָ֞ק אָמַ֣ר אֶל־אַבְרָ֗ם אַחֲרֵי֙ הִפָּֽרֶד־ל֣וֹט מֵֽעִמּ֔וֹ שָׂ֣א נָ֤א עֵינֶ֙יךָ֙ וּרְאֵ֔ה מִן־הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁר־אַתָּ֣ה שָׁ֑ם צָפֹ֥נָה וָנֶ֖גְבָּה וָקֵ֥דְמָה וָיָֽמָּה:
כִּ֧י אֶת־כָּל־הָאָ֛רֶץ אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה רֹאֶ֖ה לְךָ֣ אֶתְּנֶ֑נָּה וּֽלְזַרְעֲךָ֖ עַד־עוֹלָֽם:
אור החיים
הנה ידוע כי שיעור חוש הראות הוא מוגבל באדם את אשר ישיג לאור השמש, וכאן עשה לו ה' נס שנתקרבו קצות הארץ וראה הכל
היכן כתוב את מה שכת"ר מביא מהאור החיים ?
 
ראשית ל:.
ועוד יעוין ביעב"ץ שכתב:
אדם עולם קטן, כלומר רואה ראשיתו ואחריתו.
ואף אין כתוב שנשאר באתו מקום ולא מסובב.
אכן טעיתי במיקום הדף,
אך מה שייך שעובר יסתובב???
ובפשטות הגמ' דרואה ממש וכן מהמשל לאדם ישן, וגם ליעבץ אינו יוצא מדי פשוטו
 
היכן ומתי,
ומי אומר כן.

ושא עיניך ימה וצפונה ותימנה ומזרחה,־
יל״ע שאין זה הסדר דרך ימין דהול״ל ימה
וצפונה ומזרחה ונגבה (שהרי הוא עמד במזרח)
כמו שאנו מוליכץ את הלולב, ועוד יש להק׳
למה לו להסתכל למזרח הרי הוא עמד בעבר
הירדן שהוא מזרח א״י א״כ במזרח הוא חו״ל,
ולפי־ הנראה אחר העיון בפסוקי האת הברכה
בסדר שהראהו נראה דהאי ימה הוא סמוך
למראה עיניו שהי׳ עומד במזרח א״כ מול עיניו
הי׳ נקרא מערב שלו ולפי שאץ מעבירץ על
המצות [ואז הי׳ לו מצוה לראות] הראהו תחלה
הסמוך לו שהוא *רך גלעד שהי׳ עומד בתוכו
ואח״כ פנה דרך ימץ לצפץ ומשם פנה כסדר
כל המערב־ עד דרום ובסוף הראהו מאחוריו
שהוא הצד השני של עבה״י חה נקרא מזרחה
והוא ממש הסדר הזה, והוא מדויק בפסוקי חאת
הברכה ויראהו את הגלעד הוא עבה״י הסמוך לו
והוא נקרא ימה אצלו ואח״כ פנה לצפון והראהו
עד ק שהוא בצפץ א״י ואח״כ נפתלי ואפרים
ומנשה ויהודא שהוא פונה כ״ז מצפץ לדרום עד
הים ואח״כ את הנגב עד יריחו ובסוף הראהו
עבה״י שמאחוריו עד צוער׳ והאי צוער נראה
שהוא עיר מואב שהיתה בקצה עבר הירק
כמבואר בפסוקים בישעי׳ ט״ו ובירמי׳ מ״ח.
 
אולי אברהם אבינו כפש"כ רש"י בפ' עה"פ ויוצא אותו החוצה "ד"א הוציאו מחללו של עולם והגביהו למעלה מן הכוכבים וזהו לשון הבטה מלמעלה למטה".
ואם כן מלמעלה אפשר לראות את כל רוחות השמים.
 
אולי אברהם אבינו כפש"כ רש"י בפ' עה"פ ויוצא אותו החוצה "ד"א הוציאו מחללו של עולם והגביהו למעלה מן הכוכבים וזהו לשון הבטה מלמעלה למטה".
ואם כן מלמעלה אפשר לראות את כל רוחות השמים.
רעיון טוב,
אך אני מתכוון [כפי שנכתב מעלה] שהוא היה מלמטה.
 
הפתרון הוא:
באור החיים הקדוש כותב כך:
"וראה מן המקום. טעם שהוצרך לומר מן המקום אשר אתה שם. כאן עשה לו נס עצום שיוכל לראות מצפון לדרום וממערב למזרח ממקום אחד מבלי שיוצרך לסובב"
 

הודעות מומלצות

לימוד מסכת אחת לע"נ שני...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה