שיטת ר’ חיים מבריסק - מה הפכה אותה למהפכה? | בית המדרש – דיונים תורניים שיטת ר’ חיים מבריסק - מה הפכה אותה למהפכה? | בית המדרש – דיונים תורניים
הודעות
7
תודות
10
נקודות
5
האם זה החידוש המתודי של השיטה, או השפעת אישיותו והנהגתו בישיבת וולוז'ין?
האם הוא הראשון או שיש מבני דורו שכבר קדמו לו?
האם זו רק תשובה להשכלה או באמת שיטת לימוד אמיתית?
 
השאלה כוללת הנחות רבות שהדיון בהם אולי יכוון את המקשן לתירוץ.
א. מהי השיטה?
האם אכן הוא בנה מסגרת חשיבה חדשה, מתודה חדשה לגשת לסוגיות הש"ס?
ב. האם הוא רק 'קידם' מתודה שהייתה קיימת והצליח בזכות הכריזמה וכו (המכונה לעיל 'השפעת אישיותו וכו').
ג. האם המניע שלו היה כדי להציב אלטרנטיבה דומה לזו שהציגה ההשכלה?
ד. האם זה באמת היה דומה?
ה. האם הוא 'גייר' את מבנה החשיבה המשכילי?
ו. אולי הוא בכלל העמיד את זה לשעתו בלבד כתריס בפני ההשכלה?

וכל אלו כלל הרב @משתדל לעשות רצון ה' בשאלתו.
 
האם זו רק תשובה להשכלה או באמת שיטת לימוד אמיתית?
עי' מכתב מאליהו כ"ה עמ' 223
וז"ל אולם השי"ת נותן תורה לכל דור ודור לפי מה שהוא והוריד לנו את דרך הלימוד החדש , דרך ההבנה והניתוח הבהיר של המושגים, אשר כל אחד יכול לחדש בה מבלי שיהיה כבר בקי בש"ס ובפוסקים, וזהו אשר יצילנו לבלתי תשתכח תורה לגמרי ח"ו. עכ"ד.
 
עי' מכתב מאליהו כ"ה עמ' 223
וז"ל אולם השי"ת נותן תורה לכל דור ודור לפי מה שהוא והוריד לנו את דרך הלימוד החדש , דרך ההבנה והניתוח הבהיר של המושגים, אשר כל אחד יכול לחדש בה מבלי שיהיה כבר בקי בש"ס ובפוסקים, וזהו אשר יצילנו לבלתי תשתכח תורה לגמרי ח"ו. עכ"ד.
על אילו שאילות מהנ"ל זה שייך?
 
האם זה החידוש המתודי של השיטה, או השפעת אישיותו והנהגתו בישיבת וולוז'ין?
ברור שזה בעיקר בגלל החידוש שבשיטה, הרי גם אנשים שלא למדו כלל בוולאז'ין התחברו לשיטה, ולחילופין, הנצי"ב ועוד רבים וטובים היו בוולאז'ין ולא השפיעו כל כך.
האם הוא הראשון או שיש מבני דורו שכבר קדמו לו?
יסודות של ר' חיים אפשר למצוא גם בדורות שקדמו לו, אך הם לא למדו כן בשיטה, אלא לפעמים נפלה להם הברקה.
האם זו רק תשובה להשכלה או באמת שיטת לימוד אמיתית?
ודאי שהיא שיטת לימוד אמיתית, והראיה שהיא מחזיקה מעמד כל כך הרבה זמן גם אחרי שחשש ההשכלה חלף הלך לו, [ורק לדוגמא, גם הרש"ר הירש כתב הרבה מאד ופיתח שיטה ייחודית כנגד ההשכלה, אך היא לא החזיקה מעמד ולא שרדה].
 
ודאי שהיא שיטת לימוד אמיתית, והראיה שהיא מחזיקה מעמד כל כך הרבה זמן גם אחרי שחשש ההשכלה חלף הלך לו, [ורק לדוגמא, גם הרש"ר הירש כתב הרבה מאד ופיתח שיטה ייחודית כנגד ההשכלה, אך היא לא החזיקה מעמד ולא שרדה].
לצערינו,
גם ההשכלה שרדה עד היום... כך שזו איננה הוכחה
 
ב. המשכילים הגו רבות בתכנון מחדש של התרבות וכו' של העם. זה ודאי הצליח במידה רבה.
באיזה מישור? אולי מה שהחילונים ככה היום זה בגלל המשכילים [וגם בזה איני בטוח], אך אצל החרדים לא נראה לי שהיתה להם השפעה, ועכ"פ היום אין שום ניסיון של הימשכות להשכלה [אני עכ"פ לא מכיר שום בחור שרוצה להיות משכיל].
 
באיזה מישור? אולי מה שהחילונים ככה היום זה בגלל המשכילים [וגם בזה איני בטוח], אך אצל החרדים לא נראה לי שהיתה להם השפעה, ועכ"פ היום אין שום ניסיון של הימשכות להשכלה [אני עכ"פ לא מכיר שום בחור שרוצה להיות משכיל].
כנראה שהדיון ההיסטורי [מה הייתה ההשכלה] וההשלכות על הבנת ההווה [האם אפשר לומר שיש להשכלה כתנועה השפעות על המצב הנוכחי של העם] מצריך השקעה רצינית של זמן ואנרגיה וכן גישה לחומרים שאינם נפוצים כ"כ. ולכן אפרוש בזה.
 
כנראה שהדיון ההיסטורי [מה הייתה ההשכלה] וההשלכות על הבנת ההווה [האם אפשר לומר שיש להשכלה כתנועה השפעות על המצב בנוכחי של העם] מצריך השקעה רצינית של זמן ואנרגיה וכן גישה לחומרים שאינם נפוצים כ"כ. ולכן אפרוש בזה.
נשמח אם כת"ר שליט"א יפנה אותנו למקורות שמהם שאב את דעתו בענין.
 
אולי נפתח במר? מהיכן שאב דעתו?
לא שאבתי את דעתי משום מקום, רק כתבתי את מה שידוע לי, תנועת ההשכלה היתה תנועה שוקמה ע"י משה מנדלסון וכל גדול"י נלחמו בה, מטרת התנועה היתה לחלן את עם ישראל, והיא עשתה את זה ע"י שעסקה בענייני חכמה והשכלה במדעים וכדו', ורצתה להראות כמה העולם נאור וכמה התורה חשוכה, ועקב כך יש הטועים לחשוב שר' חיים בריסקע'ר בא להראות שגם בתורה יש חכמה, אך כאמור - לדעתי - זה לא נכון. כיום לא ידוע לי על כאלו שממשיכים את המשכילים, מעולם לא שמעתי על כאלו שמנסים לשכנע את החרדים שהתורה חשוכה.
 
נראה שמר החיל את ד' הגר"ח על הציונות (החילון מטרה. השאר אמצעי) אף על ההשכלה.
וכמובן שאם כדבריו - שמטרתם הייתה לחלן - הם כנראה הצליחו הרבה יותר מהגר"ח וכנ"ל. ואף לדבריו שהאמצעי שלהם לחלן כבר איננו קיים מ"מ המטרה שלהם עומדת וניצבת בהצלחה מרובה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אתרוג המורכב במין אחר פסול, והיינו משום שת"ח...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה